A mai világban nincs olyan vállalkozás, amelyiknek a vezetője, ne örülne több megrendelőnek és nem szeretne további partnereket szerezni a piacról. Ez alól természetesen az agrárszektor szereplői sem jelentenek kivételt.
A piacon való megmaradásnak illetve az azon való terjeszkedésnek – a kiváló terméktől vagy szolgáltatástól a hatékony gazdálkodásig – számos feltétele van.
Oldalakat lehetne megtölteni azzal, ha valamennyit szeretnénk felsorolni.
Ebben a listában mindenképpen szerepelnie kell egy magas szintű marketing stratégiának is.
Ugyanis az a vállalkozás, amelyik elhanyagolja a marketinget az könnyen abba a helyzetbe kerülhet, hogy megszűnik létezni a köztudatban és kikerül a potenciális megrendelők látóköréből.
Az alábbiakban – a terjedelmi korlátokat figyelembe véve – röviden igyekszünk áttekinteni milyen marketing lehetőségek vannak az agrárszektorban.
Miben tér el a klasszikus értelembe vett marketingtől az agrármarketing?
Ma már szinte az életünk minden területének megvan a speciális marketingje.
Naponta hallhatunk a személyes marketingről éppúgy, mint pl. a politikai vagy sport marketingről.
Témánk szempontjából most egyértelműen csak a gazdasági életre értelmezett marketingre fókuszálunk.
Ez esetben a egy olyan, tudatos tervszerű vezetői aktivitás, ami a társadalmi szükségletek teljes körű kielégítésére irányul a hatékony gazdálkodás feltételeinek megvalósításával.
Ehhez viszonyítva az agrármarketing – ökológiai sajátosságaiból fakadóan – annyiban más terület, hogy itt a marketingtevékenység során számos speciális dolgot is figyelembe kell venni. Ilyenek többek között:
- a környezetvédelem,
- a fenntartható fejlődés,
- az élelmiszer és takarmánybiztonság,
- a termék és termékminőség védelem,
- termék eredet védelem
- a vidékfejlesztés (a társadalom és a környezet harmóniájának megőrzése)
Az elmúlt egy évtized alatt számtalan ágra bomlott az addig többé-kevésbé egy „egységként” kezelt agrármarketing területe.
Jól mutatja ezt a tendenciát, hogy egyre másra jöttek létre az agrármarketing egy-egy szűkebb szegmensére szakosodott cégek.
Sok igazság rejlik abban a kijelentésben, hogy a jövő visszaveti árnyékát a jelenre.
Ezért nem mindegy, hogyan tervezzük a jövőt és kinek a kezébe adunk tervezői jogosultságot.
Jól átgondolt és nagy valószínűséggel megvalósítható jövőképet és hozzájuk vezető stratégiát kell vázolnunk a vállalkozásunk számára.
A saját technológiánkat illetően minden bizonnyal mi vagyunk a legnagyobb szakértők, de a marketingtervezést érdemes egy – az általunk művelt szegmensre szakosodott – cégre bízni.
Azonosítható trendek és hatások az agrárvilágban
Amíg a huszadik századot a tömegtermelés azon szemlélete jellemezte, hogy azonos terméket minél több fogyasztónak eladjanak, addig a századunk egészen más jellegű marketing gondolkodást igényel.
Az új jelmondat: „keresletet kelteni olyan szolgáltatás iránt, amelyeket a mi vállalkozásunk tud a legjobban kielégíteni (és meg tud védeni a konkurenciától)”.
Az új idők új szava szerint már nem a termelésről, vagyis az állatról vagy növényről van szó, de még csak nem is a termékről, hanem a komplex szolgáltatásról.
Szélsőségesen fogalmazva már nem a kereslet kielégítéséről van szó, hanem annak megteremtéséről.
Gondoljunk bele hol volt a kereslet a számítógépre a feltalálása előtt (ma már viszont szinte minden vállalkozásnál nélkülözhetetlen eszköz).
Kinek a fejében fordult meg, hogy Pink Lady almát egyen mielőtt meg nem kóstolta azt.
A nemesítők és a forgalmazók mégis sikeresen megszervezték a zárt klubszerű termesztését.
Hosszú oldalakat lehetne megtölteni további példákkal.
Ahogyan a gazdasági élet más területein így az agrárágazatban is jól azonosítható trendek vannak.
Aki ezeket figyelmen kívül hagyja – jelképesen fogalmazva – az gyorsan a „pálya szélén” találhatja magát.
