Az utóbbi években nagyarányú bővülés ment végbe a siló és szilázs betárolását, illetve tömörítését hatékonyabbá tevő egyszerű eszközök európai és nemzetközi kínálatában. Napjainkban már igazán széles kínálat áll a felhasználók rendelkezésére speciális silótoló lapokból, tömörítőhengerekből, silóterítő eszközökből.
A falközi silóban való tárolás itthon már fél évszázados múltra tekint vissza. Míg régebben a szállítóeszközök behajtottak a falak közé, és zömmel a tömörített takarmányra ráürítettek, addig napjaink nagy kapacitású szállítóeszközei már csak a falközbejárathoz ürítik az aprított terményt.
Mivel a tömörítést a legtöbb esetben nagy teljesítményű törzscsuklós traktorok végzik, így kézenfekvő, hogy ezekkel kell megoldani a termény betárolását a falközi silóba is. Ennek a feladatnak a megoldására kínál egyre több gyártó silótoló lapokat, nemcsak törzscsuklós, hanem nagy teljesítményű nehéz univerzális traktorokhoz is. A leürített termény a tolólappal feltolható, és elterítve egyenletesen tömöríthető.
Silótoló lapok
Míg néhány évtizede a törzscsuklós traktorokhoz alig néhány speciálisan silótoló lap volt elérhető, addig az utóbbi 1-2 évtizedben a választék az ilyen kiegészítő eszközökből páratlanul széles lett. A kínálat bővülésével arányosan elődeiknél több képességgel rendelkeznek ezek a tolólapok, így még hatékonyabban segíthetik a betárolást.
Konstrukciós szempontból a gyártók évtizedek óta bevált hasonló megoldásokat alkalmaznak. Munkagép-traktor kapcsolat létrehozásához a silótoló lapok legnagyobb hányadát CAT-II/III/IV szabványú, hárompont-függesztésű csatlakozópontokkal látják el gyártóik. A tolórész általában háromméteres tolásszélességig egy blokkból áll, az ívelt modellek a tolólap két szélén határolólemezekkel szereltek. A kínálat jó részének tagjai olyan vázszerkezettel rendelkeznek, amelyek vízzel feltölthetők, így növelve igény szerint a tömörítési tömeget. Az osztott tolólaptagokból álló típusok általában 3-4 méteres tolószélesség fölött jellemzők. Ezeknél a középső tag 2–2,5 méteres, míg a tolólap két szélső eleme pedig hidraulikusan előre- vagy akár hátrahajtható, így 2,5-3 m-es tolásszélesség is beállítható, illetve szögállásuk változtatásával a termény terelési iránya is módosítható.
A szélső mozgatható tolólaptagok beállítása hidraulikus munkahengerekkel történik, így kiszolgálásukhoz elöl minimum két pár hidraulikus csatlakozással kell a traktornak rendelkeznie. Akkor sem kell kétségbe esni, ha csak egy szabad csatlakozópár van a frontfüggesztésünkön, ugyanis egy hidraulikus mennyiségelosztó beépítésével egyforma szögben állítható be a két szélső tolólapelem.
A tolólapválaszték közös konstrukciós megoldása a letömörített takarmányon stabilabb tolólapvezetést segítő csúszótalp, illetve az utólag felrögzíthető, a tolólapot felfelé bővítő magasító, továbbá a cserélhető, kopásálló acél vágóél. A tolólapok nagy része már rendelhető a tömörítési tömeget növelő pótsúlyokkal, kérhető szélességjelző fényekkel, LED-es munkalámpákkal. Több silótolólap-szériánál a mellső vágóél mellett hátsó is elérhető. A nagy teljesítményű önjáró kerekes homlokrakodókhoz már régóta elérhetők szétnyitható zöldanyagvillák, de traktorokhoz is elérhetők a rakodókéhoz hasonló, hárompont-függesztésű zöldanyagvilla. Ezek a villák leginkább a szállítójárművekről a falközi siló elé ürített fű, lucernaszenázs, szecskázott silókukorica falközi tárolóba történő mozgatására alkalmasak, egyengetésre, terítésre kevésbé hatékonyak.
