Megjelent az új bortörvényhez kapcsolódó első rendelet, mely a közigazgatási ügyintézéshez kapcsolódó eljárásokat szabályozza, valamint az ePincekönyv rendszer használatának és a szakmai-jövedéki nyilvántartás vezetésének tartalmi és formai követelményeit határozza meg. Ez alapján már mehet minden a digitális térben.
Megjelent a jogszabály, mely foglalkozik részleteiben is az ePincekönyvvel (Fotó: Barna Bence)
Átmeneti időszak
A 2021/2022-es borpiaci év átmeneti időszak, mely során a törvény és végrehajtási rendeletei három lépcsőben lépnek hatályba. Egyes rendelkezések csak 2022. január 29-én, illetve 2023. augusztus 01-jén válnak hatályossá.
A fenti szabályozást tartalmazó 435/2021. (VII. 16.) Kormányrendelet 2021. augusztus 01-jén, a törvénnyel együtt lép hatályba.
A szőlészetről és borászatról szóló 2020. évi CLXIII. törvényt 2020. december közepén fogadta el az országgyűlés, majd a fent leírtak szerint augusztus elején lép hatályba.
A végrehajtás részleteit még miniszteri rendelet is szabályozza.
A pincekönyv digitális változata a HEGYIR adatbázison alapul, a HNT kezeli (Fotó: Barna Bence)
Az ePincekönyv
A rendszer a HEGYIR adatbázison alapuló program, gazdája, az adatbázis kezelője a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, jogszabályi felhatalmazás alapján.
A papír alapú ügyintézést ezáltal az elektronikus váltja fel, elvileg megkönnyíti az eu-s jogszabályok által előírt adminisztráció teljesítését. Integrálja a HEGYIR, e-Pincekönyv és NÉBIH rendszereket.
A rendszerhez hozzáférést kap majd az állami adó- és vámhatóság, a földrajzi árujelzőt kezelő hegyközségi szervezet, valamint a borászati hatóságok.
Az ePincekönyvvel kapcsolatos nyomtatványok és a témához kapcsolódó egyéb dokumentumok elérhetők a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa honlapján a NYOMTATVÁNYOK menüpont alatt.
Van átmeneti időszak, nem minden egyszerre lép hatályba a borászati adminisztrációs szabályok kapcsán (Fotó: Barna Bence)
Az ePincekönyv 2022. január 29-től kerül bevezetésre, ez alapján az alábbiként változnak az adminisztrációs kötelezettségek:
- a kisüzemi és 10 hektár alatti bortermelőknek a korábbiakhoz hasonlóan változatlan marad az ügyintézés és az adatszolgáltatás módja;
- a 10 ha feletti termelőknek kötelezővé válik az e-ügyintézés;
- az egyszerűsített adóraktár esetében az e- ügyintézés kötelező, de a szakmai jövedéki nyilvántartást vezetheti az eddigihez hasonló módon;
- 20 000 hektoliter feletti borászatoknak kötelező lesz a szakmai jövedéki nyilvántartás elektronikus ügyintézése.
Forrás: NAK