Csupán a példa kedvéért nézzük meg röviden melyek az aktuális trendek egy szűkebb szegmensben, a gyümölcsfeldolgozó ágazatban:
- „100% természetesség”: A túltelített piac alaptrendje
- „Wellness & Egészség”: Természetes, és egyben funkcionális alapanyagok előkészítése. Mára a világban és Magyarországon is az étkezések egyik legfontosabb trendje az egészségességre törekvés
- „Élvezet”: Desszertek készítése, melyek egy pillanatnyi kikapcsolódást hozhatnak a rohanó mindennapokba. Vegyi terheléstől mentes, bioalapanyagok használata
- „Szociális- & Környezettudatosság”: Ellenőrzött, magas minőséget képviselő alapanyagok használata a Fair-Trade termékek gyártása során.
- „Funkcionális élelmiszer”: A megfelelő táplálkozás élettani hatásokon felül más pozitív hatást is gyakorol a szervezetre: az egészséget növeli, a közérzetet javítja, és/vagy csökkenti bizonyos betegségek kockázatát. Gyártási eljárások, melyek plusz hasznot képviselnek.
A fenti felsorolás is jól szemlélteti, hogy mennyi trendvonalat találhatunk egyetlen ágazaton belül is.
Számos olyan cég van amelyik a mélyreható kutatásai eredményeként megbízható információkkal rendelkezik az uralkodó illetve a várható trend tekintetében is.
Érdemes nyomon követni a világhálón ezen cégek elemzéseit.
Milyen marketingstratégiát követel meg a piac a XXI. században egy agrárcégtől?
Nem kell különösebb jóstehetség annak a nagy biztonságú előrejelzéséhez, hogy a fenntarthatóságot fontos célként megjelölő, a genetikailag módosított élőlények, a biotechnológia térhódítását is feltételező világélelmezési eszme, az úgynevezett második zöld forradalom alapjaiban változtatja meg a világ élelmiszer termelését.
A hagyományos mezőgazdasági technológiákkal szemben egyre nagyobb teret nyer a környezetkímélő, integrált és ökogazdálkodás.
Az így előállított termékek speciális piacot igényelnek.
Gyökeresen átalakulnak a fogyasztói szokások is.
Mindezen tényezők arra kell, hogy ösztönözzék a termelőket és a kereskedőket, hogy újraértékeljék korábbi marketing nézeteiket.
Természetesen a marketing stratégia a jövőben is szigorúan piacvezérelt lesz.
Ami annyit jelent, hogy továbbra is a piaci alkalmazkodásról és a piacalakításról fog szólni.
Ez persze nem azt jelenti, hogy a helyi adottságokat nem kell figyelembe venni, de prioritás tekintetében csak a piac után következhetnek.
Napjaink speciális igényei hívták életre az úgynevezett precíziós marketinget.
Amelynek a lényege az ügyfél adatainak felhasználása annak érdekében, hogy ügyfélközpontú szolgáltatást nyújtsanak a termékdisztribúciótól az árképzésen át a promóciókig.
A fő cél az, hogy a termelő azt nyújtsa, amit a fogyasztói elvárnak, ha vásárolni indulnak.
A precíziós marketinget a legtöbben a direkt marketinggel azonosítják.
Azaz biztosítani, hogy az ügyfelekkel való közvetlen kapcsolat lényeges, és a lehető leghatékonyabb legyen.
Azonban ez csak egy vékony szelete a precíziós marketing tortának.
Helyesebb megközelítés, ha a marketingre úgy tekintünk, mint annak az eszközére, hogy miként ismerjük fel a célcsoportok igényeit, és hogyan elégítsük ki azokat a versenytársainknál sokkal jobban, akkor a precíziós marketingre úgy kell tekintenünk, mint az ügyfelek ismereteinek felhasználására a jobb ajánlat érdekében, bármilyen módon is lépjen ő kapcsolatba a termelő és / vagy kereskedő céggel.
Egy dologról semmiképpen nem szabad megfeledkezni, mégpedig arról, hogy a precíziós marketing nem azonos a számítógépesítéssel.
A computerek csak eszközök a célok megvalósítása felé vezető úton.
A fenti – gondolatébresztőnek szánt – mondatokkal arra igyekeztünk ráirányítani a figyelmet, hogy a szűkebb vagy tágabb értelemben vett agrárszektoron belül is milyen nagy jelentőséggel bír ma már a marketing fogalma.
A jól megválasztott marketingstratégia és annak következetes végrehajtása elengedhetetlen feltétele a vállalkozásunk fennmaradásának.
Czékus Mihály