Őszi időjárás alatt többször felázik a földút, miközben nagy szállítási képességű, egyre nagyobb súlyú járművek utaztatják a terményt. A talajműveléshez, illetve a betakarításhoz alkalmazott gépek mérete, tömege is egyre nagyobb. A betakarítást követően a talajmunkát végző traktorok járják végig a területeket összekötő földutakat, ami évről évre jelentősen igénybe veszi az utak állapotát. Az újabb szezon indulásának első feladata mindig a dűlőutak regenerálása, járható állapotuk visszaállítása.
A földút-karbantartási feladatra különböző konstrukciójú függesztett, félig függesztett vagy vontatott gréderek, vonólapok a legideálisabbak.
Régebben szűk választék volt
A szerkezetváltás előtt a földutak állapotmegóvására, karbantartására a nagyüzemek döntő hányada az orosz D-241-es, vontatott grédert használta. Ezenkívül jóformán csak hazai gyártású, kis munkaszélességű függesztett tereprendezők álltak rendelkezésre. A 80-as évek első felében a szarvasi tolólapokkal, az időszak második felében pedig a Hunigréder típussal bővült a választék. Hatékonyság tekintetében az orosz vontatott típus vitte a prímet, de üzemeltetése, beállítása külön kezelőt igényelt, akinek nem volt egyszerű feladata a régimódi gréderrel, mert mindent mechanikusan lehetett állítani rajta. Kedvelt volt még földútkarbantartásra, szintén hatékonysága miatt a Rába-Steiger, Rába-180.0, illetve a T-150 K erőgépekhez gyártott mellső függesztésű, Szarvasi Állami Tangazdaság ipari üzeme által gyártott tolólapszéria. A 30-40 éve munkába állított D-241-es gréderekből még most is szép számmal használnak, annak ellenére, hogy itthon azóta már jelentősen kibővült a földútkarbantartó eszközök kínálata, és már nagyságrendekkel korszerűbb konstrukciókból válogathatnak a felhasználók.
Igénybevétel
A gréderek, vonólapok egyik legnagyobb igénybevételt elviselő eleme a tolólap nyesőéle. Amikor ilyen eszközt szándékozunk vásárolni, el kell dönteni a kiválasztás előtt, hogy csak földútápolási feladatokra alkalmazzuk a tolólapot, vagy a telep téli hómentesítésére is használjuk. Amennyiben csak a dűlőút karbantartása a feladat, akkor érdemesebb az acélélű változatot előnyben részesíteni. Amennyiben mindkét feladatban helyt kell állnia a gépnek, akkor szerencsésebb gumiéleket is beszerezni hozzá, leginkább olyat, amelyek hardox acéllemezes vagy kerámiabetétes erősítéssel, tagolt éllel és rugós megtámasztással rendelkeznek. Ezeknél a verzióknál a gréderlap éle túlterhelés ellen védve van, mivel a rugó ellenében hátrafelé kitér, így nem éri a tolólap többi szerkezeti részeit káros terhelés. A tagolt élek, szélességtől függően, 2-3-4-5 tagúra kerülnek felosztásra. A hosszabb élettartam érdekében már egyre több modellt megfordítható vágóéllel kínálnak, így vásárlás esetén érdemes ezeket választani.
Oldalhatárolók, karmok
Hasznos tolólap-kiegészítők lehetnek még a felszakítókarmok, illetve a levehető oldalhatároló lemezek. A karmokkal akár 10–20 cm mélységig meglazíthatjuk az útfelület felső rétegét, így a gréderlap alacsonyabb teljesítményt igényel, és a kopása is mérséklődik. A karmok alkalmazásával megspórolható az egyengetést megelőző „feltárcsázás” művelete. Kifejezetten ajánlott a használata a nehezebben megmunkálható, kötöttebb talajon.
A megfelelő gréderlap-szélességű eszköz megválasztása szintén fontos kritérium. Általában 50–130 LE közötti teljesítményigényű gréderek találhatók a piacon, 1,5 és 4 méter gréderlapszélesség között, de előfordulhat ennél szélesebb, akár 5 méretes lappal szerelt konstrukció is.