Silótömörítő hengerek
Az első egyszerű silótömörítő hengerek lényegében vasúti vagonok, illetve mozdonyok kerekeinek közös tengelyre való fűzésével és a tengely hárompont-függesztésű vázba csapágyazásával születtek meg. Az erőgépek hárompont-függesztő szerkezetéhez csatlakoztatva a silótömörítő hengerek jelentősen fokozzák a traktor tömörítőképességének hatékonyságát, illetve optimalizálják a munka egyenletességét. Abban az esetben, ha a gazdaságban nem áll rendelkezésre nagy adhéziós tömegű, széles kerékméretű vagy ikerkerékkel szerelhető, nagy teljesítményű traktor, segítségünkre lehet a tömörítés hatékonyságának javításában a tömörítőhenger. A nagy tömegű, széles kerékprofilú erőgép esetében is sokat javíthat a tömörítés hatásfokán és homogenitásán egy tömörítőhenger kiegészítő alkalmazása. Bármilyen egyszerű megoldásúnak tűnnek ezek az eszközök, azért ebben a szegmensben is van továbbfejlesztés. A korszerűbb modellek már nélkülözik a vasútijármű-kerekeket, helyettük zárt palástú, vastag acéllemezes hengertest tömörít, amelyre acéllemezes sima vagy csipkés élű gyűrűk vannak felhegesztve. A speciálisan hegesztett, zárt palástú hengerek nagy része a tömörítősúly-növelés érdekében általában már vízzel feltölthető. Azok a hengerek, amelyek nem tölthetők fel, a vázukra kapcsolt súlyokkal növelhető tömegűek, sok esetben egészen három tonnáig. A jelenlegi kínálatban a taposóhenger felszereltségének kialakításában csak a vásárló pénztárcája szabhat gátat, mert a gyártók számtalan külön rendelhető kiegészítőt kínálnak ezekhez az egyszerű munkagépekhez. Így többek között elérhető hidraulikus keretmozgatás-kereteltolás, de vontatási pont is kérhető, sőt, több újabb modell lehajtható, gumikerekes silóél-tömörítő karral is felszerelhető.
Silóegyengető-terítők
A hárompont-függesztésű silóegyengető, -terítő gépek az elmúlt néhány évben kezdtek egyre nagyobb teret hódítani az európai piacon. Ezeket az eszközöket leginkább akkor célszerű használni, ha a lucerna- vagy fűszilázst falközi silóba tároljuk be. Mivel a szilázs egyengetése, terítése hagyományos silótoló lappal nehézkesebb, és kevésbé hatékonyan megoldható, ezért a gyártók erre a feladatra fejlesztették és kínálják ezeket a hajtott terítőgépeket. Ezt a szegmenst alapvetően kétféle konstrukciós megoldás jellemzi. Az egyik a vertikális rotorpáros terítőkarsoros verzió, ahol kétoldalt állítható távolságú, felhajtható, gumiból készült terelőlapok szabják meg a terítési szélesség korlátait. Néhány konstrukció rotorjainak forgásiránya külön-külön választható, és egymástól eltérő lehet. A kínálat döntő része 3–6 méteres terítési szélességű, és a teljesítményleadó tengelyről hajtott változatok mellett hidrosztatikus hajtású, akár homlokrakodóval üzemeltethető kivitel is elérhető. Néhány típust a gyártója tömörítőhengerrel és csipkés levelű, hajtott terelőcsigával kombinál.
A másik csoport az előzőtől teljesen eltérő konstrukciós megoldású. Ennél egy osztott, középen meghajtott acéllemezes hengerpár valósítja meg a terítést, melynek zárt palástjára csigavonalban terítőlapok vannak felhegesztve. A henger átmérője a lapokkal együtt általában 0,9–1,28 m, terítési szélessége pedig 1,7–3,1 méter között van. A hengerpár viszonylag magas fordulatszámon, az óramutató járásával ellentétes irányban forog. Meghajtást – típustól függően – a traktor teljesítményleadó tengelyéről vagy hidrosztatikus úton, hidromotortól kap (homlokrakodó gémre csatlakoztatható verzió), hajtásuk mindkét esetben túlterhelésvédelemmel van ellátva. A terítőhenger hidraulikus munkahengerekkel mozgatva 20–30 fokos szögben mindkét oldalra elfordítható, így változtatva a terítés irányát. A traktorral szemben támasztott teljesítményigényük modelltől és terítési szélességtől, hengerátmérőtől, illetve meghajtástól függően 80–180 LE között van.
Farkas Imre