fbpx

A nyerges szerelvények traktorvontatása

Írta: Szerkesztőség - 2018 június 24.

A mezőgazdasági nagyüzemek a termőföldön végzett anyagmozgatási feladatok elvégzéséhez egyre gyakrabban alkalmaznak teherautókat és nyergesvontató-félpótkocsi szerelvényeket. A nyergesvontató feladatát a nagy vonóerejű univerzális traktor is elláthatja a „dolly” (nyergeskapcsoló-berendezések) segítségével. A mezőgazdasági univerzális traktorhoz készült dolly-k egy- vagy két-, ritkán háromtengelyes kivitelben készülnek.

A mezőgazdasági szállításban jelentős változásokat eredményez a modern eljárások, technikai eszközök használata és a logisztika tudományának alkalmazása. A magas terméselvárás és a megnövekedett szállítási távolságok új gondolkodási irányt teremtettek a fuvarozással és a rakodási folyamatokkal kapcsolatban. A szántóföldi növénytermesztésben például a termeléshez használt anyagok optimális időben történő termőhelyre szállítása, illetve a megtermelt terménynek a termőterületről történő elszállítása elősegíti a termelés folyamatosságát és gazdaságosságát.


1. ábra. Szállítás traktor vontatású pótkocsikkal (Forrás: www.fliegl-agrartechnik.de)

Kombinált mezőgazdasági tömegáru-szállítás

A közelmúltban szokásos traktorvontatású mezőgazdasági pótkocsikkal megvalósított lassú szállítási eljárások gyakran gátolják a hatékony munkafolyamatok megvalósítását (1. ábra). A szántóföldi növénytermesztésben a szállításokat gyorsítani lehet mezőgazdasági teherautók segítségével. Ma még gyakori az, hogy pl. a cukorrépa felszedő gépről traktor vontatású pótkocsira kerül a termén, amelyet a tábla szélén átraknak a gyors szállítást végző teherautóra. Ebben a kombinált áruszállítás esetben nehézséget jelent az átrakodás munkafolyamatának megvalósítása. A kombinált átrakásos áruszállítás helyett a közvetlen mezőgazdasági áruszállításra törekednek a fejlett gazdaságok.

Az önjáró mezőgazdasági gépek teljesítményének növekedése és az egyre hosszabb szállítási útvonalak miatt a mezőgazdaságban egyre gyakrabban alkalmaznak teherautó-pótkocsi járműszerelvényeket (2. ábra). Ezzel megvalósítható például a terményszállítás során, hogy a betakarítógépről a termény közvetlenül a nagyteherbírású teherautó, illetve a nyergesvontató billenőszekrényes vagy letolós félpótkocsijára kerüljön, amely közvetlenül a felhasználóhelyre – magtárba, szárítóüzembe, tárolótelepre stb. – szállítja a terményt.


2. ábra. Unimog U 530 teherautó és pótkocsi járműszerelvény (Forrás: www.mercedes-benz.co.uk)

A nagyteherbírású nyergesszerelvények letolós félpótkocsival való alkalmazása Európában terjedőben van (3. ábra). A Fliegl letolórendszer forradalmi újításnak számít mind a közúti, mind a szántóföldi szállításban, egyesíti és optimalizálja az eddig ismert rendszereket. A félpótkocsi letolórendszerével akár 60%-kal nagyobb rakodási lehetőség érhető el a rakomány optimális préselésével, a lerakodás (letolás) alacsony épületben is problémamentesen megvalósítható, univerzális használhatóság érhető el adapterek kiegészítésével, például rövid idő alatt trágyaszóróvá átalakítható a félpótkocsi.


3. ábra. Nyergesvontató Fliegl ASW típusjelzésű letolós félpótkocsival (Forrás: www.fliegl-agrartechnik.de)

A nyergesvontató feladatát a nagy vonóerejű, univerzális traktor is elláthatja, mezőgazdasági termőterületen is (4. ábra). A megrakott félpótkocsit a traktor a közúthoz vontatja, ahol a nyergesvontató (kamion) átveszi, ha nagy távolságra van a termény lerakóhelye. A nagyüzemek az átrakásos szállítás helyett ezt az úgynevezett kombinált mezőgazdasági áruszállítást igyekeznek megvalósítani.

Traktor mint nyergesvontató

A nyergesvontatási feladat ellátásához a traktor és a félpótkocsi közé egy segédberendezést a „gördíthető kocsit” kell beiktatni, amelyet a járműtechnika „dolly”-nak nevez (5. ábra). A mezőgazdasági univerzális traktorhoz készült dolly-k (nyergeskapcsoló-berendezések) egy- vagy két-, ritkán háromtengelyes kivitelben készülnek.


