Nálunk minimálisan, a szlovákoknál kétharmaddal több gabonaszállító kamion jelent meg február első dekádjában, míg a lengyel és román határon csökkentek a mutatók.
A Magyarországra szállított gabona átlagos napi mennyisége a hónap elejétől napi átlag 1 autóval (2,43%-kal) nőtt, így naponta átlagosan több mint 37 kamion érkezik. Szlovákia irányában ez az átlagmutató napi bő 16 autóval (+70%) nőtt, ami 40 autót jelent naponta – írja az apk-inform.
A lengyelországi határátkelőhelyeken a gabonaszállítás átlagos napi mennyisége februárban napi 27,67 vagonra csökkent. Ez 11 egységgel (vagy 29%-kal) kevesebb, mint januárban. A gabonával szállított motorkocsik átszállítása a romániai határátkelőhelyeken szintén csökkent 2,7 egységgel (-29%), napi 6,6 motorkocsira. A gabonarakomány és az étkezés teljes napi átlagos mennyisége 184 motorkocsi. Január eleje óta ez a szám napi 12 egységgel nőtt (+7%).
Mint ismert, az Európai Unió irányában korlátozó feltételekkel van érvényben az Ukrajnával fennálló „kereskedelmi vízummentesség” idén június 5-ig. Ez azt jelenti, hogy az ukránok szigorú kvótákat kaptak az európai exportra: az EU több esetben be is avatkozott, amikor az Ukrajnából származó import fennakadásokat okoz az EU vagy az EU-tagállamok piacain. Így az uniós gazdálkodók védelmét szolgáló intézkedések részeként az Európai Bizottság vészféket vethet/vet be a különösen érzékeny mezőgazdasági termékekre, nevezetesen a baromfihús, a tojás, a cukor, a zab, a gabonafélék, a kukorica és a méz esetében. Ha e termékek behozatala meghaladja a 2021 második felében, valamint 2022 és 2023 egészére vonatkozó átlagos behozatali mennyiséget, a vámok újra kivethetők.