fbpx

A mezőgazdasági jogszabályok változásai

Írta: Agrárágazat-2023/08. lapszám cikke - 2023 augusztus 13.

Folytatva a 2023. évi egységes kérelem – mezőgazdasági területalapú támogatások igénybevételének/rendeleti szabályozásának – ismertetését, ezúton felhívjuk a gazdálkodók figyelmét az azóta megjelent változásokra, melyeket „Az agrárminiszter 26/2023. (VI. 30.) AM-rendelete a Közös Agrárpolitika pénzügyi alapjaiból nyújtott támogatások felhasználását szabályozó miniszteri rendeletek módosításáról” elnevezésű rendeletben, a 2023. évi 97. számú Magyar Közlönyben olvashatnak.

Ezek:

1. A mezőgazdasági krízisbiztosítási rendszer működésének részletes szabályairól szóló 68/2020. (XII. 23.) AM-rendelet módosításai,

2. Az Európai Mezőgazdasági Garanciaalapból, valamint az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból és a központi költségvetésből finanszírozott egyes támogatások igénybevételével kapcsolatos eljárási szabályokról szóló 13/2023. (IV. 19.) AM-rendelet módosításai,

3. Az Európai Mezőgazdasági Garanciaalapból, valamint Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból nyújtott támogatások igénybevétele során alkalmazandó feltételekről szóló 14/2023. (IV. 19.) AM-rendelet módosításai,

4. Az Agro-ökológiai Programhoz kapcsolódó támogatás igénybevételének részletes szabályairól szóló 15/2023. (IV. 19.) AM-rendelet módosításai,

5. A termeléshez kötött közvetlen támogatások igénybevételének szabályairól szóló 17/2023. (IV. 19.) AM-rendelet módosításai és

6. A fiatal mezőgazdasági termelők támogatásáról szóló 19/2023. (IV. 19.) AM-rendelet módosításai.

Mivel az említett jogszabályi változások széles körben érintik az igényelt támogatásokat, a teljesség igénye nélkül kiemelnénk néhány pontot, mely a korábbi rendelethez képest gyökeresen megváltozott. Tapasztalataink és ismereteink szerint ezek a módosítások sok gazdálkodót érinthetnek, ezért fontos, hogy még kellő időben elvégezhetőek legyenek az esetleges korrekciók.

A kiemelt, jelentős változások

A 13/2023. (IV. 19.) AM-rendelet 1 §. 39. pontjában a másodvetés növényének a megelőző főnövénytől különböző növénykultúrához kell tartoznia, ezenfelül a Brassica napus (takarmányrepce), Sinapis alba (fehérmustár), Raphanus sativus (retek) fajhoz tartozó növények egymás után még keverékben sem vethetőek.

– A termelőnek lehetősége van a kárenyhítési alaphoz csatlakozás során azokra az évekre, melyekre korábban hozamadatot nem töltött fel, megadni a gazdasága adatait, azonban a tárgyévi egységes kérelem benyújtása előtt megadott termésmennyiségi adatok nem módosíthatók vagy javíthatók. Azonban a tárgyévi egységes kérelemben megadott termésmennyiségi adatokat –az egységes kérelemben – tárgyév július 15. napjáig kijavíthatja.

Törlésre került a 13/2023 rendelet 24. (4) bekezdésében foglaltak második fele, azaz „Az egységes kérelem benyújtására előírt határidőn túl új másodvetés csak akkor jelenthető be és vehető figyelembe, ha azzal az egységes kérelem benyújtására előírt határidőn belül bejelentett másodvetés kerül kiváltásra” (a mondat második fele törlésre került), tehát a csere lehetősége megszűnt!

Korlátozásra került a rendelet 25. § (3) bekezdésében foglalt, az EK beadási időszakot követő új agrotechnika bejelentési lehetősége, úgy, hogy új agrotechnikai művelet csak abban az esetben jelenthető be és vehető figyelembe az EK beadásán túli időszakban, ha az AÖP-rendelet 8. §(talajtakarás szántóterületen gyakorlat), 23. § (az extenzív gyepek legalább évi egyszeri kaszálása gyakorlat) és 24. § (kizárólag alternáló kasza használata gyakorlat) foglalt kötelezettségeinek tesz eleget vele a gazdálkodó.

