A munkagéphordozó kocsik a legegyszerűbb mezőgazdasági szállítóeszközök közé tartoznak, mégis nagy jelentőséggel bírnak a közúti közlekedés során a baleseti kockázat csökkentésében.
A függesztett mezőgazdasági munkagépekkel való vonulás mindig egy fokozott baleseti kockázatú szituáció. Ez főleg abban az esetben igaz, ha menetszélességben a megengedett értéket átlépő, vagy hátrafelé az ideális távolságon túlnyúló szállítási méretű munkagéppel kell végrehajtani. A traktoros abban az esetben sem lehet teljesen nyugodt, ha minden megtesz (sárga villogó fény, fényvisszaverő sávok, szélességjelző figyelmeztető fények) a járművezetők időben történő figyelmeztetése érdekében. Sok gépkocsivezető a megengedett sebesség felett közlekedik, későn észleli a jelzéseket, és nem reagál megfelelő időben a vonuló munkagépkapcsolattal való találkozáskor, nem kellően óvatos annak megközelítésekor.
A munkagépgyártók a különböző függesztett eszközök fejlesztésénél már úgy alakítják ki a konstrukciókat, hogy a szállítási szélességük minél kisebb legyen. Viszont így is sok olyan függesztett munkagép van (vetőgépek, sorművelő kultivátorok, talajművelő, ill. növényápoló gépek), amelyek merev gerendelyes, nem összecsukható kivitelűek, vagy nem rendelkeznek a vontatott szállításhoz szükséges kiegészítő elemekkel.
A munkagépgyártók vezették be a kínálatba
A különböző nyugat-európai munkagép-, illetve pótkocsigyártók annak érdekében, hogy a fentebb említett munkagépekkel való vonulás közlekedésbiztonsági kockázatát csökkentsék, és kényelmesebbé, gyorsabbá tegyék az áttelepüléseket, munkagéphordozó kocsikat fejlesztettek és kínálnak. A legszélesebb kínálat zömmel francia gyártóktól származik, és alapvetően azonos konstrukciós megoldásokat alkalmaznak. Egyszerű felépítésű szállítóeszközökről van szó, amelyek kialakítását kifejezetten a munkagéptranszporthoz igazították.
Egy-, illetve kéttengelyes
Mérettől és teherbírástól függően egy-, illetve kéttengelyes verziókat kínálnak a piacon, utóbbit forgózsámolyos mellsőtengely-kormányzással. Az egytengelyes típusok 2–5 tonna terhelhetőségűek, 4–7,5 méteres platformhosszal, míg a forgózsámolyos kéttengelyes konstrukciók 5 tonna feletti teherbírástól kezdődnek, szintén 5 méteres rakfelülethossz mellett. A kocsik szélessége általában nem haladja meg a 2,55 métert.
A hordozófelület és padlótálca a talajig leengedhető, így egy 20–30 cm-es szintkülönbség lesz mindössze a talaj és a rakfelület között. A leengedés hidraulikus megoldással történik. A leengedett rakfelület fölé a traktor a felemelt függesztett munkagéppel a menetirányra merőlegesen rátolatva helyezheti a szállítóeszközre a munkaeszközt. Ezt követően az eszközt lekapcsolva és rögzítve visszaemelheti a közúti szállítási pozícióba a kocsit, amely általában 60 cm-es szintkülönbséget jelent a rakfelületnél.
Egységes vázszerkezet
A szállítókocsi vázszerkezete lényegében egy fő tartógerendából és két oldalról szimmetrikusan, hegesztéssel rárögzített vázkeretből áll, amely acél zártszelvényből épül fel. A padlótálca alátámasztását a fő tartógerendelyt és a vázkeretet összekötő létra rendszerű vagy halszálkás elrendezésű keresztmerevítők adják. Magát a padlótálcát fedi a rakfelület, amely a legtöbb modellnél 30–50 mm vastag fadeszkákból áll, de vannak konstrukciók, amelyeket csúszásmentes gumi bevonatú, illetve bordázott lemez rakfelülettel kínálnak. A munkagép hordozására szolgáló rakfelületes padlótálcához hátulról, csapos rögzítéssel, tartórudas vagy rúdpáros megoldással kapcsolódik a merev hátsó keréktengely.
