Az utóbbi egy évtizedben európai szintéren is egyre több mezőgazdasági rendeltetésű nyerges vontatót kínálnak, amelyek a járműgyártók, illetve haszonjármű átépítésére specializálódott cégek választékából kerülnek ki.
A növekvő energiaárak és munkaerőhiány miatt egyre fontosabb lett a hatékony és gyors szállítás a mezőgazdasági szegmensben is. A szántóterületek, illetve telephelyek közötti távolság is egyre nagyobb, így a szállításban is fontos a gyors, költséghatékony, de minél kevesebb járművet igénylő technológia alkalmazása. A szállítóeszköz-gyártók a tendenciát felismerve az agro-nyergesvontatók minél szélesebb kihasználása érdekében több mezőgazdasági rendeltetésű félpótkocsit kínálnak a nyerges járműszerelvények kialakításához. Cikkünkben ezek választékát tekintjük át.
Hazai előzmények
A 70-es, illetve a 80-as években itthon is próbálkoztak az akkor szűkös választékú tehergépkocsi-kínálat nyerges vontatóihoz mezőgazdasági rendeltetésű félpótkocsikat fejleszteni. A 70-es években a Hódgép Toldi-14, míg a 80-as években a Nyíregyházi Mezőgép által gyártott NBP-315 billenőplatós, NLP315 lehordószerkezetes, NFP-315 fixplatós, illetve a Szolnoki Mezőgép által életre hívott NBSZR 12 bálaszállító nyerges félpótkocsik születtek meg, az első négy a Mezőgépfejlesztő Intézet tervei alapján. A nyíregyházi félpótkocsik és az NBSZR bálaszállító vontatásához a felépítményétől megfosztott összkerékhajtású IFA W50 LA/Z típusú tehergépkocsiból utólag nyeregszerkezettel felszerelve készítettek vontatót. Erre azért volt szükség, mert a mezőgazdasági terepviszonyok miatt csak 4 × 4 hajtású nyerges vontató jöhetett szóba, ám ilyen akkoriban, a szűkre szabott kínálatban sem itthon, sem pedig KGST-importból nem volt.
A tengerentúlon hamarabb felfedezték
Észak-Amerikában sokkal hamarabb bevonták a mezőgazdasági munkákba a nyerges vontatókat, mint az európai kontinensen. Ott már sokkal régebb óta elérhetők a kínálatban a különböző rendeltetésű, nem csak szállításra alkalmas mezőgazdasági félpótkocsik. Mivel ott a nyerges vontatók méretei, teljesítménye és a velük vontatható tömeg mértéke is nagyságrendekkel magasabb, így nem meglepő, hogy például trágyaszóró félpótkocsiból is létezik már 55-60 m3-es befogadókapacitású.
A minnesotai Atrex trágyaszórói, illetve silószállító pótkocsijai például hasonló extrém méretekkel rendelkeznek. Kanadában a termékeik a JBS Equipment színeiben érhetők el. A trágyaszóró félpótkocsikat 5-féle méretben, míg a silószállítókat 10-féle méretverzióban kínálják.
Európa is felzárkózott
A bevezetőben említett okokból az elmúlt egy évtizedben már Európa is felzárkózott. A mezőgazdasági kivitelű tehergépkocsik és nyerges vontatók kialakítását elsősorban erre specializálódott cégek végzik német, cseh és szlovák területen, utóbbi kettő a Tatra Phoenix típusokra specializálódva. Ezek mellett azért a tehergépjármű-gyártók (MAN, Mercedes, Iveco), látva a piaci igények alakulását, szintén kínálnak ilyen járműveket. Miután tőlünk északra és nyugatra egyre több ilyen nyerges vontató állt munkába, a nagy mezőgazdasági szállítóeszköz-gyártók, felismerve a fokozott igényeket, egyre több ezekhez kapcsolható mezőgazdasági rendeltetésű félpótkocsit fejlesztettek és dobtak piacra: Annaburger, Bergmann, Fliegl, Joskin, Krampe, Romill, Zunhammer, ZVVZ – hogy csak a legismertebbekből említsünk néhányat. Mindegyik vontatható – dolly közbeiktatásával – traktorral is.