E-rendeletben is hivatkozás található és már letölthető a Nébih felületéről, a kitöltési útmutatóval együtt, az új, papíralapú Gazdálkodási napló formanyomtatványa xls és pdf formátumban. Mindazon gazdálkodók, akik olyan támogatásban (pl. VP-AKG vagy az új AÖP), illetve pályázatban (pl. fiatal gazdák indító támogatása) vesznek részt, ahol gazdálkodásinapló-vezetési kötelezettség fennáll, 2023. 06. 09-ig elfogadott formátum a 2021. 01. 01-től elvárt típus (korábbi években használt, megszokott), azonban 2023. 06. 09-től át kell térniük az új nyomtatványra, mely az alábbi linken elérhető: portal.nebih.gov.hu/-/1-2023nebih-egn-hirdetmeny.

– Továbbra is célja a kifizető ügynökségnek, hogy támogatást csak aktív mezőgazdasági termelő kaphasson, ennek részletezéséről és feltételeiről a „18/2023. (IV. 19.) AM-rendelet az Európai Mezőgazdasági Garanciaalapból finanszírozott közvetlen támogatások igénybevételéhez kapcsolódó aktív mezőgazdasági termelői minőség követelményeiről” elnevezésű jogszabályból értesülhetünk. A Kincstár a támogatásra való jogosultságot ellenőrzi/ellenőrizheti.

– Kibővül az állatalapú támogatások helyszíni ellenőrzésekor vizsgált számszerű adatok egyezésének előírása azzal, hogy a számítógépes adatbázis felé történt bejelentések az adott állatfajra vonatkozó ENAR-rendelet szerinti, azaz a megfelelő formanyomtatványok használatával történtek-e, a valóságnak megfelelően, tehát a kitöltött/feltöltött és lementhető dokumentumokat is vizsgálják ellenőrzéskor.

– A támogatáscsökkentéseket részletező 41. § kibővül azzal a gazdálkodók számára előnyös kitétellel, hogy a 41. § a) -d) és f) pontja esetén nem kell alkalmazni a csökkentést/elutasítást, ha az azt kiváltó meg nem felelés oka valamely hatóság mulasztására vagy tévedésére vezethető vissza.

A 14/2023 (IV. 19.) AM-rendeletben részletezett – a támogatások igénybevételének – feltételei között a gazdálkodókat jelentősen érintheti, hogy az enyhe meg nem felelések esetén, amennyiben két egymást követő évben kerül megállapításra, a meg nem felelés számától függetlenül 1% támogatáselvonást kell hogy alkalmazzanak.

Az ehhez a jogszabályhoz kiadott 2. sz mellékletben is történt változtatás!

– A 15/2023. (IV. 19.) AM-rendeletben, ami az AÖP-támogatás részleteit taglalja, a fent hivatkozott módosító rendelet részeként a megfogalmazások pontosítása történt.

Fontos kiemelnünk, hogy a pásztoroló, illetve szakaszos legeltetés gyakorlatban meghatározott időszakáról a Natura 2000 gyepekre vonatkozó rendelettel a jogharmonizáció megtörtént! Tehát a szakaszos és pásztoroló legeltetés esetén a legeltetési időszak elvárt hossza tárgyév április 24. – október 30-ra módosult!

A 17/2023. (IV. 19.) AM-rendelet, mely a termeléshez kötött közvetlen támogatások igénybevételének szabályait tárgyalja – a hízottbika-tartás támogatásához az eddig tapasztalt szigorításokon felül – újabb előírással bővült: legkésőbb tárgyév augusztus 31-ig gondoskodik az állatállományhoz tartozó szaporítási események bejelentéséről! (Természetesen azokról, amelyek addig a dátumig megtörténtek.) Idővel még mindenképpen érdemes lesz rákérdezni, hogy a pl. 06. 01. – 09. 30-a természetes fedeztetési időszak esetén szükséges-e az időszak megbontása a bejelentéskor, esetleg lehetőséget kapunk a bejelentés napjától későbbi dátum feltöltésére?

Felhívjuk mindenki figyelmét, hogy a tényleges jogszabályi szövegeket, amennyiben érintettek az adott támogatásban, mindenképpen tanulmányozzák át!