Dőlésállítás
A hidraulikus munkahengerekkel állítható támadási, illetve dőlési szögű gréderek általában magasabb árkategóriába tartoznak, de egy olcsóbb, 3-4 szögállásba fokozatonként manuálisan állítható vonólappal bizonyos mértékben csak behatároltabb lehetőségekkel dolgozhatunk, így ennél több munkamenettel sikerül elérni az optimális útminőséget, mint a vontatott konstrukciókkal. Egyes modellek gyalulapja meghatározott fokig rézsűszögben is dönthető. Már olyan hazai fejlesztésű és gyártású vontatott gréder is elérhető, amely TLT-ről hajtott, kb. 700 f/min fordulatszámú, excentertengellyel keltett, szakaszos vibrálólappal rendelkezik. Ezzel a megoldással hatékonyabban veszi fel a küzdelmet a kemény, tömörödött talajjal, mint fix rögzítésű versenytársai.
Teljesítményigény
Teljesítményigény tekintetében a gyártók tájékoztató jellegű adatközléseit némi fenntartásokkal kezeljük a kiválasztás során, mivel többféle munkakörülmény átírhatja az igényelt teljesítmény értékét. Ugyancsak kiemelt figyelmet igényel az erőgéphez optimálisan illeszkedő gréder kiválasztása során a hidraulikus egységek kiszolgálási igénye is. A fentebb már említett hidraulikus szögállítású és mozgatású toló-, vonólapok, gréderek a legtöbb esetben külön váltószeleppel vannak szerelve, hogy kevesebb hidraulikus csatlakozópárral szerelt erőgépekhez kapcsolva is megoldható legyen a hidraulikus kiszolgálásuk. Gerendelykialakítás szempontjából a korszerűbb modellek az erőgép nyomvonalához képest már hidraulikusan oldalra tolhatók. Ezzel a megoldással az út menti megnövekedett padka likvidálása is megvalósítható úgy, hogy az erőgép biztonságos körülmények között az úttesten halad. A magasabb felszereltségű modellek joystickkal, elektronikusan vezérelhető hidraulika-rendszerrel és túlterhelés elleni védelemmel vannak felvértezve.
Vontatott vagy függesztett
A hárompont-függesztésű vonólapok a talajellenállás miatt nagy igénybevételt terhelnek rá az erőgépre, illetve annak függesztőszerkezetére, amely jelentősen ráterhelődik a traktor hárompont-függesztésének alsó függesztőkarjaira és felső támasztókarjára. A támkerékkel szerelt, félig függesztett, illetve hosszabb gerendelyes vontatott változatok drágábbak, de a terhelés az erőgép igénybevétele szempontjából ezeknél a konstrukcióknál másként oszlik el.
Félig függesztett változatoknál magasabb terhelés jut a váz központi teherviselő részére, és kevesebb az erőgép hárompont-függesztésének két alsó függesztőkarjára. Ez súlyterhelés tekintetében is kevésbé veszi igénybe az üzemeltető traktort, mivel a hátsó támkerekek alátámasztása miatt nem a traktor hárompont-függesztésére terhelődik a gréder teljes tömege. Előfordulhat, hogy nagyon rossz, mély keréknyomokkal tarkított útfelületet kell rendbe tennie a grédernek, amellyel szemben a vonólap a saját súlyánál fogva inkább kitér. Az ilyen eseteket utólagos pótsúlyozással tudjuk elkerülni, amelyre már több gyártó is kialakított a gép hátsó tengelye felett súlyládákat.
Felügyelet
A gréderrel végzet földút-karbantartási munka során az eszközt folyamatosan felügyelni kell, hiszen a dűlőút állapota hirtelen változhat, előfordulnak kevésbé, illetve erősen elhasznált útszakaszok, melyek különböző igénybevételnek teszik ki az grédert, amelyhez aktualizálni kell a beállítását. Üzemelés közben, a gépet irányítva, közben ismétlődve hátrafordulva fokozott megterhelést jelent a grédert felügyelni. A fárasztó osztott irányú figyelem áthidalására több gréderszériánál ergonomikus kamerarendszert kínálnak a gyártók, amivel kényelmesen megfigyelhető munka közben az eszköz.
A választék bővülésével már nemcsak traktorokhoz, hanem önjáró, csúszókormányzású homlokrakodó gépekhez is beszerezhető gréderlapos tereprendező munkaeszköz. Felépítésben ezek hasonlók, mint a félig függesztett versenytársaik, azzal a különbséggel, hogy itt a haladás irányát megfordították, illetve a csatlakozóegységek kompatibilisek a rakodóéval.
A földutak ápolásához széles kínálatból válogathatnak a felhasználók, amelyben elég sok hazai gyártási eszköz is elérhető. A gazdák az anyagi lehetőségeik, traktoruk teljesítménye és az út állapota alapján választhatják ki, milyen konstrukciós sajátosságú, illetve felszereltségű gréder mellett döntenek.
Farkas Imre