Mezőgazdasági nagy traktorok

A mezőgazdasági traktorok fejlesztői időről-időre meglepik a felhasználókat nagy gépek építésével. A nagy traktorok előnye többek között az, hogy a kötött talajon, nehéz munkagépekkel is kimagaslóan magas területteljesítmény érhető el velük. Az optimális körülmények között elvégzett talaj megmunkálás és növényápolás a termelés hatékonyságát nagymértékben növeli. A nagy traktorok hátránya a magas beruházási költség igény és a gép meghibásodása esetén a mezőgazdasági termelés biztonságának veszélyeztetése. A kiragadott nagy traktorok ismertetésével a járószerkezetek sokféleségét is be kívánjuk mutatni.

1. ábra: Big Bud 747 traktor 1977-ből és a korabeli legnagyobb kamion (Forrás: www.traktorfek.hu)

Big Bud 747

1977-ben készítették el a világ akkori legnagyobb traktorát, az egyesült államokbeli Havre városában. A gép a Big Bud 747 névre hallgat (1. ábra), és akkor 300.000 dollárba (mai árfolyamon több mint 70 millió forintba) került.A gép egyedi kérésre készült, főként mélyszántásra használták különböző ültetvényeken. 20 év után a traktor gazdát cserélt, ahol többek közt egy 24 méter széles kultivátort kötöttek rá és több évig üzemelt tovább.

A Big Bud 747 traktor főbb műszaki adatai: a kétütemű, 24,14 liter lökettérfogatú két turbófeltöltős és két kompresszoros dízelmotor 900 LE teljesítményt szolgáltatott 1190 ford/perc főtengely fordulatszám mellett, a motor legnagyobb nyomatéka 3100 Nm, a hajtóanyagtartály térfogata 3785 literes; a 6 sebességfokozatú gép, 8,2 méter hosszú, 6,1 méter széles és 4,3 méter magas, a gép össztömege több mint 45 tonna.

A gép manapság kiállítási tárgyként tekinthető meg, nem messze a készítés helyétől.

2. ábra: Fendt TRISIX Varió a mai idők egyik legérdekesebb traktora (Forrás: www.fendt.com)

Fendt TRISIX Vario

A mai idők egyik legérdekesebb nagyteljesítményű mezőgazdasági traktorát a Fendt TRISIX Vario néven az Agritechnika 2007. évi kiállításon mutatták be (2. ábra). A közúton is megkötés nélkül közlekedő, nagyteljesítményű tanulmánygép három tengellyel és hat független rugózású kerékfelfüggesztéssel rendelkezik. A koncepciós futómű egyesíti a gumihevederes és a nagytraktorok előnyeit. A mezőgazdasági munkákhoz szükséges vonóerő-kifejtés hatékonyságának növelése érdekében a gumiabroncsok nyomása is igényeknek megfelelően változtatható.

A főbb műszaki adatok is imponálóak: az 540 Le-s (400 kW-os) motor teljesítményét két Vario váltó viszi át a 7,61 m hosszú és 2,75 m széles gép számára. A 60 km/h feletti haladási sebességhez nagyteljesítményű fékrendszer és ABS tartozik. Az első és hátsó tengelye kormányzott, közútra a középső tengely felemelhető.

A kitűnő utazási és munkakörülményekről az X5-ös kabin és a Variocenter kezelőszervek gondoskodnak.

3. ábra: Fendt Vario 1050 típusjelzésű 500 lóerős univerzális nagy traktor (Forrás: www.fendt.com)

Fendt X1000 széria

A hagyományos felépítésű univerzális nagy traktorok iránt is növekszik az igény, amelyet a gyártók John Deere, Massey Ferguson stb. igyekeznek kielégíteni. Az AGCO konszernhez tartozó Fendt gyár egy új univerzális traktor családot alakított ki.