A fent kiemelt, legfontosabbnak ítélt (és hangsúlyozzuk, nem az összes változást tartalmazó) összefoglaló még reményeink szerint időben jut el a gazdálkodókhoz a legnagyobb nyári munkacsúcsok idejében, hogy az igényelt 2023. évi támogatás előírásainak meg tudjanak felelni! Az új területalapú támogatás bevezetése a folyamatban lévő VP-AKG- és VP-ÖKO-pályázatok felhívásaiban is helyenként változást generált, kérjük, tájékozódjanak pályázati vállalásuk idei évi összeférhetőségéről az első AÖP-vállalások tükrében, nehogy egyik végrehajtott, bejelentett esemény a másik támogatásának csökkentését/meg nem felelését vonja maga után!

számítógép

A rendszerhasználat nehézségei

Ami továbbra is sarkalatos kérdés, az az e-GN-vezetési kötelezettség dokumentumának használatba vétele, illetve használhatósága. A cikk írásának napján (2023. 07. 09-én) a Nébih felületén elérhető gazdálkodási napló már az 1.2.1 verzió, ami sokat fejlődött az év eleji bevezetés óta, de ezen a napon is még csak a permetezési napló formanyomtatványa tölthető le!

Nagy szükség lenne a rendszerből az önellenőrzés megkönnyítését segítő listák/kigyűjtések programjára. Még mindig előfordulnak példák a rendszer túlterheltségére, tehát nemcsak a használata, hanem a bejutás és az adatmentés is lassú, szélsőséges esetben adatvesztés történik. Mivel a rendszerben dolgozónak (akár maga a gazdálkodó, növényorvos vagy szaktanácsadó), az adatrögzítésért felelős személynek sincsenek órái a rendszer működésének tesztelésére, a rögzítést követő teljes dokumentáció újra átnézése kezelésenként gyorsítaná az önellenőrzést és az időben történő javítást. Jó lenne, ha az adatrögzítést és beadást követően lehívható lenne egy permetezési lista, esetleg csak arról a napról, vagy mint a tényleges permetezési napló, az addig történt eseményekről egy teljes felsorolás, ami kinyomtatva az adott esetben kapott év közbeni ellenőrzésnek is dokumentuma lehetne.

Egyelőre bármely más naplóformátum, offline/online szoftverek használatával készül is, csak papíralapú naplóvezetésnek minősül, mivel adataik még nem olvastathatók/tölthetők be az e-GN felületére.

Mivel az új támogatási program (AÖP) megjelenése szintén a gazda vállalásaként a tárgyévet követő január 31-ig elvárt adatszolgáltatást jelenti, megnövelve ezzel az adminisztrációs szolgáltatást végzők év végi és januári elfoglaltságát/leterheltségét, mint egy ilyen jellegű szolgáltatást is végző vállalkozás vezetőjeként nagyon várom azt a tájékoztatást (így az első félév elmúltával), ami tételesen felsorolja, mely adatok lesznek a beszámolásra kötelezettek. Melyek azok az adatok, amelyeknek feltétlenül szerepelniük kell/rögzítésre kell, hogy kerüljenek, mert erre valamilyen módon elő kell készülnie mindenkinek, ha a jelentős túlterhelés miatt az idei év teljes adatszolgáltatását a felületre mégsem lesz lehetséges feltölteni.

Néhány kiragadott kérdés a még tisztázatlan adatszolgáltatási kötelezettség teljesíthetőségét illetően:

Mit értünk az alatt, hogy december 31-gyel a napló lezárásra kerül? Bizonyos adattartalmakat nem lehet feltölteni, módosítani?

Csak egy példa arra, hogy a totális lezárás adminisztratív hibát fog eredményezni: szarvasmarha-kikerülés bejelentésére önálló ENAR-os vállalkozásnak tartó + ENAR-felelős egymás közötti adatátadására, tehát a kijelentés maximális idejére az eseményt követően 7, azaz hét nap áll rendelkezésre. December 28-án például kényszervágásra küldött állat esetén a kikerülés bejelentésének január 3-áig kell megtörténnie. A december 31-én éjfélkor lezárt felület nem a gazdaság valós adatát tartalmazza a szarvasmarhalétszám tekintetében. Tehát, röviden, vannak még nyitva álló kérdések az e-GN-nel kapcsolatosan is, melyekre a hivatalokból még válasz nem érkezett!

Nagyon várjuk a rendeleti és eljárásrendbeli pontosításokat, melyek nagyrészt a gazdálkodókat, de a szolgáltatókat is jelentősen érintik.

Továbbra is igyekszünk naprakészek lenni a mezőgazdasági jogszabályok változásaiból, de kérjük Önöket, gazdálkodókat is, ha bizonytalanok valamely eljárás aktualitásában, szánjanak időt falugazdászuk, szaktanácsadójuk megkeresésére, mert minden gazdasági döntés jelentős anyagi következményekkel járhat!

Továbbra is eredményes gazdálkodást kívánok!

Szabó Gabriella