Dönthető tengelyek – akár kormányzással is
A keréktengely-felfüggesztés hidraulikus egyszeres működésű munkahengeres vagy hengerpáros emelőmechanizmussal van kombinálva, amely a rakomány, illetve a pótkocsi saját súlyától engedi le a szállítópadlót, és hidraulikanyomás hatására emeli fel szállítási pozícióba. Általában a hátsó tengely mind az egytengelyes, mind pedig a forgózsámolyos kéttengelyes verzióknál hasonló megoldású. Az már ár és felszereltség kérdése, hogy milyen kiegészítőkkel van ellátva. A magasabb felszereltségű típusoknál elektronikusan vezérelt tengelykormányzást találunk. A szerényebb felszereltségű verziók vonórúdról kényszervezérelt kormányzású tengellyel is elérhetők, műanyag sárvédőkkel, LED-fényjelzőkkel, munkalámpákkal, sárga figyelmeztető jelzéssel, hidroakkumulátoros lengéscsillapítással, pneumatikus vagy hidraulikus fékkel szerelt kerekekkel. Az egyszerűbb verziók csak féket és közúti fényjelző berendezést viselnek.
Többféle vonórúdmegoldás
Az egytengelyes verziók vonórúd tekintetében is mutatnak eltérést, ami leginkább a rakfelület mellső emelési megoldásában érzékelhető. Az egyszerűbb verziónál merev vonórúd áll rendelkezésre, amelynek vonószemére a traktor hárompont-függesztő rendszerének alsó lengőkarpárjára kapcsolható emelőrúd rögzíthető, így valósítva meg a kocsiváz mellső leeresztését a talajra, illetve visszaemelését szállítási helyzetbe. Egy másik merev vonórudas verziónál az egész kocsiváz mellső emelését a vonórúdra merőlegesen felkapcsolt hidraulikus emelő munkahengerrel szerelt támasztóláb végzi, és a pótkocsi erőgépről való lekapcsolása után még bekötött hidraulikus körrel szolgálható ki.
A legbonyolultabb a harmadik verzió, amikor a vonórúd csapos megoldású vonószemmel rendelkezik, illetve a padlóvázhoz is csapos rögzítéssel kapcsolódik. A rúdba integrált emelést végző munkahenger egyik vége a rúdközépbe, míg a másik bekötési pontja pedig a rakfelület vázkeretének elejéhez kapcsolódik, szintén csapos megoldással. Egy fokkal még bonyolultabb konstrukciós megoldás, amikor paralelogrammakaros a vonórúd, és a felső karba építik be az emelő munkahengert.
A kéttengelyes konstrukciók
A kéttengelyes forgózsámolyos verzióknál a mellső forgózsámoly a tengellyel együtt lényegében egy hagyományos közúti pótkocsi alvázkeretének mellső részéből lett adaptálva. Ez a vázkeretrész csatlakozik csapszeges megoldással a rakfelület vázkeretének mellső kereszttartójához. Mivel a vonórúd a forgózsámolyhoz is csapos megoldással kapcsolódik, így egy munkahengerrel az egész tengelyt a vázrésszel együtt buktatva a hátsóval párhuzamosan engedhető le a rakfelület mellső része. A maximális vontatási sebességük a legtöbb modellnél nem lépi túl a 25 km/h-t, így itthon egy lassú járműnek vizsgáztatott erőgéppel is vontathatók. Természetesen kéttengelyes kivitelben is van egyszerűbb változat, amelynek a mellső tengelye lényegében egy ikerkerékpárhoz kapcsolt vonórúd, amely egy királycsapos megoldással csatlakozik a kocsi vázrendszeréhez. Legyen szó bármelyik konstrukciós változatról, a munkagéphordozó kocsikat számtalan opcionális kiegészítővel kínálják. Több típushoz is elérhető például bálaszállításhoz rögzítőkeret, de gyümölcsláda szállítására is számos modell alkalmassá tehető. Természetesen a munkagépek rögzítéséhez is számos variáció áll rendelkezésre, a legegyszerűbbtől a bonyolultabb megoldásokig. Felszereltségi kiegészítők lehetnek még a szerszámosládák, a különböző figyelmeztető jelzések, felhajtórámpák, külső határolókeretek, különféle kerékméretek és padló-, illetve vázbevonatok.
Aki esetleg munkagépszállító hordozókocsi beszerzésére adná a fejét, az igen széles kínálatból választhatja ki a gépparkjának és az eszközei méretének megfelelő típust és kivitelt. Jobbára csak nyugat-európai, zömmel francia gyártásból származó modellek teszik ki a kínálat zömét, mivel a konstrukció itt rendelkezik a legrégibb hagyományokkal.
Farkas Imre