A Fendt X1000 elnevezésű termékszéria négy típusból áll majd. A legkisebb a 380 lóerős (Fendt Vario 1038), de lesz 420 lóerős (Fendt Vario 1042) és 460 lóerős változat is (Fendt Vario 1046). A széria legnagyobb és legerősebb tagját a Fendt Vario 1050 típusjelzésű 500 lóerős, 3,6 méter magas, 14 tonnás traktor a Schloss Neuschwanstein kastélyban mutatkozott be a nagyközönségnek tavaly nyáron (3. ábra). A nagytraktor erőforrása alacsony üzemanyag-fogyasztású M.A.N. gyártmányú, 12,4 literes, hathengeres Common-rail nagynyomású befecskendező rendszerű, turbófeltöltős dízelmotor, amely teljesíti a Tier 4 környezetvédelmi előírást. Az új, fokozatmentes hajtómű a ML400, továbbra is jó hatásfokú, mechanikus és hidraulikus teljesítmény elágaztatás rendszerű. A gép 40, 50 és 60 km/h végsebességgel is vásárolható lesz.

A kompakt felépítésű traktor az új klímatizált x5S vezetőfülkével, a széleskörű elektronikus szabályozó és vezérlőrendszerekkel a vezető számára a legnagyobb kényelmet biztosítja.

A nehéz talajmunkákra kifejlesztett traktor család közúton is közlekedhet nehéz pótkocsival. A Fendt 1050 Vario a nemzetközi piacon is sikeres lesz, méretei lehetővé teszi a kapásnövényeket termelő országokban pl. Észak-Amerikában vagy Ausztráliában való alkalmazását.

4. ábra: Kirovec K9450 törzscsuklós kormányzású 455 lóerős traktor (Forrás: www.landtechnikmagazin.de)

Kirovec 9000-es széria

A hazánkban is régen ismert törzscsuklós kormányzású, kerekes K 700-as traktorok utódaként a pétervári traktorgyár a Kirovec 9000-es széria gyártását kezdte el (4. ábra), melynek első példányát 2009-ben az Agritechnica kiállításon mutatták be.

A Kirovec 9000-es széria traktorcsalád őt típusból áll: K 9360, K 9400,

K 9430, K 9450 és K 9520 traktorokból, amelyeknek maximális motorteljesítménye 354, 401, 428, 550 és 516 lóerő. A német piacon értékesített K 9360 és a K 9430 traktorok Mercedes-Benz OM 457 LA típusú, 6 hengeres, 11,97 literes motorral szereltek, míg a K 9520 traktor Mercedes-Benz motorja OM 502 LA típusú, 8 hengeres, 15,93 liter lökettérfogatú. A traktorok sebességváltója 16/8, a K 9520-é 12/2 fokozatú Powershift váltómű. Az exportra kerülő típusok fokozatmentes váltóművel (CVT) is rendelhetők.

A traktorok kényelmes, klimatizált vezetőfülkével, ergonómialiag kiváló kezelőegységekkel, nagy teljesítményű hidraulikus emelőberendezéssel stb. rendelkeznek. A Kirovec 9000-res széria kedvező ár/érték arányával kategóriájában jelentős mennyiségű értékesítésre számíthat.

5. ábra: Challenger MT 875 E típusú 637 lóerős gumihevederes traktor (Forrás: www.challenger-ag.com)

Challenger MT 875 E gumihevederes traktor

Az elmúlt évtizedben jelentősen növekedett a gumihevederes járószerkezetes traktorok alkalmazása, mert előnyei a kerekesekkel szemben, hogy kisebb talajnyomással és kisebb szlippel (csúszással) képesek nagy vonóerőt kifejteni. A szilárd burkolatú közutakon, vasúti átjárókon sincs korlátozva a gumihevederes járművek közlekedése. Az első nagyteljesítményű gumihevederes traktor a Challenger márkanévhez kötődik.

Jelenleg az AGCO konszernhez tartozó Challenger traktorok legnagyobb teljesítményű tagja az MT 875 E típus (5. ábra), amelynek a maximális motorteljesítménye 637 LE. A traktorba a korábbi hathengeres, 18 literes Caterpillar C18-as motor helyébe kisebb, 16,8 literes lökettérfogatú, tizenkét hengeres, két turbófeltöltős került beépítésre. A második generációs SCR rendszerrel ez a motor teljesíti a Tier 4 final környezeti előírást.

