A Walterscheid Powertrain Group a csatlakoztatott hajtásláncok megoldásainak globális szolgáltatója a világ vezető terepjáró- és ipari berendezések gyártói számára. A cégcsoport folyamatosan fejleszt új hajtáslánc-technológiákat és új ügyfélmegoldásokat, amelyek hatékonyságot biztosítanak a mezőgazdasági, az építőipari, a bányászati, a haszonjármű- és egyéb ipari piacokon, valamint élethosszig tartó szolgáltatásokat kínálnak minden hajtáslánctermékhez és -rendszerhez.
A vállalatalapítás éve
1919 nyarán a 27 éves Jean Walterscheid, egy német fiatalember a háború után egy kis műhelyt hozott létre Siegburg városban (Észak-Rajna-Vesztfáliában), és kerékpárokat javított, lánckereket gyártott (1. kép).
Barátjával, Adolf Mletzkóval esztergagépeket vásároltak, hogy bővítsenek. Ehhez egy volt mosodát béreltek ki, és 1919 szeptemberében megalapították a Mletzko & Walterscheid fémárugyárat, egy munkással.
A gyárrá fejlődés időszaka
A barátja 1923-ban kilépett a vállalkozásból, és a Walterscheid gyár 15 munkással átköltözött a város egykori vízműtelepére. A viszonylag stabil fejlődést derékba törte az 1929 októberében kezdődő nagy gazdasági világválság. Walterscheid vállalata sok megrendelést veszített, és a 76 munkásból csak négyet tudott megtartani, de a cég talpon maradt. 1934-ben Walterscheid átállította a termelést teherautók és személygépkocsik tengelyeinek gyártására. A tengelygyártás mellett a cég a hajtástechnikában alkalmazott kardántengelyek javítására, később, 1950-ben a gyártására is áttért. A második világháború alatt Walterscheid hadimegrendeléseket is teljesített. 1944 végén a vállalat több bombatalálatot kapott, sok minden megsemmisült, és az alapító kénytelen volt beszüntetni a termelést.
Az újrakezdés évei
1945-ben Jean Walterscheid egészségügyi problémák miatt átadta a vállalat vezetését régi alkalmazottjának, Bernhard Müllernek, aki később a cég tulajdonosa lett. A 34 éves Bernhard Müllert 1952-ben, Bernhard Walterscheid-Müller néven Jean Walterscheid örökbe fogadta.
1945 októberében Bernhard Müller engedélyt kapott a szövetséges katonai kormánytól egy vállalkozás működtetésére, és a Walterscheid vállalat nyolc alkalmazottal mezőgazdasági berendezések javításával folytatta tevékenységét.
1948-ban Bernhard Müller szülővárosában, Lohmarban egy megfelelő telket talált, ahol új ipari csarnok építésébe kezdtek. 1952 őszén Kurt Schröter tervezőmérnök csatlakozott a vállalathoz, és megkezdték a termékválaszték bővítését. Időközben Jean Walterscheid egészségügyi okokból nyugdíjba vonult.
A Walterscheid gyors fejlődését a kardántengelygyártásnak köszönhette: az 1953-ban bemutatott új kardántengely-sorozat és a világ első kardántengely balesetvédelmi megoldása igen sikeres lett (2. kép).
Körülbelül 65 évvel később a Walterscheid mérnökei a „sárga TLT-hajtótengely” fő funkcionális területét és alkatrészeit teljesen újratervezték, az eredmény az új ULTRA.PLUS rendszer lett, amellyel a Walterscheid TLT-kardántengelyeinek szinte minden sorozata kiváltható.
1953-ban Walterscheid megvásárolta a nemzetközi szinten sikeres Max Vernimb tengelygyártót Kielből, és ezzel belépett az exportüzletbe. A Walterscheid vállalat 1954-ben betéti társasággá vált, és megkezdte a mezőgazdasági kardántengely (LGW) sorozatgyártását. Ezekhez olyan tengelykapcsolókat (K60) fejlesztettek ki, amelyek automatikusan kikapcsolnak, majd automatikusan újra bekapcsolnak, ha a munkagép sebességét csökkentik vagy megszakítják. Ezeket az automata tengelykapcsolókat és továbbfejlesztett társaikat széles körben használják a TLT-hajtású mezőgazdasági munkagépeknél. A vállalat gyorsan bővült.
1958-ban Walterscheid új üzleti terület felé fordult, és megvásárolta a stuttgarti székhelyű Arnold Mohr céget, amely hidraulikus csőszerelvényeket gyártott.
