fbpx

Átrakó kocsik az agrárlogisztikában

Írta: Szerkesztőség - 2013 május 27.
Az átrakó kocsik gondolatának lényege a gabona átvétele a kombájn munkája közben, valamint a gabona végleges helyére szállító szállítóeszközökhöz való leszállítása. Ilyenkor az átrakó kocsi jelenti az egyetlen szükséges szállítóeszközt, amely közvetlenül együttműködik a gabona kombájnnal.
A gazdák az átrakó kocsikat a gabona a vetőgépekhez való szállításához, a műtrágyaszóró kezeléséhez, valamint a kukorica mag szállításához és átrakodásához használják.
A PRONAR két átrakó kocsi modellt ajánl: T740 és T743. A PRONAR T740 28 m³ térfogatú rakodó tartállyal, a T743 pedig 34 m³-es tartállyal rendelkezik.
A pótkocsi nagy térfogatának köszönhetően akár több kombájnnyi gabonatermés is elfér rajtuk, vagyis néhány párhuzamosan dolgozó kombájnt is kiszolgálhatnak.
A gabona kirakodása az átrakó kocsiból a csigás szállítóeszközön keresztül történik.
A rakodótér egész hosszán futó két különálló padló csatornában két csiga található, amelynek a feladata az anyagnak a tartály elülső részben található mély összeömlesztő kamrába történő szállítása.
A gabona az ömlesztő kamrából a harmadik csigán kerül átvételre – lehúzón keresztül, amely a gabonát közvetlenül a rakodó tartály elülső fal előtt elhelyezett ferde szállítóberendezéshez szállítja.
Az átrakott anyagtól függően a gabonát kirakodó ferde szállítóberendezések 200-400 tonna/óra teljesítménnyel rendelkeznek.
A szállító rendszer magas teljesítményének köszönhetően a pótkocsi kipakolási ideje csak 3-6 perc.
A szállítócsiga teljes meghajtása WOM vontatóból származik.
A T740 valamint T743 pótkocsi tartályában tárolt gabona mennyiségének pontos becslése érdekében a pótkocsik opcióként elektronikus mérési rendszerrel felszerelhető.
Ilyenkor a rakomány tömegéről a rakomány tartálya és a pótkocsi alsó kerete között felszerelt tenzométeres (nyúlásmérő) összekötő elemek gyűjtik be az információkat.

A mérleg jelzései az összesítőbe, majd pedig közvetlenül pótkocsit kezelő vontató mérleg kijelzőjére kerülnek.

A pótkocsi kezelője folyamatosan kap információkat arról, hogy az adott pillanatban hány kilogramm gabona van a pótkocsi tartályában.
A tartály figyelőnyílása és egy széles dobogóval rendelkező létra könnyíti a rakodás ellenőrzését.
 A tandem típusú parabolikus rugókon elhelyezett T740 alváz az 1810 mm-es nyomtávú felfüggesztésen alapszik.
A kormányozható hátsótengely a kormányzást könnyíti, valamint jelentősen csökkenti a hátsó gumik kopását az aszfalt úton történő haladás közben.
A T743 pótkocsi trider típusú járható készlettel rendelkezik aktív kormányozható tengelyekkel, ami azt jelenti, hogy a tengely fordulatát a vontatóval csatolt fordulat rendszer kényszeríti ki.
A mindkét modellben alkalmazott 700/50-26,5 méretű gumiabroncs biztosítja a pótkocsi nagyon jó stabilitását a mezőgazdasági munkák közben, valamint az utcai közlekedésben egyaránt.
A pótkocsik maximális sebessége 40 km/h.

A mezőgazdasági munkálatok befejezése után nagyon fontos a pótkocsi megtisztítása. Ebből a célból a Pronar konstruktőrei a T740-t és T743-t számos könnyítő eszközzel szerelték fel:

  • a tartály padló ereszeit négy ellenőrző nyílással látták el, a megmaradt anyagnak  a vízszintes csiga szállítóberendezéseiből történő könnyű eltávolítása végett
  • a tológereblye kamra gyors kiürítéséhez szolgáló hidraulikusan vezérelt, széles ellenőrző retesz áll rendelkezésre
  • a széles ellenőrző nyílással rendelkező ferde szállítóberendezés csöve is ezt szolgálja
A T740 és T743 standard verzióban a fékezésért kézi szabályzóval ellátott két vezetékes pneumatikus fékberendezés felel. Opcióként alkalmazható a két vezetékes berendezés ALB-vel is.
A T740 standard felszereléséhez forgattyús kézi fék, a T743-ban – pneumatikus kézi fék is tartozik.

A szállított rakomány esőtől való védelme céljából az átrakó kocsik – a vevő kívánságára – felszerelhetők könnyen kezelhető ponyvával is.

A ponyva felcsavarásának könnyedségét a létrán vagy a munka emelvényen való elhelyezkedés biztosítja.
Az átrakó kocsik a nagyon kényelmes gabonatermés szállító eszközei.
Ha a mező és a raktár közötti távolság nagy, és kevés szállító eszközünk van, az átrakó kocsi tűnik a legészszerűbb megoldásnak.
A Pronar pótkocsik, átrakó kocsik és bálaszállítók kizárólagos magyarországi forgalmazója a Dorker Kft. Az 1992-ben alakult.
100%-ban magyar tulajdonban lévő vállalkozás kínálatában a Pronar termékek mellett többek között MZT, Agrion, Kühne, Strautmann gépek és alkatrészek, valamint a Same Deutz-Fahr erőgép kínálat teljes palettája szerepelnek.
Az ország bármely pontjáról könnyen elérhetően, ma már 7 telephelyen.

Dorker Kft.

BAJA Központi iroda és telephely
Iroda:+36-79/523-010
Fax: +36-79/421-446