fbpx

Önjáró gyűjtőtartályos silózók

Írta: Agrárágazat-2023/08. lapszám cikke - 2023 augusztus 22.

A silózás munkaszervezés tekintetében erősen kiszolgáltatott a szállítási kapacitás folytonosságának. A silószállítási logisztika folyamatosságát viszont sok esetben számtalan tényező és munkakörülmény befolyásolhatja. Ennek áthidalására több gyártó és bérszolgáltató próbálkozott már az önjáró silózókat átmeneti időre bunkeres, gyűjtőtartályos átépítéssel függetleníteni a szállítóeszközökkel biztosított kiszolgálástól.

A 70-es és 80-es években a nagy önjáró silózógépek gyártói közül több is próbálkozott bunkeres betakarítógépek fejlesztésével és gyártásával. Ezek a szériák rövidebb-hosszabb pályafutást éltek meg, de nagyon egyediek voltak, és kijelölték a konstrukciós fejlesztési irányt. Sok bérvállalkozó is megpróbálkozott utólag építeni bunkeres szecskázót, de csak néhány projekt érett meg arra, hogy végül kis szériás gyártásban sok évtizeden át több generációt is megéljen.

Field Queen Rear Dump
Field Queen Rear Dump egy német bemutatón, a hetvenes években (fotó: mediatum.ub.tum.de/)

Fiatagri Hesston 7730
Fiatagri Hesston 7730 prospektusfotója

Az első ötlet a tengerentúlról származott

Sok más úttörő fejlesztéshez hasonlóan a gyűjtőtartályos szecskázógépek ötlete is Észak-Amerikából származik. A kansasi (USA) Hesston Corporation 1972-ben vásárolta fel a Wichitában található, önjáró silózókat gyártó Field Queen Inc-t. A Field Queen a nálunk Hesston márkanév alatt ismert 7600-as magajáró szecskázó átépítésével kifejlesztette a Rear Dump és Side Dump gyűjtőtartályos változatot. A gyártó a motor beépítési pozíciójának módosításával és a hajtás, illetve az erőátviteli egységek átépítésével, egy 18-19 m3 raktérfogatú gyűjtőtartály beépítésével hozta létre a bunkeres szecskázót. A Side Dump verzió emelve, oldalra billentve ürítésű volt, míg a Rear Dump hátrafelé, láncos kaparóléces rendszerrel ürítette ki a tartályt, amely a maradéktalan kiürítés érdekében itt is billenthető volt.

A 80-as években Európa is felzárkózott

Az első európai fejlesztésű gyűjtőtartályos önjáró szecskázógép szintén a Hesston nevéhez fűződik, még ha nem is teljes egészében. A kansasi Hesston európai megrendeléseket kiszolgáló franciaországi gyáregységét (Coëx) a márkanévvel együtt átvette a céggel addig is szoros üzleti kapcsolatot ápoló Fiatagri S.p.a. A fúziót követően 1983-tól teljesen új önjáró silózócsalád fejlesztését indították el, melynek első termékét még abban az évben bemutatták.

Az új Fiatagri-Hesston 7730-as silózó, a 7700as család legfelső tagjaként kicsit különc volt a széria többi modelljéhez képest, hiszen azok az akkori európai trendeket követték. A silózócsalád legfelső tagja viszont teljesen más felépítésű volt. A 350 lóerős 7730-as fejlesztésénél a mérnökök nagyon nehéz munkakörülmények között is biztonságosan dolgozni tudó silózót akartak létrehozni, legyen szó végletekig felázott területről, nehéz terepviszonyokról. Ehhez alkalmazkodva alvázrendszerében, kormányzásában, járószerkezet-hajtásában is eltért a megszokottól.

A silózó hátsókerék-kormányzás helyett osztott vázszerkezetű, csuklós törzskormányzású volt. Alapkivitelben hidrosztatikus mellsőkerékhajtású volt, kerekenkénti hidromotorokkal, de opcióban kínáltak a hátsó kerekekre is hajtást. A 13,4 m3-es befogadókapacitású, láncos-kaparóléces ürítési rendszerű gyűjtőtartály nem volt alaptartozéka a silózónak, hanem az is az opciós tételként rendelhette hozzá a felhasználó. Fel- és leszerelése platformos megoldású volt, így tartály nélkül, hagyományos magajáró szecskázóként is dolgozhatott, csak a kidobóívet kellett cserélni.

