A drónok felhasználása gyors ütemben terjed a mezőgazdaságban – is –, ugyanakkor tapasztalható az általános bizonytalanság az alkalmazás jogi-szabályzási hátterének kidolgozatlansága miatt. Mi a teendő?
Bárki vehet drónt! De reptetheti is?
A játékmodellnek számító, nálunk már 50.000 körüli darabszámban létező merevszárnyú repülőtől, helikoptertől vagy multikoptertől a drónt az különbözteti meg, hogy fedélzetén kifinomult repülésvezérlési rendszer van, amelynek GPS-tájoló, magasság- és sebességmérő érzékelői segítségével önálló, akár előre programozott repülésre is képes, az őt irányító „pilóta” közbeavatkozása nélkül. Igazi drón körülbelül 10.000 darab lehet hazánkban, és ezek töredékét reptetik csak képzett kezelők, mindenféle engedély nélkül. Egyes feltételezések szerint ezeknek a fele a mezőgazdaságban teljesít „szolgálatot”. Legfőbb ideje lenne, hogy a kis „kémrepülőgépek” frontján rend legyen, de úgy tűnik, hogy erre még várni kell.
Mire használható egy drón?
A fényképezésen, videózáson túl a drón különleges feladatokat is elláthat. Elrettentő példa, hogy déli határvidékünkön az embercsempészek esetenként drónokkal figyelik a határőrök mozgását, és ettől függően próbálkoznak migránsok átjuttatásával. Az „ellendrón” – például a Multirotor Osram Led-technikájú fényszórójával – négyzetméterenként akár 2000 Lux fényerővel is bevilágíthatja a kritikus területet. Érzékeltetésül: egy családi ház nappalijának átlagos megvilágítása 50 Lux. Egy profi módon kivilágított labdarugó stadion gyepén 1400 Lux a megvilágítás. A reflektort hordozó drón még 120 méter magasságból is 10 Lux megvilágítást garantál.
De vissza a mezőgazdasághoz: a magasból minden letisztulva látható. Legyen az egy gyorsan végrehajtható szemle, a növényzet vegetációja során felmerülő tápanyagellátási gond, taposás nélküli, ma már hígítatlan szerekkel is végrehajtható permetezés, termésbecslés vagy éppen vadkár felmérése, a pilóta nélküli profi gépek mindent megoldanak.
A Multirotor led-reflektoros drónja éjjel is nappali fénybe boríthatja a berepült területet
A merevszárnyú AgEagle Thumb Drone W „terepbejáráson”
A SkyWRX DJI Inspire2 quadrokoptere Parrott Sequoia multispektrális érzékelőkkel állapítja meg az állomány jellemzőit
A CropAngel Agras MG-1 hígítatlan szerrel, jó porlasztással – amihez a drón propellerei is hozzájárulnak – több hektárnyi területet lepermetezhet
Kiszivárogtatott hírek a szabályzásról
A Népszava értesülése szerint a jogszabálytervezet négy csoportra osztja majd a pilóta nélküli, távirányítású vagy önvezető repülő szerkezeteket.
- 250 gramm alatt: nem kötik feltételhez a reptetést, ezek a drónok játéknak minősülnek.
- 250 grammtól 2 kilogrammig: egy online elérhető tanfolyam elvégzéséhez kötik a reptetést.
- 2 és 25 kilogramm között: online nyilvántartásba kell venni a drónt, a pilótának vezetői engedélyt kell kiváltania, amihez képzésen kell részt vennie.
- 25 kilogramm felett: a jelentős közlekedésbiztonsági kockázat miatt szakszolgálati engedély kell a reptetéshez, valamint üzemi és repülési naplót kell vezetni az eszköz légi alkalmassági vizsgálatához.
