Miután Európa vámokkal védené autóiparát a(z állami támogatású) kínai autógyártók elől, Kína beígérte, hogy az Európából származó sertéshúsra „büntetővámot” vet ki. Több európai sertéshús-kibocsátó ország próbált egyezkedni, de most úgy tűnik, Kína már ki is szemelte az első „áldozatokat”.
Az EU védi az autóipart a kínai dömpingtől
A dél-amerikai és amerikai sertéshús-beszállítók piaci részesedést szerezhetnek Kínában, ha Peking korlátozza az Európai Unióból származó importot válaszul a fokozódó kereskedelmi feszültségekre – mondták elemzők már a nyár elején. Az EU a kontinens autóiparának védelmében (amiben a magyarországi autógyártás is mélyen érdekelt) büntetővámokat jelentett be a Kínából érkező elektromos autókra. Ám a védelmi intézkedés könnyen visszaüthet – Kína nyár elején bejelentette, hogy kiszorítja az európai eredetű mezőgazdasági importot. A kínai elektromos autók olcsóbbak, mint az európai modellek, mert más a minőség, Kínában alacsonyabb költségek is, továbbá a kínai állam agresszíven támogatja cégei piacszerzését. Európa ezt az egyenlőtlen versenyt piaci tarifákkal akarja ellensúlyozni: az EU Bizottság 20-40 százalékos vámot vetne ki a kínai e-autókra.
Kína a 3. legnagyobb agrárexport-partner
Ezzel azonban Oroszország, Brazília, és más sertéshús-kibocsátók járnának jól, miközben a brit, a lengyel, a spanyol, a dán sertésipar komoly piacokat veszítene. A kínai fogyasztók ráadásul azért is jó piac az európai sertésiparnak, mert olyan termékeket is fogyasztanak – a disznók orrát, fülét, farkát is megeszik –, amit az európaiak kevésbé. Egyébként pedig a szegmens kereskedési volumene tavaly megközelítette az 6 milliárd eurót, ami az EU Kínába irányuló mezőgazdasági és élelmiszer-exportjának legalább egyharmada, a teljes EU-kínai export 2 százaléka. Kína továbbá az európai mezőgazdasági termékek harmadik legnagyobb kereskedelmi partnere, nem csoda, hogy az európai gazdálkodók körében nő az aggodalom. Gazdaszervezetek és elemzők egyenesen rémálomnak nevezték azt a forgatókönyvet, hogy az európai-kínai kereskedelmi háború autóipari csatáinak árát a mezőgazdaság (takarmányipar, állattartás) fizesse meg.
Megkezdődött…
Kínában már meg is kezdődött az egy éven belül lezajló, de hat hónappal meghosszabbítható vizsgálat. Ez legrosszabb esetben új vámok kivetését eredményezheti az EU Kínába irányuló sertéshús-exportjára. Kína a napokban a Danish Crown A/S-t, valamint a holland és a spanyol sertéshúscégeket jelölt meg célpontként az Európai Unió sertéshúsimportjával kapcsolatos dömpingellenes vizsgálat során. Az Európai Bizottság azzal érvel, hogy a kínai autóipari nyomulással szemben tervezett európai fellépés összhangban van a WTO (Világkereskedelmi Szervezet) szabályaival. Közben folyamatban vannak a tárgyalások Kínával a kereskedelmi ellentétek enyhítésére.