A JAGUAR-ból is született gyűjtőtartályos

A CLAAS a JAGUAR 800-as sorozat bevezetésével egy időben indította el egy gyűjtőtartállyal egybekapcsolt konstrukció fejlesztését. Négy évvel később, 1997-ben mutatták be először a FIELD SHUTTLE gyűjtőtartályos koncepciót. A legnagyobb, JAGUAR 880-asmodellből épített konstrukció nyerges pótkocsit vontató (FS 880 T), illetve konténeres verzióban (FS 880 C) született meg. Itt már felismerték, hogy a nagy szállítási távolságokon csak nyerges, illetve tehergépkocsi-szerelvényekkel lehet hatékonyan szállítani. Így ehhez igazodott az innovatív koncepció, amely lehetővé tette a nyerges félpótkocsik kapcsolását, vagy emelőhorgos, illetve lehordószerkezetes konténer felszerelését. Egyik kiemelkedő erénye volt még, hogy a CLAAS JAGUAR minimális átalakításával járt együtt a törzscsuklós, önjáró gyűjtőtartályos silózó létrehozása. Később a konstrukciót tökéletesítették, és a 900-as JAGUAR sorozatból is kínáltak FIELD SHUTTLE bunkeres változatot.

CLAAS
CLAAS FIELD SHUTTLE gyűjtőtartályos koncepció (fotó: CLAAS)

CLAAS
CLAAS FIELD SHUTTLE átrakodás közben (fotó: CLAAS)

Az egyedi építésű verziók

A svájci Bucher Harvest-Technology AG vezetője, Markus Buchersaját elgondolású bunkeres önjáró silózót konstruált silókukorica betakarításához. A „Chäfer”-t „tetőtől talpig” a cég tervezte és építette, de a különböző egységek kivitelezésében jó néhány beszállító is besegített. A meghajtáshoz 770 LE teljesítményű Scania DC16 084A ipari dízelmotort szereltek be, az előtömörítő aprítóanyag-továbbító rendszer és a vezetőfülke pedig a CLAAS JAGUAR-ból való. A motor a hidraulikus szivattyút egy osztóművön, a szecskázóegységet pedig ékszíjas áttételen keresztül hajtja. A sorfüggetlen adapter Kemper gyártmány. A 32 m3-es tartályt és az egyedi építésű törzscsuklós vázat a Birrer Hydraulic AG egyedi munkahengerei mozgatják.

L’Articulee 4000
L’Articulee 4000 horogemelő konténeres megoldású átépítés New Hollandsilózóból (fotó: Racine SA)

A szintén egyedi tervezésű, belga PRO DX már 30 éve van piacon. A Dutrieux fivérek ötlete a saját AGRI SERVICE bérvállalkozásukban indult útjára. A gyűjtőbunkeres PRO DX immár a IV. generációnál tart, legújabb változatáról sok elem ismerős lehet már más sorozatgyártású silózógépekről, hiszen a vezetőfülke a New Holland FR szecskázókról származik, míg a komplett betakarítóegységet a KRONE BIG X szériától vették át. A törzscsuklós gép hátsó fele kétféle lehet. A PRO DX egy láncos-kaparóléces lehordószerkezetű, 42 m3-es kapacitású tartályba gyűjti össze a felaprított terményt, míg a PRO SL verzió hátsó vázrészén egy nyeregszerkezet van, amelyhez félpótkocsit kapcsolva közvetlen a szállítóeszközbe továbbítja a szecskázó a silót.

Silózó
A PRO DX belga, egyedi építésű, önjáró bunkeres silózó (fotó: agriservice.molenbaix.com/)

A PRO DX tartályának vége hatalmas hidraulikus munkahengerekkel emelkedik akár 5 méteres kirakodási magasságba, és a terményt 75 másodperc alatt üríti ki a szállítójárműre. Erőben nincs hiány az érdekes konstrukciónál, hiszen egy 1200 lóerős, 12 hengeres, V elrendezésű MAN dízelmotor hajtja. A PRO DX tartálya a Lomma Sachsen GmbH-nál készül, a gép alvázát és dizájnját pedig a Dutrieux fivérek ötlete alapján az IOL Strategic Design tervezte meg.

1975-ben a franciaországi, dampierre-i Racine SA is kifejlesztett egy csuklós önjáró silózót L’Articulee 2025 néven, amelyet New Holland szecskázóra szerelt, magasra emelve üríthető, 25 köbméteres gyűjtőtartállyal szerelték fel. A bunker láncos-kaparóléces ürítési rendszerű volt. Ezt követte 1986-ban a 3000-es, amely 60 köbméteres nyerges pótkocsi kapcsolását tette lehetővé, majd 1993-ban megszületett a 4000-es, amely New Holland 2405 szecskázóra épült, és 40 m3-es, horgos emelésű konténert húzott a hátsó csuklós alvázrészére, és abba gyűjtötte a terményt.

Farkas Imre