4. ábra. Traktorvontatású Fliegl ALU-TEC letoló rendszerű nyerges félpótkocsi (Forrás: www.fliegl.hu/assets/mezogazd_szallito.pdf)


5. ábra. Fliegl gyártmányú dolly 600/55R26,5 abroncsozással (Forrás: www.fliegl.hu/assets/mezogazd_szallito.pdf)

A vonórúddal ellátott, rövid alvázzal rendelkező dolly a tengelyen elhelyezett gumiabroncsozású kerekeken gurul. A tengelyek lap- vagy légrugózásúak. A dolly alvázának felsőrészén a „nyereg” található. A nyereg egy lapos, kerek fémalj, amiben egy keskeny vágat fogadja be és zárszerkezettel rögzíti a félpótkocsi „királycsapját”. A félpótkocsi elejének terhelését a dolly hordozza. A nehéz félpótkocsihoz kapcsolt dolly általában kétkörös légfékberendezéssel, ABS- és ALB-vezérléssel rendelkezik.

A könnyű egyszerű kialakítású és mezőgazdasági gumiabroncsozással ellátott dolly-val a traktorvontatású félpótkocsis járműszerelvény terepjáró képessége jobb, mint a kamioné vagy a tehergépjárműé. A szállítás gépberuházás-költsége kedvezőbb, az univerzális mezőgazdasági traktor ilyen célra való felhasználásával.

Mezőgazdaságban alkalmazott Dolly-rendszerek

A mezőgazdaság számára több gyártóvállalat készít közel hasonló kialakítású dolly rendszereket. Az Európában ismertebb mezőgazdasági univerzális traktorokhoz készült Dolly-rendszereket kívánjuk be mutatni.

Egytengelyes dolly

Az egytengelyes dolly előbb-utóbb minden olyan mezőgazdasági vállalatnál megtalálható lesz, ahol nyerges szerelvényekkel végeznek szállításokat, mert traktorvontatással kiváltható a nyergesvontató a félpótkocsi rendezése és rövidtávú mozgatása során.

Az egytengelyes dolly jellemző kialakítását a 6. ábrán látható Krampe német vállalat „Dolly 10-L” terméke szemlélteti. Ennek a terméknek főbb műszaki jellemzői röviden a következőkben foglalható össze.


6. ábra. Krampe „Dolly 10-L” típusjelzésű egytengelyes dolly (Forrás: www.krampe.de)

A Dolly 10-L nyerges utánfutó maximális függőleges terhelhetősége 11000 kg, haladási sebessége 40 km/h (de 60 km/h sebességű is rendelhető). A komplett futómű BPW-termék, amely légrugózású hegesztett acélszerkezetű alvázon keresztül hordozza a nyeregszerkezetet. A jármű légfékberendezéssel és ALB terhelésfüggő fékerő-szabályozóval rendelkezik.

A légrugóval emelhető és süllyeszthető a nyeregszerkezet, amelynek talajtól mérhető magassága 12501350 mm, alapfelszereltségű 425/65 R 22,5 gumiabroncs mellett. A jármű névleges nyomtávja 1,95 m, a szélessége 2,55 m (425/65 R 22,5 abronccsal), a hossza 3,91 m, a tömege 1800-2300 kg, a vonószem talajtól mért magassága 580-650 mm. A jármű támasztó lábának hossza mechanikusan állítható és hidraulikusan ki-behajtható.

A Dolly 10-L traktorhoz kapcsolását K80 elnevezésű, Scharmüller gyártmányú, vonógolyós gépkapcsolással valósítják meg, amely függőlegesen maximum 40 kN erővel és vízszintesen 20 kN vonóerővel terhelhető (7. ábra). A vonógolyós gépkapcsolás igen gyakori, de természetesen más kapcsolási rendszerrel is rendelhető a jármű.


7. ábra. K80 elnevezésű Scharmüller vonógolyós gépkapcsolás (Forrás: www.scharmueller.at)

A félpótkocsi kiszolgálásához csatlakozó kimenetek: 12 V-os 13-pólusú csatlakozóaljzat és 24 V-os 15-pólusú dugaszolóaljzat; 12 V-os 3-pólusú és 24 V-os3-pólusú csatlakozóaljzat; ABS-foglalat 24 V-os ABS/EBS tápellátáshoz. Opcionálisan rendelhető a nagy teherbírású félpótkocsi hidraulikusan működtetett rendszereihez (pl. letolókocsi, takaróponyva stb. mozgatásához) szükséges úgynevezett fedélzeti hidraulikus egység is, amelynek szivattyúhajtását a traktor erőleadó tengelyéről valósítják meg.

