fbpx

10 tipp a traktorok gumiabroncsának lecseréléséhez

Írta: Szerkesztőség - 2011 március 02.

Hogyan és milyen szempontok szerint cseréljünk gumiabroncsot? – ezzel a címmel adott közre 10 tippet a német „profi” – Magazin für Professionelle Agrartechnik – Gerd Theissen tollából, 2010 februári számában (profi 2/2010 84-85.p.) A cikk szerkesztett változatát a következőkben ismertetjük.

1. tipp: Talajkímélés csekélyebb belső légnyomással

A mezőgazdasági gumiabroncsok fejlesztése során már sok éve törekednek a talaj lehető legmesszebbmenő kímélésére. A nagy légtérfogatú, csekély belső nyomású – úgynevezett „ballonos” – gumiabroncsoknak igen jó a hordképessége, közúton is nagy sebességgel közlekedhetnek, viszont a kisebb fajlagos talajnyomás révén kímélik az értékes termőtalajt.

Árban nagyon nagy különbségek lehetnek. Minél csekélyebb a belső nyomás és minél nagyobb a hordképesség, valamint a megengedett sebesség, annál drágább a gumiabroncs.

2. tipp: Átszerelés a gumiabroncs belső légnyomását szabályzó berendezésre

Ha a szántóföldön a talaj kímélése érdekében a belső légnyomást csökkenteni kívánjuk, de közúton nagyobb nyomással akarunk közlekedni, akkor érdemes meggondolni egy belső légnyomás-szabályzó beszerzését. Szántóföldön kb. 0,6-0,9 bar között még nagyon jó a hordképesség azaz a terhelhetőség, közúton viszont a gumiabroncs belső légnyomását növelni kell. Általában nagy belső légtérfogatú kivitelek vehetők számításba, melyekről a gumiabroncs-táblázatok megbízhatóan tájékoztatnak (esetleg utánanézhetünk az Internet-en is). Gondoljunk arra, hogy a belső nyomás szabályzása esetén tömlő nélküli gumiabroncsokat szabad csak használni. A tömlős kivitelek a köpeny gyűrődése miatt kidörzsölődhetnek és előbb-utóbb tönkremennek.

3.tipp: A korábbitól eltérő méret választása

Mindenekelőtt ellenőrizze, milyen méretű gumiabronccsal közlekedhet közúton (ezt a forgalmi engedély tartalmazza). Ha ott a méret nem lenne felvezetve, akkor a felszerelni kívánt gumiabroncs gyártójától kell beleegyező nyilatkozatot szerezni. Gondoljunk arra is, hogy más gumiabroncshoz esetleg más felni kell.

4. tipp: Szélesebb gumiabroncsok felszerelése

A szélesebb gumiabroncs csekélyebb talajnyomást ébreszt, és a vonóerő kifejtése is javul. Ez a hatás azonban a szántóföldön vagy rét-legelőn dolgozva alig vehető észre. Valódi eredmény akkor érhető el, ha a szélesebb gumiabroncs belső légnyomását is csökkentjük. Ezzel nagyobb hatás érhető el keskenyebb gumiabroncsnál is, mint a szélesebb méretre történő átszereléssel. Az alacsonyabb légnyomású gumiabroncs kevésbé süpped be a talajba, így a traktor önvontatási teljesítményigénye és a hajtóanyag-fogyasztása csökken.

5. tipp: Más gumiabroncs-átmérő

Ennek a lehetőségnek nagyon szűkek a korlátai. A nagyobb átmérőjű gumiabroncsnak nagyobb a felfekvő felülete, valamint a nagyobb legördülő kerület miatt a haladási sebesség is növekszik. Korlátot jelenthet a forgalmi engedélyben szereplő mérethatár is, de főként az, hogy ezzel a változtatással nem szabad beavatkozni a traktor menetkarakterisztikájába. Az első tengelyen levő kerekek ugyanis 1-5%-kal gyorsabban forognak, mint a hátsók, előresietve „húzzák” a traktort. Ha ezen sokat változtatunk, akkor a menettulajdonságok romlása, sőt, hajtóműkár is bekövetkezhet.

6. tipp: Kettős (iker) gumiabroncs felszerelése

Jó lehetőség talajmunkában a talajnyomás csökkentésére és a vonóerőkifejtés növelésére. Nagy traktoroknál azonban ügyelni kell arra, hogy a teljes szélesség azonban a 3 métert nem haladhatja meg. Ha a traktoron már 650 mm széles gumi van, akkor még egy ugyanilyen méretű ikerabroncs nem szerelhető fel. Ilyenkor a második abroncs keskenyebb legyen. Ezenfelül a 2,75 méternél szélesebb traktort külön figyelemfelkeltő jelzőtáblával is el kell látni.

7. tipp: Futózott gumiabroncsok

Újrafutózáskor a használt gumiabroncs megkopott futófelületét eltávolítják, és új futófelületet vulkanizálnak fel rá. Bár az ilyen gumiabroncsok ára általában az új gumiabroncsok árának csupán a fele, elsősorban pótkocsiknál, magajáró vagy vontatott takarmánykeverő, -kiosztó kocsiknál jöhetnek csak szóba. Ahol a gumiabroncs terhelése nagy vagy változó, fokozott szántóföldi és közúti terhelésnek van kitéve, a meghajtó és fékező nyomatékok lehető legjobb átvitele érdekében a futózott gumiabroncsok nem ajánlhatók.

8. tipp: A forgásirány átfordítása

Négykerék hajtású traktoroknál előfordul, hogy az első kerekeket egymás között felcserélik, megváltoztatva ezzel forgásirányukat. Ennek csak homlokrakodó esetében van értelme, ahol például trágyarakodáskor vagy silóból történő kitermeléskor hátramenetben nagyobb vonóerőt kell kifejteni. Talajmunkánál ez a megoldás kifejezetten káros, mert a gumiabroncs bordázatának öntisztító képessége romlik és nő a kerékcsúszás.

9. tipp: Jó még a felni?

A gumiméret változtatásakor ügyeljünk a kerékabroncs alkalmasságára is. Amennyiben a kerékabroncs túl keskeny ahhoz, hogy a kívánt szélesebb gumiabroncsot felszereljük rá, akkor könnyen előfordulhat, hogy a köpeny nem megfelelően fekszik fel a pántra. Ne feledjük, hogy a peremszerkezetnek légzáró funkciója is van, nemcsak mechanikailag biztosítja a gumiabroncsot. Legrosszabb esetben a gumiabroncs és a kerékabroncs is károsodhat, sérülhet. Ha pedig az új gumiabroncsnak nagyobb a belső térfogata anélkül, hogy átmérője nagyobb lenne, akkor egyszerűen kisebb átmérőjű felnit válasszunk.

10. tipp: A gumiabroncsok keveredését kerüljük el

Egy tengelyen mindig azonos méretű gumiabroncsoknak kell lenniük. Ezenfelül nem fordulhat elő az, hogy az egyik oldalon radiál, a másikon diagonálabroncs van. Ez nemcsak a traktor meghibásodásához vezethet, hanem negatívan befolyásolja a menetstabilitást is.

Nem így van ez iker gumiabroncsozásnál: ha a traktoron eredetileg radiálabroncs volt, akkor másodikként diagonál gumiabroncs is felszerelhető mellé.

Szerkesztő: Dr. Fűzy József