A nagy traktor Caterpillar gyártmányú sebességváltója elektronikusan vezérelt 16/4 fokozatú full-powershift váltó. A sebességváltót új lamellás kuplunggal szerelték fel, melynek segítségével lágyabb sebességváltás valósítható meg. A motor és a sebességváltó elektronikus vezérlésével minimalizálható a kifejtett vontatási teljesítményhez tartozó hajtóanyag fogyasztás.

A traktor legnagyobb haladási sebessége 39,6 km/h. A gumi hevederek négy különböző szélességgel rendelhetők, a nyomtávolság 2,28 és 3,25 méter között állítható. A kényelmes vezetőfülke mellett ez a traktor többek között Autó Guide 3000 automatakormányzással és ISOBUS kompatibilis C3000-es fedélzeti terminállal is rendelkezik.

6. ábra: Versatile 4WD Delta Track 450 típusjelzésű 500 lóerős traktor (Forrás: www.versatile-ag.ca)

Versatile 4WD Delta Track

A kanadai Versatile AG is nemrég mutatta be a nagyteljesítményű, gumihevederes járószerkezettel ellátott erőgépeit (6. ábra), a Versatile 4WD Delta Track 450, 500 és 550 típusokat, amelyek maximális motorteljesítményük 500, 550 és 591 LE, a Cummins QSR 15 típusú 6 hengeres, 15 liter összlökettérfogat, turbófeltöltős dízelmotor beállításától függően. A törzscsuklós kormányzású traktorok tengelyenként két Delta Track gumihevederes járószerkezettel rendelkeznek, amelyek a CAT TA-22 típusú, 16/4 sebességfokozatú Powershift váltóművön keresztül kapja hajtását. A gumihevederek szélessége 762 mm és 914 mm szélességgel készülnek. A traktor maximális haladási sebessége 35 km/h.

7. ábra: Case IH Quadtrac 620 a Steiger család legerősebb tagja, 620 lóerős (Forrás: www.caseih.com)

Case IH Quadtrac 620

A törzscsuklós gumiabroncsozású nagy traktorok gumihevederes járószerkezettel való ellátása annyira népszerű lett, hogy 2013 végén, a németországi Hannoverben megrendezett Agritechnica mezőgazdasági kiállításon az „Év XXL Traktora 2014-ben” megtisztelő címet a Case IH Quadtrac 620 típusnak adományozták (7. ábra).

A Case IH Steiger traktor család legerősebb tagja a Quadtrac 620 traktor, amelynek FPT Industrial Cursor 12,9 literes, 6 hengeres, kettős turbótöltővel rendelkező dízelmotorja 620 LE-s (457 kW-os). A nagy traktorok közül itt kerül elsőként alkalmazásra a dízeloxidációs katalizátor, a részecskeszűrő és a SCR komplex rendszere, amellyel a Tier 4f emissziós szabályozás követelményei teljesíthető. A nagyméretű klímatizált vezető fülke minden irányban rugózott és tökéletes vezetői komfortot nyújt.

A traktor terhelés alatt kapcsolható Powershift sebességváltója 16 fokozatú, és a traktor maximális sebessége 40 km/óra. A traktor 22 tonna összsúlyú, amely maximálisan 29 tonnáig pótsúlyozható. A traktor futóműve Steiger Quadtrac gumihevederes kialakítású. A gumiheveder szélessége 224 mm, de rendelhető 203 és 304 mm-es kivitelben is. A futóművel nagyméretű talajfelfekvő felület érhető el, ezzel biztosítható a nagy vonóerő mellett az alacsony szlip értéke.

Dr. Varga Vilmos

SZIE Gépészmérnöki Kar, Járműtechnika Tanszék, Gödöllő

Case Ih Challenger Fendt mezőgazdaság technika traktor Versatile