1964-ben négy ország hat kardántengelygyártója megalapította az Uni-Cardan részvénytársaságot, amelyben a Walterscheid leányvállalat lett.
1966 májusában mutatták be a 70o-os hajlásszögű kardántengelyt, amely új lehetőségeket nyitott a mezőgazdasági gépek tervezői számára, mert ezzel megoldhatóvá vált a gépek traktoroldalához való csatlakoztatása is. Az elsőkerék-meghajtású autókhoz 1967-benvezették be a CV-csuklóval kialakított féltengelyt, amelyeket a Walterscheid többek között a Volkswagen, a Porsche, a Lancia, a Peugeot és a Renault számára szállított.
Az Uni-Cardanban levő brit GKN csoport 1971-ben 58,7 százalékra növelte részesedését, így az Uni-Cardan a brit ipari csoport leányvállalatává vált, a Walterscheid vállalattal együtt.
1972-ben a Jean Walterscheid KG a Schmiede & Presswerk Trierrel együtt vállalattá alakult, Jean Walterscheid GmbH néven. Az 1972-es év a gyász éve is, mert 80 éves korában meghalt Jean Walterscheid, a cégalapító.
A nagyvállalattá válás időszaka1974-ben mutatták be a WKS-rendszert, amely lehetővé tette a traktorülésből történő munkagép-csatlakoztatást. Ennek a rendszernek a továbbfejlesztéséből és kiegészítéséből született meg a ma használatos TAS-rendszer. A Walterscheid TAS termékcsalád a hárompontos felfüggesztés összes elemét felöleli: komplett alsó függesztőkarokat, emelőrudakat, felső függesztőkarokat és a hidraulikus munkahengerekkel kivitelezett stabilizáló rendszereket, valamint a modern vonórendszereket. A Walterscheid-technológiát az összes ismert gyártó által készített mezőgazdasági gépekbe integrálták, például a traktorokba (3. kép).
A Walterscheid Európán kívül is keresett üzletet, és 1976-ban megalapította az amerikai fióktelepét, amelyet több vállalat létrehozása követett az USA-ban, Kanadában, Kínában és 1980-ban, Matsui-Walterscheid Ltd. néven, Tokióban.
Új útkeresések
1988-ban a GKN közel 100%-ra növelte részesedését az Uni-Cardanban, amelyet 1990-ben átnevezték GKN Automotive-ra, és ezen belül a Walterscheid Agritechnical Products Division néven szolgálja a mezőgazdasági gépek piacát.
1998-ban a Walterscheid teljesen beépült a GKN Off Highway részlegébe.
2003-ban kezdte meg a Walterscheid az ICVD® (folyamatosan változtatható hidrosztatikus hajtás) elnevezésű, egy fogaskerékből, egy hidraulikus motorból és vezérlőkből álló sebességváltó értékesítését (4. kép).
Az ezzel ellátott önjáró mezőgazdasági és építőipari gépek gyorsabban és kényelmesebben működtethetők. A CLAAS például ICVD®-t használ a Scorpion teleszkópos rakodógépeiben.
2018-ban a Melrose befektetési társaság átvette a teljes GKN-csoportot, 2019-ben a Walterscheid márka egy új cégcsoportba integrálódott, Walterscheid Powertrain Group néven.
2021 nyarán az olasz Comer Industries SpA felvásárolja a Walterscheid Powertrain Groupot, amely leányvállalatként tovább működik.
A Walterscheid a digitális technika irányában is nyitott, és például a „Smart & Connected” stratégiával lehetővé teszi, rendkívül innovatív mérnöki szolgáltatásként, a hajtásláncok működés közbeni felügyeletét (5. kép).
A Walterscheid hajtáslánc-alkatrészeibe integrálható „plug & play” érzékelők által generált adatok telemetrikusan, biztonságosan továbbíthatók és tárolhatók, valamint az adatok feldolgozása felhőalapú kapcsolaton keresztül történik, és az összes adat ezután a hajtáslánc „digitális ikerpárjaként” szolgálhat. Ez lehetővé teszi a gépek és folyamatok szoros megfigyelését távoli irodákból vagy akár a karbantartó műhelyekből is.
Manapság a Walterscheid 7 márkával, 9 főbb termékcsoporttal, 10 gyártási telephellyel, 22 szervizközponttal (16 országban), 130 forgalmazóval és több mint 2000 alkalmazottal rendelkezik.
Dr. Varga Vilmos
ny. okl. gépész- és villamosmérnök