fbpx

A silótömörítés és a betárolás hatékonyságának növelése

Írta: Agrárágazat-2023/06. lapszám cikke - 2023 július 03.

Az utóbbi években nagyarányú bővülés ment végbe a siló és szilázs betárolását, illetve tömörítését hatékonyabbá tevő egyszerű eszközök európai és nemzetközi kínálatában. Napjainkban már igazán széles kínálat áll a felhasználók rendelkezésére speciális silótoló lapokból, tömörítőhengerekből, silóterítő eszközökből.

A falközi silóban való tárolás itthon már fél évszázados múltra tekint vissza. Míg régebben a szállítóeszközök behajtottak a falak közé, és zömmel a tömörített takarmányra ráürítettek, addig napjaink nagy kapacitású szállítóeszközei már csak a falközbejárathoz ürítik az aprított terményt.

Mivel a tömörítést a legtöbb esetben nagy teljesítményű törzscsuklós traktorok végzik, így kézenfekvő, hogy ezekkel kell megoldani a termény betárolását a falközi silóba is. Ennek a feladatnak a megoldására kínál egyre több gyártó silótoló lapokat, nemcsak törzscsuklós, hanem nagy teljesítményű nehéz univerzális traktorokhoz is. A leürített termény a tolólappal feltolható, és elterítve egyenletesen tömöríthető.

Silótoló lapok

Míg néhány évtizede a törzscsuklós traktorokhoz alig néhány speciálisan silótoló lap volt elérhető, addig az utóbbi 1-2 évtizedben a választék az ilyen kiegészítő eszközökből páratlanul széles lett. A kínálat bővülésével arányosan elődeiknél több képességgel rendelkeznek ezek a tolólapok, így még hatékonyabban segíthetik a betárolást.

Terítőhenger munkában (fotó: https://www.reck-agrartechnik.com/)

Három részre osztott silótolólap, a szélső tagoknál külön állítható szögállással (fotó: https://atom-attachments.com)

Konstrukciós szempontból a gyártók évtizedek óta bevált hasonló megoldásokat alkalmaznak. Munkagép-traktor kapcsolat létrehozásához a silótoló lapok legnagyobb hányadát CAT-II/III/IV szabványú, hárompont-függesztésű csatlakozópontokkal látják el gyártóik. A tolórész általában háromméteres tolásszélességig egy blokkból áll, az ívelt modellek a tolólap két szélén határolólemezekkel szereltek. A kínálat jó részének tagjai olyan vázszerkezettel rendelkeznek, amelyek vízzel feltölthetők, így növelve igény szerint a tömörítési tömeget. Az osztott tolólaptagokból álló típusok általában 3-4 méteres tolószélesség fölött jellemzők. Ezeknél a középső tag 2–2,5 méteres, míg a tolólap két szélső eleme pedig hidraulikusan előre- vagy akár hátrahajtható, így 2,5-3 m-es tolásszélesség is beállítható, illetve szögállásuk változtatásával a termény terelési iránya is módosítható.

A szélső mozgatható tolólaptagok beállítása hidraulikus munkahengerekkel történik, így kiszolgálásukhoz elöl minimum két pár hidraulikus csatlakozással kell a traktornak rendelkeznie. Akkor sem kell kétségbe esni, ha csak egy szabad csatlakozópár van a frontfüggesztésünkön, ugyanis egy hidraulikus mennyiségelosztó beépítésével egyforma szögben állítható be a két szélső tolólapelem.

A tolólapválaszték közös konstrukciós megoldása a letömörített takarmányon stabilabb tolólapvezetést segítő csúszótalp, illetve az utólag felrögzíthető, a tolólapot felfelé bővítő magasító, továbbá a cserélhető, kopásálló acél vágóél. A tolólapok nagy része már rendelhető a tömörítési tömeget növelő pótsúlyokkal, kérhető szélességjelző fényekkel, LED-es munkalámpákkal. Több silótolólap-szériánál a mellső vágóél mellett hátsó is elérhető. A nagy teljesítményű önjáró kerekes homlokrakodókhoz már régóta elérhetők szétnyitható zöldanyagvillák, de traktorokhoz is elérhetők a rakodókéhoz hasonló, hárompont-függesztésű zöldanyagvilla. Ezek a villák leginkább a szállítójárművekről a falközi siló elé ürített fű, lucernaszenázs, szecskázott silókukorica falközi tárolóba történő mozgatására alkalmasak, egyengetésre, terítésre kevésbé hatékonyak.

