A gazdák számára mind a mezőgazdasági adminisztráció mennyisége, mind annak bonyolult összetettsége kihívást jelent, hiszen a szakmájuk a gazdálkodás, nem a papírmunka. Sokan tartanak is az ellenőrzésektől, többségük igényli, hogy szaktanácsadója jelen legyen a hatósági ellenőrzésekkor, pedig a hatóságok magatartásáról Aponyi Ferenc szaktanácsadónak csak pozitív tapasztalatai vannak.
Nagyfokú odafigyelést kíván
Az utóbbi években az EU-támogatási rendszerben jelentősen nőtt az agráradminisztráció kötelezettsége. Ennek mennyisége vagy összetettsége a nagyobb kihívás a gazdaságokban?
– Mindkét összetevő nagy kihívás elé állítja a gazdálkodókat, főként az idősebb korosztályt. Mennyiségileg az adminisztráció függ a vállalt kötelezettségektől is, amilyen például az Agro-ökológiai Program, az Agrár-környezetgazdálkodási Program, a Natura, az ÖKO, a termeléshez kötött támogatások. Az összetettségét tekintve már komplex gondolkodást és nagyfokú odafigyelést kíván a rendszer, abban a tekintetben, hogy mikor mit, hogyan jelentünk és miért. Például itt van a talajtakarás kötelezettsége, ugyanakkor az AKG-ban szükséges a szármaradvány-visszaforgatás – de ekkor már nincs talajtakarás, hogyan jelentsük úgy, hogy egyik feltétel se sérüljön…?
Mik a leginkább jellemző megbízások, szakmai kérdések, amikkel önhöz fordulnak a gazdák?
– Többnyire az alapvállalások (AÖP, Helyes Mezőgazdasági és Környezeti Állapot, Jogszabályba Foglalt Gazdálkodási JFGK) terén fordulnak a gazdálkodók hozzánk, de természetesen vannak szép számmal AKG-s és ÖKO-s ügyfeleink is. Emellett vállaltunk már olyat is, hogy ellenőrzés előtt „esett be” hozzám ügyfél, hogy oldjuk meg a „problémáit”, amit sikeresen teljesítettünk, továbbá több precíziós projektet is viszünk.
Pozitív hozzáállás a hatóságtól
A felkészülési idő és a Nébih segítsége mellett is sok panasz volt kezdetben az elektronikus Gazdálkodási Napló vezetése miatt. Mennyire fogadták el a gazdák a naplóvezetést azóta?
– Az e-GN vezetését jó ötletnek tartom, azonban problémának láttam a tesztelést hiányát a rendszer működtetése során. Sokat fejlesztettek az e-GN-nen, de általánosságban elmondható, hogy külső szoftverben dolgozunk, és úgy töltjük át az adatokat tokennel az e-GN felületre. A rovarölő szeres kezeléseket 24 órán belül, a többi adatot a jogszabályi előírásoknak megfelelően.
Mennyire igénylik a gazdák-gazdaságok a szaktanácsadó személyes részvételét a hatóságokkal való kapcsolattartás, az ellenőrzések során?
– A gazdálkodók nagy része igényli, hogy az ellenőrzésen kizárólag én képviseljem őket. Nem szeretnek az ellenőrzéssel „bajlódni”, meg úgy látom, kicsit tartanak is az ellenőröktől, pedig nincs miért. A munkám során csak jó ellenőrökkel, pozitív hozzáállással találkoztam. A hatóságokkal is többnyire mi tartjuk a kapcsolatot.
Sokan igénylik a személyes jelenlétet
Sok gazdaság máig hiányolja a rendszerváltás után leépült országos, állami alapítású szaktanácsadói hálózatot, amely a talajművelésben, agrotechnikában és minden másban is a gazdákat segítette. Mennyire pótolható az a rendszer olyan cégekkel, mint amilyen az öné is?
– Több részre lehet bontani a gazdálkodók csoportját. Van, aki csak és kizárólag adminisztrációs segítséget kér. Van olyan gazdálkodó is, aki szereti, ha kimegyek a területre, és személyesen egyeztetünk, akár egy vetés előtti talajművelés szükségességéről, módjáról. Szakmai tudásunkkal, felkészültségünkkel és folyamatos fejlődésünkkel igyekszünk segíteni a gazdálkodók mindennapi és esetlegesen speciális problémáit.
Bona Agricola Kft.
Mezőgazdasági szaktanácsadás;
06-30/524-8210
Kohout Zoltán