Lezárult az ePincekönyv kialakítására indított projekt – jelentette be Tarpataki Tamás az Agrárminisztérium (AM) agrárpiacért felelős helyettes államtitkára. Kiemelte, hogy az elektronikus ügyintézés csak a nem kisüzemi bortermelők, valamint a 10 hektárnál nagyobb ültetvényt használók számára lesz kötelező.
Az új rendszer a borágazat versenyképességéhez is hozzájárul
A projekt alapvető célja, hogy a megújított borjogi szabályok mellé társuljon egy olyan, a 21. századi elvárásoknak megfelelő elektronikus ügyintézési rendszer, amely hozzájárul a borágazat versenyképességének a fejlesztéséhez – mutatott rá a helyettes államtitkár a fejlesztés lényegére.
Szerinte az új borjogi szabályok és az ePincekönyv együttesen teremtik meg annak a lehetőségét, hogy az ágazatban dolgozó több tízezer ember számára sokkal egyszerűbb legyen az ügyintézés.
„Fontos a bürokrácia csökkentése a borágazatban, ahol a mezőgazdasági, az élelmiszerelőállítási és a jövedéki szabályoknak is meg kell felelni” – mondta Tarpataki Tamás.
A digitalizációs kihívásokra adott válasza az ePincekönyv
Általa a mezőgazdaság e szegmensében is biztosított lesz az egyablakos ügyintézés. Az online felületen 12 hatósági ügyben lehet intézkedni, akár otthon, akár a borász irodájában, akár az illetékes hegybíró közreműködésével a megfelelő digitális háttér esetén.
A helyettes államtitkár azt kérte a termelőktől, borászoktól és hegybíróktól, hogy „ne féljenek ennek az új rendszernek a használatától”. A kezdeti nehézségeket követően – hiszen meg kell ismerni a felületet, el kell sajátítani a használatát – az ügyintézési folyamat biztosan sokkal gördülékenyebb, illetve hatékonyabb, lesz és több idő marad a „szakmára” – fogalmazott az agrárpiaci szakember.
A minisztérium képviselője pontosította, hogy az elektronikus ügyintézés csak a nem kisüzemi bortermelők, valamint a (3 év átlagában) 10 hektárnál nagyobb ültetvényt használók számára lesz kötelező, és csak több hónappal a rendszer indítását követően. A kisebb termelők részére így továbbra is megmarad a személyes ügyintézés lehetősége a hegybírónál.
Az adminisztrációs terhek csökkentése
A korszerű elektronikus ügyintézési és ellenőrzési rendszer hatékony megoldást nyújt a szőlő- és bortermelési ágazat adminisztrációs terheinek csökkentésére. A cél megvalósítása érdekében 1,202 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásban részesült a Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív Programban (KÖFOP).
A 2019 májusában indult projekt konzorciumi összefogással valósult meg, melyet az AM vezetett, és a Kormányzati Informatikai és Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ), valamint a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt. vett részt benne. Kiemelt partner volt még a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).
Forrás: Agrárminisztérium