A súlykategóriák alapján határozhatják meg azt, hogy hol, mikor és milyen magasságig lehet reptetni. A könnyű, kis drónok állítólag 50 méternél magasabbra nem repülhetnének. Hogyan lenne ez betartható, hiszen ez a drónosztály sokkal magasabbra is tud emelkedni? És egy csak egy a szabályozási bizonytalanságok közül…
A jogszabály egészen előremutató részeként egy mobilapplikációt is kínálnának, aminek segítségével a drónpilóták megtudhatják, hogy az adott légtérben engedélyezett-e a drónrepülés.
Isten malmai lassan őrölnek…
A drónok használatát szabályzó rendelettervezet a három éve tartó közigazgatási egyeztetés után mégis összeállt. Feldolgozták az érintett egyesületek, civil szervezetek beérkezett véleményét is a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban, mégsem sikerült a 2017. július elejére beharangozott közzététel. Türelem! Lehet, hogy az illetékesek az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) már folyamatban levő és augusztus 12-én záródó nyilvános konzultációjának ki akarják várni a végét, hogy annak a tanulságait is beépítsék a magyar rendeletbe?
A pilóta nélküli légi járművek azonban rendületlenül tovább repkednek, egyre több és több. Nem várhatunk tovább: Olvasóinknak ismerniük kell a reptetéssel kapcsolatos elvárásokat, még akkor is, ha ezek betartása enyhén szólva sem várható el a gazdáktól. Megkértük a Magyar Nemzeti Drón Szövetség ügyvivő elnökét, segítsen nekünk.
Kakucsi-Csernák Zoltán, a Drónszövetség ügyvezető elnöke – mellesleg Prima- és Dürer-díjas festőművész
„A szabálykövető dróntreptetéshez szükség van eseti légtérengedélyre (kivéve, ha magánterület felett engedéllyel reptetné eszközét, és nem sérti meg a vonatkozó légtérre érvényes aktuális szabályokat) és biztosításra.
Ajánlott, de még nem kötelező az oktatáson való részvétel, hiszen csak így kerülhetünk olyan tudás birtokába, amellyel repülő eszközünket optimálisan kihasználhatjuk (beállítások, fellépő hibák azonnal elhárítása, feladatorientált repülések, a mezőgazdasági felhasználás lehetőségei, térinformatikai illetve ipari célú felhasználás és adatfeldolgozás háttér szoftverei, technikai ismeretek, biztonság, aktuális jogi háttér).
A mezőgazdaságban drónt üzemeltetni szándékozók eseti légtér-igénylésüket a Magyar Honvédséghez nyújthatják be http://www.nkh.gov.hu/web/legugyi-hivatal/eseti-legter-igenybevetelenek-engedelyezese. Kissé árnyaltabbá teszi a repüléssel kapcsolatos lehetőségeket az, hogy magántulajdonban levő mező vagy szántóföld felett a légtérhasználati szabályokat nem megsértve, az adott terület feletti légtér szerkezetét ismerve, a terület tulajdonosának engedélyével 120 m magasságig használhatjuk drónunkat (lásd: http://acrsa.org/hu/index.php/jogszabalyi-koernyezet/a-legi-felvetelezes-szabalyai). Kivételt képez a repülőterek le- és felszállóirányának jelölt területén belüli CTR légtér, illetve katonai légtérré nyilvánított légtér lezárt határain belüli MCTR. Erről a Hungaro Control honlapján tudnak tájékozódni a felhasználók (http://www.hungarocontrol.hu/legterfelhasznalasi-terv). Itt megtalálhatóak az aktuális légtérforgalmi adatok, koordinátákhoz igazítva, azaz az érdeklődő előre tájékozódhat az általa kiszemelt terület feletti légtér várható eseményeivel kapcsolatban.
Több biztosítónak van drónokra kihegyezett terméke. Drónpilótaképzést is tart egy maroknyi cég felkészült és tapasztalt pilótákkal. Ha a biztosításról vagy az oktatásról kérdéseik lennének, a Szövetség áll a magánszemélyek és a céges felhasználók rendelkezésére. http://mndsz.hu/tagsagi-regisztracio/”
Dr. Tátrai György