fbpx

Mezőgazdasági munkagéphordozó kocsik

Írta: Agrárágazat-2023/03. lapszám cikke - 2023 március 29.

A munkagéphordozó kocsik a legegyszerűbb mezőgazdasági szállítóeszközök közé tartoznak, mégis nagy jelentőséggel bírnak a közúti közlekedés során a baleseti kockázat csökkentésében.

A függesztett mezőgazdasági munkagépekkel való vonulás mindig egy fokozott baleseti kockázatú szituáció. Ez főleg abban az esetben igaz, ha menetszélességben a megengedett értéket átlépő, vagy hátrafelé az ideális távolságon túlnyúló szállítási méretű munkagéppel kell végrehajtani. A traktoros abban az esetben sem lehet teljesen nyugodt, ha minden megtesz (sárga villogó fény, fényvisszaverő sávok, szélességjelző figyelmeztető fények) a járművezetők időben történő figyelmeztetése érdekében. Sok gépkocsivezető a megengedett sebesség felett közlekedik, későn észleli a jelzéseket, és nem reagál megfelelő időben a vonuló munkagépkapcsolattal való találkozáskor, nem kellően óvatos annak megközelítésekor.

A munkagépgyártók a különböző függesztett eszközök fejlesztésénél már úgy alakítják ki a konstrukciókat, hogy a szállítási szélességük minél kisebb legyen. Viszont így is sok olyan függesztett munkagép van (vetőgépek, sorművelő kultivátorok, talajművelő, ill. növényápoló gépek), amelyek merev gerendelyes, nem összecsukható kivitelűek, vagy nem rendelkeznek a vontatott szállításhoz szükséges kiegészítő elemekkel.

A munkagépgyártók vezették be a kínálatba

A különböző nyugat-európai munkagép-, illetve pótkocsigyártók annak érdekében, hogy a fentebb említett munkagépekkel való vonulás közlekedésbiztonsági kockázatát csökkentsék, és kényelmesebbé, gyorsabbá tegyék az áttelepüléseket, munkagéphordozó kocsikat fejlesztettek és kínálnak. A legszélesebb kínálat zömmel francia gyártóktól származik, és alapvetően azonos konstrukciós megoldásokat alkalmaznak. Egyszerű felépítésű szállítóeszközökről van szó, amelyek kialakítását kifejezetten a munkagéptranszporthoz igazították.

joskin
A JOSKIN Wago Carrier munkagéphordozó kocsi (fotó: joskin.com)

Egy-, illetve kéttengelyes

Mérettől és teherbírástól függően egy-, illetve kéttengelyes verziókat kínálnak a piacon, utóbbit forgózsámolyos mellsőtengely-kormányzással. Az egytengelyes típusok 2–5 tonna terhelhetőségűek, 4–7,5 méteres platformhosszal, míg a forgózsámolyos kéttengelyes konstrukciók 5 tonna feletti teherbírástól kezdődnek, szintén 5 méteres rakfelülethossz mellett. A kocsik szélessége általában nem haladja meg a 2,55 métert.

bonnel
Egytengelyes BONNEL hordozókocsik (fotó: bonnel-sa.com)

A hordozófelület és padlótálca a talajig leengedhető, így egy 20–30 cm-es szintkülönbség lesz mindössze a talaj és a rakfelület között. A leengedés hidraulikus megoldással történik. A leengedett rakfelület fölé a traktor a felemelt függesztett munkagéppel a menetirányra merőlegesen rátolatva helyezheti a szállítóeszközre a munkaeszközt. Ezt követően az eszközt lekapcsolva és rögzítve visszaemelheti a közúti szállítási pozícióba a kocsit, amely általában 60 cm-es szintkülönbséget jelent a rakfelületnél.

Egységes vázszerkezet

A szállítókocsi vázszerkezete lényegében egy fő tartógerendából és két oldalról szimmetrikusan, hegesztéssel rárögzített vázkeretből áll, amely acél zártszelvényből épül fel. A padlótálca alátámasztását a fő tartógerendelyt és a vázkeretet összekötő létra rendszerű vagy halszálkás elrendezésű keresztmerevítők adják. Magát a padlótálcát fedi a rakfelület, amely a legtöbb modellnél 30–50 mm vastag fadeszkákból áll, de vannak konstrukciók, amelyeket csúszásmentes gumi bevonatú, illetve bordázott lemez rakfelülettel kínálnak. A munkagép hordozására szolgáló rakfelületes padlótálcához hátulról, csapos rögzítéssel, tartórudas vagy rúdpáros megoldással kapcsolódik a merev hátsó keréktengely.

bonnel
Kéttengelyes BONNEL munkagéphordozó burgonyaültetővel (fotó: bonnel-sa.com)