Terményszállítás
Míg régebben csak közúti jellegű terményszállító félpótkocsik voltak elérhetők a vontatókhoz, addig az elmúlt egy évtizedben a mezőgazdasági rendeltetésű nyerges vontatók megjelenésével szintén minden mezőgazdasági szállítóeszközöket gyártó cég piacra dobott szántóföldi terménytranszportra alkalmas mezőgazdasági felszereltségű félpótkocsikat. Ma már széles a választék, amely valóban a legegyedibb igényeket is kielégíti. Többféle méretben elérhető letolófalas ürítési rendszerű, hátra vagy balra és hátra billenthető, továbbá lehordószalagos ürítési megoldású mezőgazdasági félpótkocsi. Ezek a szállítóeszközök általában a szántóföldi, rossz terepviszonyokon is stabil alátámasztást biztosító, talajkímélő, széles profilú mezőgazdasági abroncsokon gurulnak. A legtöbb gyártónál megrendeléskor választható a futómű-lengéscsillapítás, tengelyfelfüggesztés, de általában a légrugós megoldások a legnépszerűbbek.
Trágyaszóró nyerges szerelvény
A trágyaszóró felépítmény tehergépkocsira már nem egy szokatlan megoldás, hiszen számtalan gyártó kínál ilyen adaptert a szerves tápanyag kijuttatásához, sőt, a hetvenes években már mi is fejlesztettünk hazai és NDK teherautókra. Lehordószerkezetes trágyaszóró nyerges félpótkocsi viszont még csak egy van az EU piacán, az Annaburger kínálatában. A 19 köbméteres TS 28.03 és a TS 28.04es típusok lényegében nagyon hasonlítanak a HTS univerzális szórógépekhez, azzal a különbséggel, hogy a traktorvontatású helyett félpótkocsis alváz-kialakítást kaptak. Így a nyerges vontatót univerzális szervestrágya-szóróként, valamint térfogatnövelő magasítóval és hátsó fallal szerelve, 42 m3-es silószállítóként, szecskázott takarmány szállítására lehet használni. A széria hasznos terhelhetősége – felszereltségtől függően – 17,2–17,5 tonna. Ellentétben a traktorvontatású verzióval, itt minden hajtás hidraulikus. A teherautó mellékhajtásával hajtott hidraulikaszivattyúról kiszolgálva két áramláskörrel van szerelve. A hidraulikusan meghajtott kétsoros lehordólánc lehetővé teszi siló szállításakor a 2,5 perces ürítési időt. A két hidromotor egy központi hajtóművön keresztül hajtja meg a két lehordóláncot, melyek szakítószilárdsága 264 kN. Az adagolóhengerek és a terítőtányérok meghajtásáról 330 bar maximális üzemi nyomáson működő, nagy teljesítményű hidraulikus motorok gondoskodnak. A 8 tonna nyeregterhelésű, lehordószerkezetes félpótkocsi hidraulikusan rugóztatott tandem futóművön gurul.
Folyékonytápanyagszállítás és -kijuttatás
Ebben a kategóriában hasonlóan széles a kínálat, mint a terményszállító félpótkocsiknál. A választék nagy része fém- vagy GRP-tartályokkal van szerelve, utóbbiak előnye a könnyű, stabil és tartósan korrózióálló felépítés, valamint a nagy rugalmasság. A 2-3 tengelyes tartálykocsik általában a hígtrágyaszállítás mellett fermentációs lúgok és kommunális folyadékok transzportjára is alkalmasak. A 20–40 m3-es tartálytérfogatú tartálykocsi-szériák a nagy sebességű stabil, biztonságos szállítás garantálása érdekében légrugós futómű-felfüggesztéssel és a tartályokban kialakított hullámtörő lemezrendszerrel vannak szerelve. Általában kompresszoros vagy forgódugattyús szivattyúrendszerek gondoskodnak a rövid töltési és ürítési időről. A felszereltségi kínálatból, a legkülönfélébb kivitelben, különleges csatlakozási és dokkolórendszerek telepíthetők, amelyek garantálják az optimális funkcionalitást. Néhány gyártó már szórófejet vagy ejtőcsöves rendszerű kijuttatóegységeket is kínál a nyerges kapcsolású tartálykocsikhoz, így a szállítás és kijuttatás egy géppel hatékonyan, akár nagy távolságra is megvalósítható.
Farkas Imre