fbpx
339195

Mindenki ezt csinálja, de nem mindenki úgy, ahogy a Nufarm

Írta: Kohout Zoltán - 2023 december 21.

Jelentősen erősít Magyarországon a számos tekintetben egyedülálló, Európa- és világszerte dinamikus növekedést produkáló növényvédelmi és nemesítőcég. Nemcsak a Nufarm neve hangzik egzotikusan, hanem a portfóliója is tartalmaz innovatív elemeket. A hagyományos növényvédő szerek mellett a hibrid technológiák és tisztán biológiai készítmények piacán is jelen van; haszonnövény-kínálatában takarónövényként és repülőgép-hajtóanyagként is felhasználható olajnövény és szuperrövid tenyészidejű napraforgó ugyancsak megtalálható. A cég európai regionális vezetője, Hildo Brilleman és Karina von Detten keleti régiós vezető a Nufarm budapesti új irodájának avatóján nyilatkozott az Agrárágazatnak.

Nufarm-megoldások kis- és nagykultúrákra is

Hildo Brillemant elsőként a Nufarm rövid távú európai stratégiájáról kérdeztük. Az igazgató úgy látja, a Syngentától és az FMC-től átvett portfólió úgy egészíti ki a Nufarm növényvédőszer-kínálatát, hogy azzal a vállalat teljes gyomirtási és rovarölő szeres technológiát képes a gazdaságok kezébe adni, egyben a globális és európai piac jelentős szereplőjévé is vált. A vállalatnak világszerte egyébként 11 gyára – köztük 3 Európában –, 4 termékfejlesztési központja van, és több mint 200 a jelenleg is aktív hatóanyagaik száma, a termékek fejlesztése, tesztelése, engedélyeztetése pedig csaknem 60 szakembernek ad munkát.

Karina von Detten ehhez hozzáteszi: európai stratégiájuk része, hogy az engedélyokirat-kiterjesztésekben kettős cél vezérli a céget. Egyrészt igyekeznek minél több kis- és nagykultúrára aktív készítményt piacra bocsátani, másrészt ezt a valódi piaci és vásárlói igények alapján teszik. Hildo Brilleman ezt megerősítve mondja: a Nufarm vállalati ideológiájának alapeleme, hogy a gazdaságokkal, partnerekkel szorosan együttműködve, az ő valós igényeikhez rugalmasan igazodjon a termékfejlesztés.

A mezőgazdaságnak szüksége van a tudomány győzelmére

E folyamat részeként a Nufarm is jelentős fejlesztési forrásokat, energiát áldoz a konvencionálisak mellett tisztán biológiai készítmények, illetve hibrid növényvédelmi technológiák kidolgozására is.

Egyetértünk az Európai Unió környezetvédelmi törekvéseivel, de meggyőződésünk, hogy a szabályozásnak illeszkednie kell a való élet mindennapi gyakorlatához. Gondoskodni kell a kivont hatóanyagok helyettesíthetőségéről, illetve az engedélyeztetési folyamat gyorsításáról, egyszerűsítéséről” – mutat rá a Nufarm regionális vezetője. Karina von Detten itt példaként említi Brazíliát, ahol egyes biokészítmények engedélyezése – szemben az akár 8 évet igénylő európai gyakorlattal – csak 2-3 évet vesz igénybe, mert az alapelv az, hogy egy adott kultúra viszonyaihoz illeszkedik a folyamat.

Hildo Brilleman hozzáfűzi: a Nufarm nagy küzdelmek árán védte meg számos termékét, de ma már mind általánosabb tapasztalat, hogy az európai szabályozás kidolgozói egyre inkább hallgatnak a szakmai érvekre. Karina szerint erre jó példa a glifozát ügye, amelynek esetében – mint fogalmaz – „győzött a tudomány a politikai és társadalmi nyomás fellett”. Hildo ezt úgy kommentálja: a só is lehet veszélyes az egészségre, mégsem jut eszébe senkinek, hogy kidobja, hiszen megtanulható a helyes használata.

