A New Holland különleges kiadású T7.300-as traktorral ünnepelte legendás angliai traktorgyárának 60 éves fennállását. Ehhez az alkalomhoz csatlakozva röviden összefoglaljuk a New Holland történetét és a legújabb traktorfejlesztéseket.
A múlt fontos mérföldkövére emlékeztek a New Holland újgenerációs erőgéptechnológiáit kutató üzemében
A New Holland ez év április 9-én ünnepelte az Egyesült Királyságban, Basildonban található gyárának 60 éves alapítását. A mérföldkő előtt tisztelegve a szakma- és a sajtó előtt avatták fel az egyedi dizájnnal ellátott T7.300, 300 lóerő teljesítményű erőgépet, amely a CNH Centro Stile dizájner csapatának köszönhetően látványos, a pszichedelikus ’60-as évek világát idéző grafikai és színvilágot kapott (1. kép).
A traktor, amelyből egyetlen darab készült a jubileumra, nemcsak a jelenlévő vendégeket, de 2024 során több rendezvény közönségét is lenyűgözte. A basildoni üzemben idén kettős ünnepet ültek, az év folyamán ugyanis legördült a kettőmilliomodik New Holland traktor is a szalagról. Az ugyancsak jubileumi erőgép egy 225 lóerős T7.225, összkerék-meghajtású modell, a márka egyik legnépszerűbb T7-es erőgépcsaládjába tartozik (2. kép).
Megjelenésében feltűnő ünnepi „cukorkakék” karosszéria panelei, ezüst és fekete grafikái és „2 000 000 Basildon Tractors” logója ragadja meg többek között a tekinteteket. A későbbi márkamegjelenések és kiállítások sztárjának szánt erőgép felnijei koromfekete színűek, szintén „cukorkakék” peremszínezéssel.
A New Holland rövid története
Az 1895-ös alapítása óta folyamatosan működő New Hollandot Abram Zimmerman alapította a pennsylvaniai New Holland településén található kovácsműhelyében, ahol eleinte a helyi gazdák mezőgazdasági felszereléseinek javításával foglalkozott. A vállalkozószellem hamar kiütközött, a cégvezető a gépjavítások mellett értékesítőként is dolgozott az Otto Engine Company és a Colombus motorok számára. Zimmerman gondolatai fókuszába a fagyálló saját motor megépítése került, amelynek fő újítását egy tölcsér alakú vízköpeny jelentette. Ennek köszönhetően a motorblokk egy téli hideg istállóban hagyva sem repedt meg, mivel a fagyáspontot elérve a víznek itt volt helye felfelé tágulni. A motorok gyártásához, értékesítéséhez Zimmerman 1903-ban New Holland Machinery Company néven vállalkozást alapított (3. kép). A cég saját motorral hajtott kőzúzók és fafűrészek gyártásával foglalkozott a kezdetekben. Az eredeti New Holland gyárat ma történelmi ipari területként őrzik Amerikában.
A New Holland Machinery Companyt 1947-ben a Sperry Rand Corporation felvásárolta, és a vállalatot átkeresztelték Sperry New Holland névre. A Sperry New Holland 1964ben felvásárolta a betakarítógépeiről ismert belga Claeyst (később Clayson) amelynek Zedelgemben található gyára vált a márka legnagyobb európai létesítményévé. A Ford traktorgyártása és a Sperry Rand mezőgazdasági gépek készítése külön utakon járt egészen 1986-ig, amikor is a Ford megvásárolta a Sperry New Holland gépüzletágát; az így létrejött új vállalat a Ford New Holland Inc. nevet vette fel. A következő állomás az olasz Fiat konszern nevéhez kötődik, amelynek Fiat Agri üzletága 1991-ben szerezte meg a Ford New Holland traktor és mezőgazdaságigép-gyártó üzletágának 80%-át (később pedig a teljes, 100%-os tulajdonrészt). Ebben az időszakban a Fiat Agri számos más mezőgazdaságigép-gyártó akvizíciójával bővítette ki termékportfólióját és know-how-ját, az ezzel együtt járó „névkavalkád” helyett pedig 1999-ben ezeket egységesen a New Holland név alá helyezték. Ugyanebben az évben a New Holland megvásárolta az amerikai Case céget, és létrejött a mai CNH Industrial NV amerikai-olasz nagy multinacionális gépgyártó vállalat, amelynek globális székhelye a történetünk kezdőpontját jelentő Basildonban található.
A basildoni traktorgyár megszületése
A Ford angliai, kapitális dagenhami gyárától mindössze 32 km-re, Basildonban a Ford New Holland Inc. 1960. április 2-án vágott bele új traktorgyára felépítésébe, melyet 1964. február 29-én adtak át. A traktorgyártás 1964 augusztusában indult be az üzemben, és az év végére már 2302 darab gép készült el a gyártósoron. A basildoni gyárat zöldmezős területen építették fel, és mai állapotában több mint 1,3 millió négyzetméteren terül el. Az innovatív gyártósorról ma ötpercenként gördül le egy üzemkész New Holland traktor, melyek több mint 85%át exportálják. A New Holland erőgépek több mint 10 000 különböző termékspecifikációt követve készülnek, ezzel garantálva, hogy azok képesek növelni az eredményeket eltérő kultúrák, viszonyok és üzemi technológiák esetén is.
