Napjainkban már a mezőgazdaságiszállítóeszköz-kínálat meghatározó részét képviselik a cserefelépítményes pótkocsik, bár itthon még nincsenek olyan szinten elterjedve a gazdaságokban, mint amit költséghatékonyságuk megindokolna.
A cserefelépítményes pótkocsicsaládok általában univerzális, több célra használható, standardizált alvázzal és különböző cserélhető mezőgazdasági felépítmények ötvözéséből létrehozott szállítóeszközök. Az alvázkonstrukció lehetővé teszi, hogy rövid időn belül alkalmassá tehető legyen különféle munkák elvégzésére. A rendszer lényegében egy univerzális támasztósúlyos pótkocsialvázból és egységesített segédvázzal ellátott felépítmények csoportjából áll. A legtöbb modellnél ma már szerszám nélküli felépítménycserére van lehetőség, amely nem vesz igénybe 20-30 percnél több időt. Az alváz a felépítmény alá, illetve arról leemelését általában a futómű hidraulikus vagy pneumatikus rendszerrel történő billentésével oldják meg, vagy függőleges pozícióban a vázra rögzített hidraulikus munkahengerek 4 ponton emelik le a felépítményt.
A különböző elektromos vezetékek, pneumatikus, illetve hidraulikus tömlők gyorscsatlakoztató modulokkal kapcsolódnak a pótkocsi alvázrendszeréhez, amely a legtöbb esetben saját TLT-hajtásrendszerrel, illetve egyes modelleknél hidraulikus szivattyúval rendelkezik. Az univerzális cserefelépítményes alvázak a legtöbb szériánál hasonló alap-, illetve opciós felszereltséggel rendelkeznek, mint a mai korszerű támasztósúlyos mezőgazdasági pótkocsik. Rugózott vonórúd, többféle felfüggesztésű tandem, illetve tridem keréktengely, tengelykormányzás szinte mindegyik mai konstrukciónál elérhető.
Költségek
Ha kitérünk a cserefelépítményes pótkocsirendszer alkalmazásának a költségvonzatára, akkor nem kell különösebben nagy technológiai vagy gazdaságossági számításokat levezetni ahhoz, hogy a beruházási értékek különbségét kimutassuk. Bár egy cserefelépítményes pótkocsirendszer bekerülési értéke a felépítményekkel együtt, egy gépként igen jelentős, de ha ezeket a különböző felépítményeket külön pótkocsiként kellene megvásárolni – külön-külön alvázzal –, akkor a beruházási összeg különbsége mindjárt szemmel jól látható. A későbbi fenntartási költségekben szintén komoly különbségek adódnak. 5-6 féle rendeltetésű alvázas szállítóeszköz helyett csak egy alvázat kell a forgalomban regisztráltatni és 5 évente vizsgáztatni, egy után kell gépjárműadót, kötelező felelősségbiztosítást fizetni. Arról nem is beszélve, hogy a karbantartás, szerviz és fenntartási költségek (pl. gumiabroncscsere) is csak egy alvázat érintenek. Természetesen van egy hátránya a cserefelépítményes rendszernek, amely miatt a gazdák még nem preferálják úgy, mint ahogy indokolt lenne. Érthető okokból a felépítménycserék valamivel hosszabb időt vesznek igénybe, mint a hagyományos traktor + pótkocsi kapcsolat létrehozása, de a mai konstrukciók fejlesztésénél a gyártók már jelentősen lerövidítették az átszerelés idejét.
Hazai gyártásban
Bármilyen hihetetlen is, de az első cserefelépítményes pótkocsirendszer már a 70-es évek végén megjelent a magyar gazdaságokban, hazai gyártásból. A Hódgép Agrováz 5T univerzális pótkocsialváz ismertebb cserélhető felépítményei a Tornádó 5M műtrágyaszóró és az SZF-5 szervestrágyaszóró adapterek voltak, de lehetett rá szerelni oldalrakodós konténerszállítót (Unitech 0-5000), fix, illetve billenőplatós felépítményt. Az alváz saját TLT-hajtású hidraulikus szivattyúval volt felszerelve, melynek olajellátása a felépítmény hidraulikaolaj-tartályából történt. A rendszerváltás után a nagy múltú, ma már nem létező Agrikon Solt Gépgyártó Zrt. fejlesztett ki cserefelépítményes pótkocsit.
