Versenyhátrányt okoz az aszimmetria.
Immár ötödik alkalommal halasztotta el az Egyesült Királyság az Európai Unióból való 2020-as távozása, a Brexit folyományaként bevezetésre váró mezőgazdasági termékekre vonatkozó ellenőrzéseket. Míg a kormányzat az ellenőrzések lefolytatásának gazdaságra gyakorolt káros hatásaitól tart, addig az egyesült királyságbeli mezőgazdaság és élelmiszeripar szereplői az Európai Unióból érkező mezőgazdasági áruk túlzott térnyerését vetik a törvényhozók szemére. Az ellenőrzések hiánya ugyanis csak a brit oldalon áll fenn – az Egyesült Királyság és az EU kapcsolatát megváltoztató Brexit rendelkezéseinek megfelelően az Európai Unió már bevezette a tömb és a szigetország közötti kereskedelmet nehezítő ellenőrzéseket az Egyesült Királyságból származó mezőgazdasági termékekre. Így alakulhatott ki, hogy míg az európai uniós termékek szabadon áramolhatnak be a brit piacra, addig a brit termékek csak számos akadályon keresztül juthatnak be az uniós piacra.
Régóta húzódik a probléma
A brit exportőrök elégedetlenségének nyomós indoka van: már 2021-ben nehézségekkel kellett szembenéznie az EU piacára mezőgazdasági termékeket exportáló brit termelőknek, ugyanis áruik kötelező egészségügyi felülvizsgálatához az Egyesült Királyság nem rendelkezett sem megfelelő létszámú szakembergárdával, sem az ellenőrzések végrehajtásához szükséges infrastruktúrával. Az Egyesült Királyságból származó élelmiszerek – legyen az állati vagy növényi, hűtött vagy friss, de rajtuk kívül még a bőr és a fa is – nem kerülhetnek az Európai Unió területére ezek végrehajtása, majd a mellékelt egészségügyi tanúsítvány nélkül. Ezzel egyidejűleg ellenőrzés hiányában az Európai Unióból az Egyesült Királyságba ezen termékek szabadon beáramolhatnak, versenyelőnyhöz juttatva a kontinens termelőit a szigetországiakkal szemben.
A skót gazdákat és a skót mezőgazdaságban érdekelteket tömörítő National Farmers Union of Scotland (NFU Scotland) is kritikával illette az ellenőrzések késleltetett bevezetését. Az NFU elnöke, Martin Kennedy emlékeztetett: az afrikai sertéspestis az Egyesült Királyságra való átterjedéséért is az áruellenőrzéshez való túlzottan laza hozzáállás okolható. Az elnök úgy véli, a késleltetés ellentétes az Egyesült Királyság érdekei védelmére megköttetett Kereskedelmi és Együttműködési Megállapodás céljaival. Ez a megállapodás 2021. május 1-jén lépett hatályba, ez rendelkezik az EU és az Egyesült Királyság közötti gazdasági kapcsolat szabályzásáról a Brexit óta.
Mi szól a halasztás mellett?
Döntését a kormányzat az ellenőrzések bevezetésének infláció- és árnövelő hatásával indokolta. A kabinet a témában érdekelt vállalkozások sorának visszajelzései alapján döntött az ellenőrzések fokozatos bevezetése mellett – magyarázta a kormányzati döntést egy kabinetszóvivő.
Üdvözölte a döntést Shane Breenan, a hűtőlánc-működtetésben érdekelt vállalkozásokat képviselő Cold Chain Federation vezérigazgatója. Brennan úgy tartja, az ellenőrzések bevezetése áruhiányhoz vezetne, ezzel jelentős terhet róva a brit fogyasztókra, a kiskereskedelemre és a vendéglátásra egyaránt, mivel az Európai Unió számos élelmiszergyártója nem készült még fel az új brit követelmények teljesítésére.
Jelenleg a bevezetés új időpontjának megjelenésében reménykedik az érdekeltek többsége – egyre csökkenő bizalommal tekintve afelé, hogy a felek számára a feltételek valóban egyenlővé válhatnak. Bennfentes információk szerint az élelmiszerimportra vonatkozó szabályok hamarosan napvilágot látnak, azok megjelenésének pontos dátuma viszont még nem ismert.
A Brexitről már korábban is írtunk, sőt, kifejezetten agrárvonatkozásait is összefoglaltuk, olvasson utána, milyen hatása volt a mezőgazdaságra, a britek véleményéről pedig itt írtak az angol kollégák.
Forrás: FarmingUK, The Guardian
Kép forrása: Photo by Darko M. , Unsplash
Szentpéteri Áron