Kitekintés Basildon városára
A jelenkori Basildon egy 140 ezer fős ipari, kereskedelmi és kulturális város Délkelet-Angliában, Essen megyében, Londontól mindössze 50 kilométerre. A város a 2. világháború utáni „újvárosi törvény”-nek köszönheti létrejöttét, hiszen 1946 után ennek szellemében nyolc település összevonásával jött létre. Az intézkedés célja az volt, hogy enyhítsék a londoni bombázások nyomán fellépő lakáshiányt. A város fejlett üzlethálózattal, valamint közúti és vasúti összeköttetésekkel rendelkezik a környék meghatározó városaival, köztük Londonnal is. Basildonban ma 13 középiskola, egy főiskola és immár két egyetem is működik, utóbbiak közül a műszaki egyetemet a közelmúltban adták át. Basildon az elmúlt 60 év alatt jelentős változásokon és fejlődésen esett át, ehhez, mint kiemelt helyi munkaadó a New Holland, valamint annak gyára nagyban hozzájárult. Mérföldkövek a New Holland helyi traktorgyártásában 1964-ben, a Dagenham-ben található Ford üzemben leállt a traktorgyártás, a folytatásban ez a gyár a személyautók gyártására specializálódott. Basildonban a Ford New Holland Inc. gyárban kezdetben „Ford” márkájú traktorok építésével kezdődött meg a munka, először a 2000-es, 3000-es, 4000-es és 5000-es sorozatok gördültek ki a gyárkapun, az ikonikus kék-fehér színvilágban (4. kép). Az első évben a gyár napi 300 traktort gyártott le, 3500 alkalmazottal.
A gyár korszerűsítése összekapcsolódott a traktortípusok folyamatos fejlesztésével. Az 1970-es években mutatkoztak be az első turbófeltöltéses traktorok, valamint megjelentek az új 7000-es sorozat erőgépei, a csendes Q típusú vezetőfülkével.
1991 végén mutatták be a vadonatúj 40-es sorozatot, amelyet már New Holland márkanévvel értékesítettek. Ezt követően a gyár New Holland névvel a TS, TM, T6000 és T7000 traktorcsaládokat gyártotta. 2008-ban készült a legutolsó Powerstar motor Basildonban; az elmúlt 44 év alatt több mint 3 millió darab motorblokk került ki a helyi szakemberek kezei közül. A New Holland ettől kezdve a 2005 márciusában alakult FPT Industrial gyár NEF és CURSOR motortípusait alkalmazza.
A 2010-es években a New Holland piacra dobta a Basildonban ma is gyártott T6 és T7 traktorsorozat új tagjait, amelyek a 125–300 lóerő teljesítménytartományt fedik le. A New Holland T6 különböző típusú sebességváltókkal készül, ilyen például T6 Electro Command, T6 Dynamic Command (félig powershift) és T6 Auto Command (fokozatmentes sebességváltó). A precíziós mezőgazdasághoz tervezett, T7 sorozathoz tartozó pl. T7.315 HD; T7.210 Classic; T7.225 SideWinder; T7.215S típusjelzésű traktorok is Basildonban készülnek.
A Basildonban található New Holland gyár 2012-től a nagyközönség előtt is nyitva áll, ebben az évben avatták fel az új látogatóközpontot, illetve ebben az évben szerezte meg az üzem a gyártási folyamatok minőségét elismerő bronz világszínvonalú gyártási státuszt is.
A sikertörténet folytatódik: a legújabb fejlesztésekből
A basildoni gyár közelmúltban megvalósult fejlesztéseinek irányát az alternatív hajtóanyagok kutatása jelölte ki, ennek köszönhetően az üzem mára a New Holland alternatív üzemanyag-technológiáinak első számú fejlesztőközpontjává vált. A 2006-ban bejelentett „Clean Energy Leader” programmal összhangban a vállalat Basildonban megkezdte az alternatív hajtású erőgépek prototípusainak gyártását. 2021-ben kezdték el Basildonban először sorozatban készíteni a T6.180 Methane Power CNG traktorokat. Az első sorozatgyártású T7.270 Methane Power CNG traktorok tesztelését 2023 nyarán végezték el (5. kép).
A legújabb New Holland T7 Methane Power LNG (folyékony gáz) traktor sorozatgyártás előtti prototípusát tavaly év végén mutatta be a márka. A -162 oC-ra lehűtött metán cseppfolyós halmazállapotú, és a Bennamann szabadalmaztatott kriogéntartályban veszteség nélkül tárolható. A fülke tetején elhelyezett tartályban egyszeri töltéssel 8 üzemórára elegendő hajtóanyag kaphat helyet (6. kép).
Ezek a technológiai fejlesztések elősegítik az állati trágyából előállított biometán üzemanyagként történő felhasználását és az energiafüggetlen mezőgazdasági koncepció megvalósítását.
Dr. Varga Vilmos
ny. okl. gépész- és villamosmérnök