Az EB-10 CS konstrukciónál a felépítmények cseréje 2 db légrugó segítségével volt elvégezhető, amelyek a pótkocsi tandemtengelye segítségével megemelték az egész járművet átszerelési pozícióba. Kiemelt helyzetben a 4 db tárolóláb behelyezését, illetve a felépítmény + alváz csapos csatlakozópontjainak oldását követően – a vázat visszaengedve – a felépítmény alól kiállva következhet a folyamat tükörképe.
Jelenleg is elérhető hazai gyártásból felépítménycserés pótkocsicsalád. Az IGJ AGRO cserefelépítmény rendszer 6,5–18 tonna teherbírás között, hatféle terhelhetőséggel készül. A felépítmények típustól függően 4, illetve 6 ponton csatlakoznak az alvázhoz. Az önrakodáshoz daruval is kiegészíthető az univerzális alváz. A felépítmények csoportját a billenőplató mellett szervestrágyaszóró, illetve bálaszállító, továbbá egyes típusoknál konténerszállító kivitelek alkotják.
Importból is több cserefelépítményes pótkocsirendszer elérhető már. A következőkben néhány, hazánkban is a piacon lévő márka konstrukcióját mutatjuk be röviden.
Annaburger MultilandPlus
Igen nagy gyártási múlttal rendelkezik a cserefelépítményes szállítóeszközök terén a német Annaburger is. A MultiLandPlus széria jól ismert cserefelépítményes pótkocsicsalád ebben a szegmensben. Négyféle különböző maximális össztömegű (20, 22, 29, 33 tonna) alvázra hétféle felépítményt lehet adaptálni a gyártó kínálatából. A szervestrágyaszóró, silószállító, terményszállító, átrakó, SchubMax letoló és hígtrágyaszállító, illetve -kijuttató felépítmények üzemen kívül négy alátámasztási ponton, kézzel behelyezhető támasztólábakon nyugszanak. Az univerzális alváz terhelhetőségtől függően tandem, illetve tridem futóművekkel szerelt, 40/60 km/h vontatási sebességű.
A felépítmények könnyű és gyors cseréje érdekében egységesített elektronikus, hidraulikus gyorscsatlakozással, TLT-hajtásfogadó, illetve -továbbító elemekkel rendelkezik. A felépítménycserénél a le-, illetve ráemelést a futóműnél, illetve a vonórúdnál található hidraulikus munkahengerpárok segítik a tengely, illetve a vonórúd szögváltoztatásával. A felépítmény rögzítése szerszám nélkül kezelhető, excenteres kapcsokkal történik.
ZDT Mega
A cseh gyártó Mega pótkocsiszériája szintén lehetőséget biztosít cserefelépítményes rendszer alkalmazására. Ennél a konstrukciónál az univerzális alvázon 4 ponton szimmetrikusan, függőlegesen felrögzített hidraulikus munkahengerek emelik fel a felépítményt a cseréhez, amelyek a támasztó-, tárolólábak behelyezése után leszerelhetők az alvázról. Többféle billenőfelépítmény, szervestrágyaszóró, hígtrágyatartály, illetve silószállító is a cserefelépítményes rendszer repertoárjába tartozik. A széria komoly felszereltséggel bír, többféle tengelyfelfüggesztés, kormányzott futómű, központi kenés, hidraulikusan lengéscsillapított vonórúd – ez csak néhány a széles opciós listából.
Hawe WPS
A német Hawe-Wester WPS univerzális alváza a ZDT Megáéhoz hasonló elven, hidraulikus munkahengerek segítségével cseréli az alvázát. A felhelyezett felépítmény rögzítése és reteszelése a Hawe Twist-Lock RE zárrendszerrel történik. Igazi különlegessége a 7-féle különböző össztömegű és tengelyű alváznak, hogy kettő köztük gumihevederes járószerkezettel szerelt. A WPS 22TT modell CLAAS TERRA TRAC hevederes rendszerre támaszkodik, míg a legnagyobb, 34 tonna össztömegű WPS 34TTS típus Camso hevederes futóművel van felvértezve. A cserefelépítmény-választék többféle különböző méretű átrakó, illetve siló-, terményszállító, univerzális szóró és hígtrágya-kijuttató felépítményből áll.
Farkas Imre