Karina von Detten, Czigány Tibor és Hildo Brillemann
Karina von Detten, Czigány Tibor és Hildo Brilleman Fotó: Horizont Média/Kohout Zoltán

Új remények: génszerkesztés, Sealicit és Carinata

A végre Európában is „mozduló” génszerkesztés és a növényvédelem együttműködése kapcsán arra is rákérdeztünk, mi a Nufarm álláspontja a „szelíd” precíziós genetika alkalmazásáról. Hildo Brilleman példaként említi egy holland burgonyatermesztő partnerükkel való együttműködésüket. A gazda ültetvényének az idei súlyos fitoftóra-fertőzés során 20 permetezésre volt szüksége annak ellenére, hogy rezisztens fajtát termeszt, és hagyományos, kémiai alapú növényvédő szert is bevetett. Végül ez utóbbit a Nufarm biológiai készítményével kombinálva sikerült elhárítani a fertőzésveszélyt.

Karina von Detten egy repcében használható biostimulánst, a Sealicitet említi példának, amely a repcenövény immunrendszerére hatva akadályozza meg a kipergést, sokkal hatékonyabban, mint a hagyományos „ragasztó” típusú növényvédő szerek. A Sealicitet korábbi fejlettségi fázisban, más növényvédő szerekkel együtt ki lehet juttatni, munkaszervezési előnyöket és költségmegtakarítást biztosítva ezzel a gazdáknak.

Ugyancsak a Nufarm portfóliójának része a Carinata – ez a keresztes virágú olajnövény mint másodvetés takarónövényként termeszthető, termésének olaja pedig repülőgéphajtóanyag-adalékként felhasználható: a British Petrol tízéves keretszerződést kötött a Nufarmmal, korlátlan mennyiségű olaj átvételére. A vállalat továbbá olyan napraforgót is nemesített, amely sokkal rövidebb tenyészidejű, mint a piac ma ismert termékei.

Fontos szerepben a magyar Nufarm-csapat

A Nufarm üzletpolitikájának lényege tehát ezen a hármas pillérrendszeren alapul: gyártás és termékfejlesztés, intenzív marketing a mind szélesebb termékkör megismertetésére, illetve jó ár-érték arányú termékek biztosítása a partnereknek, gazdaságoknak.

Régiónkban, Közép-Európában nagy szerep hárul a magyarországi vállalatra. Az utóbbi években sokat fektettünk a magyarországi jelenlétbe, csapatba, erősítettük a szakmaiságot, ide telepítettük az egész európai pénzügyi csapatot, illetve a termékfejlesztési, kutatási törekvések számos eleme is az itteni mezőgazdasági gyakorlathoz illeszkedik. A Nufarm egyik erőssége, hogy a piac közepes méretű vállalataként képes rugalmasan, elkötelezett partnerközpontúsággal a termékek, technológiák kidolgozására, és erősen bízik a partnerekkel való szoros együttműködésben. Tudom, mindenki ezt csinálja, de nem mindenki úgy, ahogyan mi” – fogalmaz barátságos sejtelmességgel Hildo Brilleman.

Pozitív visszajelzések a Nufarmnak

A Nufarm új, budapesti irodájának átadóján elhangzott, a vállalat a nehéz 2022-es évben kezdődött, szeptemberben véget ért gazdasági évet elégedetten, növekedéssel zárta. Ennek egyik oka a Nufarm jó ár-érték arányú, minőségi portfóliója, amely pont azt a megoldást adja a gazdáknak, amelyre szükségük van. A magyarországi leányvállalat ügyvezető igazgatója kijelentette: a hazai cég is közelebb lépett ahhoz az ötéves célkitűzéséhez, hogy 5 év alatt megduplázza forgalmát. Czigány Tibor szerint a termelők ezekben a hektikus időkben gyakran kényszerülnek arra, hogy gyors, hirtelen döntéseket hozzanak. Ez nemcsak rájuk, hanem az őket szolgáló-kiszolgáló növényvédőszer-forgalmazókra is nehéz terhet ró. Ám a gazdák pozitív visszajelzései, a jól szervezett, családias hangulatú, egyben hatékony csapat a garancia rá, hogy hozzájárulhatnak mind a Nufarm, mind partnereik növekedési terveihez.

Nufarm logo