Több újabb silótömörítőhenger lehajtható, gumikererekes silóél-tömörítő karral is felszerelhető (fotó: https://saphir-maschinenbau.de)

Eltolható vázkeretű silótömörítőhenger (fotó: https://atom-attachments.com)

Silótömörítő hengerek

Az első egyszerű silótömörítő hengerek lényegében vasúti vagonok, illetve mozdonyok kerekeinek közös tengelyre való fűzésével és a tengely hárompont-függesztésű vázba csapágyazásával születtek meg. Az erőgépek hárompont-függesztő szerkezetéhez csatlakoztatva a silótömörítő hengerek jelentősen fokozzák a traktor tömörítőképességének hatékonyságát, illetve optimalizálják a munka egyenletességét. Abban az esetben, ha a gazdaságban nem áll rendelkezésre nagy adhéziós tömegű, széles kerékméretű vagy ikerkerékkel szerelhető, nagy teljesítményű traktor, segítségünkre lehet a tömörítés hatékonyságának javításában a tömörítőhenger. A nagy tömegű, széles kerékprofilú erőgép esetében is sokat javíthat a tömörítés hatásfokán és homogenitásán egy tömörítőhenger kiegészítő alkalmazása. Bármilyen egyszerű megoldásúnak tűnnek ezek az eszközök, azért ebben a szegmensben is van továbbfejlesztés. A korszerűbb modellek már nélkülözik a vasútijármű-kerekeket, helyettük zárt palástú, vastag acéllemezes hengertest tömörít, amelyre acéllemezes sima vagy csipkés élű gyűrűk vannak felhegesztve. A speciálisan hegesztett, zárt palástú hengerek nagy része a tömörítősúly-növelés érdekében általában már vízzel feltölthető. Azok a hengerek, amelyek nem tölthetők fel, a vázukra kapcsolt súlyokkal növelhető tömegűek, sok esetben egészen három tonnáig. A jelenlegi kínálatban a taposóhenger felszereltségének kialakításában csak a vásárló pénztárcája szabhat gátat, mert a gyártók számtalan külön rendelhető kiegészítőt kínálnak ezekhez az egyszerű munkagépekhez. Így többek között elérhető hidraulikus keretmozgatás-kereteltolás, de vontatási pont is kérhető, sőt, több újabb modell lehajtható, gumikerekes silóél-tömörítő karral is felszerelhető.

Silóegyengető-terítők

A hárompont-függesztésű silóegyengető, -terítő gépek az elmúlt néhány évben kezdtek egyre nagyobb teret hódítani az európai piacon. Ezeket az eszközöket leginkább akkor célszerű használni, ha a lucerna- vagy fűszilázst falközi silóba tároljuk be. Mivel a szilázs egyengetése, terítése hagyományos silótoló lappal nehézkesebb, és kevésbé hatékonyan megoldható, ezért a gyártók erre a feladatra fejlesztették és kínálják ezeket a hajtott terítőgépeket. Ezt a szegmenst alapvetően kétféle konstrukciós megoldás jellemzi. Az egyik a vertikális rotorpáros terítőkarsoros verzió, ahol kétoldalt állítható távolságú, felhajtható, gumiból készült terelőlapok szabják meg a terítési szélesség korlátait. Néhány konstrukció rotorjainak forgásiránya külön-külön választható, és egymástól eltérő lehet. A kínálat döntő része 3–6 méteres terítési szélességű, és a teljesítményleadó tengelyről hajtott változatok mellett hidrosztatikus hajtású, akár homlokrakodóval üzemeltethető kivitel is elérhető. Néhány típust a gyártója tömörítőhengerrel és csipkés levelű, hajtott terelőcsigával kombinál.

Vertikális rotorpáros silóterítő (fotó: https://www.holaras.com/)

Terítőhenger munkában (fotó: https://www.reck-agrartechnik.com/)

A másik csoport az előzőtől teljesen eltérő konstrukciós megoldású. Ennél egy osztott, középen meghajtott acéllemezes hengerpár valósítja meg a terítést, melynek zárt palástjára csigavonalban terítőlapok vannak felhegesztve. A henger átmérője a lapokkal együtt általában 0,9–1,28 m, terítési szélessége pedig 1,7–3,1 méter között van. A hengerpár viszonylag magas fordulatszámon, az óramutató járásával ellentétes irányban forog. Meghajtást – típustól függően – a traktor teljesítményleadó tengelyéről vagy hidrosztatikus úton, hidromotortól kap (homlokrakodó gémre csatlakoztatható verzió), hajtásuk mindkét esetben túlterhelésvédelemmel van ellátva. A terítőhenger hidraulikus munkahengerekkel mozgatva 20–30 fokos szögben mindkét oldalra elfordítható, így változtatva a terítés irányát. A traktorral szemben támasztott teljesítményigényük modelltől és terítési szélességtől, hengerátmérőtől, illetve meghajtástól függően 80–180 LE között van.

Farkas Imre