Dönthető tengelyek – akár kormányzással is

A keréktengely-felfüggesztés hidraulikus egyszeres működésű munkahengeres vagy hengerpáros emelőmechanizmussal van kombinálva, amely a rakomány, illetve a pótkocsi saját súlyától engedi le a szállítópadlót, és hidraulikanyomás hatására emeli fel szállítási pozícióba. Általában a hátsó tengely mind az egytengelyes, mind pedig a forgózsámolyos kéttengelyes verzióknál hasonló megoldású. Az már ár és felszereltség kérdése, hogy milyen kiegészítőkkel van ellátva. A magasabb felszereltségű típusoknál elektronikusan vezérelt tengelykormányzást találunk. A szerényebb felszereltségű verziók vonórúdról kényszervezérelt kormányzású tengellyel is elérhetők, műanyag sárvédőkkel, LED-fényjelzőkkel, munkalámpákkal, sárga figyelmeztető jelzéssel, hidroakkumulátoros lengéscsillapítással, pneumatikus vagy hidraulikus fékkel szerelt kerekekkel. Az egyszerűbb verziók csak féket és közúti fényjelző berendezést viselnek.

mellső tengely
A forgózsámolyos kormányzású mellső tengely (fotó: bonnel-sa.com)

Többféle vonórúdmegoldás

Az egytengelyes verziók vonórúd tekintetében is mutatnak eltérést, ami leginkább a rakfelület mellső emelési megoldásában érzékelhető. Az egyszerűbb verziónál merev vonórúd áll rendelkezésre, amelynek vonószemére a traktor hárompont-függesztő rendszerének alsó lengőkarpárjára kapcsolható emelőrúd rögzíthető, így valósítva meg a kocsiváz mellső leeresztését a talajra, illetve visszaemelését szállítási helyzetbe. Egy másik merev vonórudas verziónál az egész kocsiváz mellső emelését a vonórúdra merőlegesen felkapcsolt hidraulikus emelő munkahengerrel szerelt támasztóláb végzi, és a pótkocsi erőgépről való lekapcsolása után még bekötött hidraulikus körrel szolgálható ki.

hátsó tengely
Hidraulikus munkahengerrel kombinált vonórúd (fotó: perard.fr)

A legbonyolultabb a harmadik verzió, amikor a vonórúd csapos megoldású vonószemmel rendelkezik, illetve a padlóvázhoz is csapos rögzítéssel kapcsolódik. A rúdba integrált emelést végző munkahenger egyik vége a rúdközépbe, míg a másik bekötési pontja pedig a rakfelület vázkeretének elejéhez kapcsolódik, szintén csapos megoldással. Egy fokkal még bonyolultabb konstrukciós megoldás, amikor paralelogrammakaros a vonórúd, és a felső karba építik be az emelő munkahengert.

hidraulikus munkahenger
Forgózsámolyról kényszerkormányzott hátsó tengely (fotó: bonnel-sa.com)

A kéttengelyes konstrukciók

A kéttengelyes forgózsámolyos verzióknál a mellső forgózsámoly a tengellyel együtt lényegében egy hagyományos közúti pótkocsi alvázkeretének mellső részéből lett adaptálva. Ez a vázkeretrész csatlakozik csapszeges megoldással a rakfelület vázkeretének mellső kereszttartójához. Mivel a vonórúd a forgózsámolyhoz is csapos megoldással kapcsolódik, így egy munkahengerrel az egész tengelyt a vázrésszel együtt buktatva a hátsóval párhuzamosan engedhető le a rakfelület mellső része. A maximális vontatási sebességük a legtöbb modellnél nem lépi túl a 25 km/h-t, így itthon egy lassú járműnek vizsgáztatott erőgéppel is vontathatók. Természetesen kéttengelyes kivitelben is van egyszerűbb változat, amelynek a mellső tengelye lényegében egy ikerkerékpárhoz kapcsolt vonórúd, amely egy királycsapos megoldással csatlakozik a kocsi vázrendszeréhez. Legyen szó bármelyik konstrukciós változatról, a munkagéphordozó kocsikat számtalan opcionális kiegészítővel kínálják. Több típushoz is elérhető például bálaszállításhoz rögzítőkeret, de gyümölcsláda szállítására is számos modell alkalmassá tehető. Természetesen a munkagépek rögzítéséhez is számos variáció áll rendelkezésre, a legegyszerűbbtől a bonyolultabb megoldásokig. Felszereltségi kiegészítők lehetnek még a szerszámosládák, a különböző figyelmeztető jelzések, felhajtórámpák, külső határolókeretek, különféle kerékméretek és padló-, illetve vázbevonatok.

Aki esetleg munkagépszállító hordozókocsi beszerzésére adná a fejét, az igen széles kínálatból választhatja ki a gépparkjának és az eszközei méretének megfelelő típust és kivitelt. Jobbára csak nyugat-európai, zömmel francia gyártásból származó modellek teszik ki a kínálat zömét, mivel a konstrukció itt rendelkezik a legrégibb hagyományokkal.

Farkas Imre