Kéttengelyes (tandem) dolly

A kéttengelyes dolly alkalmazása a mezőgazdasági termőterületen vontatott nehéz félpótkocsi szerelvények esetében előnyős, mert négy gumiabroncs hordozza a terhelést. A kéttengelyes dolly szokásos kialakítását a 8. ábrán látható Krampe német vállalat „Dolly 20-L” terméke szemlélteti, amely az egytengelyeshez képest méretekben és a terhelhetőségben tér el. Dolly 20-L légrugózású, légfékes nyerges utánfutó maximális függőleges terhelhetősége 22000 kg, haladási sebessége 40 km/h (60 km/h sebességű is rendelhető felár nélkül).


8. ábra. Krampe Dolly 20-L típusjelzésű kéttengelyes dolly  (Forrás: www.krampe.de)

A nyeregszerkezet talajtól mérhető magassága 12501400 mm, alapfelszereltségű 425/65 R 22,5 méretű gumiabroncs mellett. A jármű 385/65 R 22,5; 445/65 R 22,5; 500/60 R 22,5 méretű gumiabroncsokkal is használható. A jármű névleges nyomtávja 1,95 m, a szélessége 2,55 m (425/65 R 22,5 abronccsal), a hossza 4,72 m, a tömege 2800-3300 kg, a vonószem talajtól mért magassága 575-650 mm. A traktorhoz kapcsolást alapfelszereltség esetén K80 elnevezésű, Scharmüller gyártmányú vonógolyós gépkapcsolással valósítják meg, amely függőlegesen maximum 40 kN erővel és vízszintesen 40 km/h sebességig 40 kN vonóerővel, illetve 60 km/h sebességig 20 kN vonóerővel terhelhető. A kéttengelyes dolly is a félpótkocsi kiszolgálásához az egytengelyessel megegyező szerelvényekkel rendelkezik.

Különleges dolly-kialakítások

A korszerű dolly nyeregszerkezete újabban hoszszirányba mechanikusan, vagy hidraulikusan állítható (9. ábra). Az utóbbinál az állítás menet közben is megvalósítható, így lehetőség van a talajviszonyoknak megfelelően – a nyeregszerkezet hosszirányú állításával – befolyásolni a dolly és a vontató traktor gumiabroncsainak terhelését.


9. ábra. Hidraulikusan hosszirányba állítható dolly nyeregszerkezet  (Forrás: www.fliegl-agrartechnik.de)


10. ábra. Hajtott kerekű, kéttengelyes „Power Dolly” (Forrás: www.byeengineering.co.uk)


11. ábra. Kéttengelyes mechanikus kormányzású dolly (Forrás: https://youtu.be/dtqwEYX_7nY?t=0)

Hajtott kerekű dollyt is készítenek egyes gyártók a vontatott félpótkocsi járműszerelvény terepjáró-képességének növelése érdekében. A Bye Engineering (Melton) Limited angol családi kis vállalkozás „Power Dolly” elnevezésű kéttengelyes járműnek tengelyei hajtottak (10. ábra). Az 540 vagy 1000 1/min fordulatszámú TLT-hez csatlakozó kardánhajtás 12 előre és 6 hátra fokozattal rendelkező sebességválton keresztül hajtja a tengelyeken lévő 600 mm-es flotációs gumiabroncsozású kerekeket. A hajtott kerekek tengelyei differenciálművel és differenciálzárral is rendelkeznek. A hajtott dolly üzemi haladási sebessége mezőgazdasági talajon 0,8 és 20 km/h között választható meg, úgy hogy a traktor és a dolly kerékabroncsozása közel azonos kerékcsúszású legyen. A dolly segédhajtása a traktor vezetőfülkéjében elhelyezett vezérlőegységről működtethető. A segédhajtást csak mezőgazdasági talajon való haladáskor szabad működtetni.

A két- (vagy három-) tengelyes dolly fordulóképességének javítása érdekében mechanikus kormányzású kialakítás is létezik (11. ábra). Az ellenkormányzott hátsó kerekek mechanikus kormányzásához a német Scharmüller gyárt vonógolyós gépkapcsolású kormányrúdszerkezetet.

A nagy teljesítményű univerzális traktor nyergesvontatóként való alkalmazása a mezőgazdasági nagyüzemekben megkönnyítheti a gabona, silózáshoz a lucerna vagy a kukoricaszár, a burgonya, a cukorrépa stb. termények betakarítása során szükséges szállítási feladatok ellátását, kedvezőtlen pl. felázott talaj esetén is.

Dr. Varga Vilmos

SZIE Gépészmérnöki Kar, Járműtechnika Tanszék