Budapest, 2014. november 5., szerda (MTI) – A szokásosnál jóval több alma termett az országban az idén, ezért ösztönözni kell a lakosságot a fogyasztásra – mondta a Földművelésügyi Minisztérium (FM) parlamenti ügyekért felelős államtitkára szerdán Budapesten, a CBA egyik VIII. kerületi üzletében. Az áruházlánc akciót indított a magyar alma népszerűsítésére.
Nagy István közölte: a szokásosnál mintegy 40 százalékkal több, 780-800 ezer tonna alma termett az országban. Ezért van szükség a belső fogyasztás ösztönzésére, valamint a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. célzott felvásárlására és az Európai Unió támogatására is az almatermés piacra juttatásához – tette hozzá.
A politikus megjegyezte: a magyar lakosság almafogyasztása korábban évente mintegy 30 kilogramm volt fejenként, ez mára 15 kilóra esett vissza.
Az államtitkár jelezte: sikertelennek bizonyult az EU első, az alma többlettermést kezelő első intézkedése – próbálkozása -, a biztosított források alacsony mértéke és a túljelentkezés miatt. A második intézkedéscsomag már lehetőséget biztosított Magyarország – és más tagállamok számára – az alma túlkínálat kivonására. Ennek keretében mintegy 7 ezer tonna alma felvásárlására és értékesítésére kerülhet sor uniós forrásból.
Emlékeztetett: emellett a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. mintegy 90 ezer tonna ipari feldolgozásra alkalmas léalmát és mintegy 10 ezer tonna étkezési almát vásárol fel a magyar termelőktől. A társaság már a tervezett mennyiség több mint 50 százalékát felvásárolta – jegyezte meg.
Mártonffy Béla, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) elnöke arról beszélt, hogy a négy éve indult dinnyekóstoltatási programot több, szintén sikeres zöldség és gyümölcs promóciós akció követte, köztük az almáé is.
Hangsúlyozta: szeretnék a belső fogyasztást ösztönözni, így 2020-ra mintegy 10 kilóval emelni a mostani 15 kilogrammos évenkénti és fejenkénti fogyasztást az országban. Ennek érdekében tervezik végrehajtani az almaültetvények szerkezetátalakítási programját, amely a minőség javítását, az új korszerű fajták és a modern termelési technológiák bevezetését, valamint a megfelelő tárolási kapacitás létrehozását foglalja magában. Ennek eredményeként a termelésben az étkezési alma aránya legalább 50 százalékra emelkedhet a mostani 30 százalékról.
Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója az MTI kérdésére több ezer tonnára becsülte azt az almamennyiséget, amit az áruházlánc franchise rendszerben működő üzletei a magyar almatermelőktől felvásárolnak.
Hozzáfűzte: az alma fogyasztói ára most 15-20 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A gyümölcs ára fajtától és az üzlet típusától is függ, szerdán a CBA üzletekben a magyar alma kilóját 99 forintért vehették meg a vásárlók.
Az alma forgalma 10-15 százalékkal növekedett az elmúlt hetekben a CBA üzleteiben – ismertette a CBA kommunikációs igazgatója. Hozzátette: az akció keretében a CBA Príma üzletekben szerdán minden vevő a vásárlása mellé egy-egy magyar almát kap ajándékba.
MTI 2014. november 5.