Öt év alatt meghatározó gabonapiaci szereplővé nőtte ki magát a Russel. Hogy sikerült az idei évük és mi várható jövőre?
Örömmel jelenthetem ki, hogy az idei évet is rendkívül sikeresnek könyvelhetjük el, köszönhetően az elért eredményeknek.
Számos értékes új kapcsolatra tettünk szert termelői és vevői oldalon egyaránt, és elmélyítettük sikeres együttműködésünket régebbi ügyfeleinkkel.
Természetesen rengeteg munka, idő és energia húzódik meg a sikerek mögött, és még több vár ránk a jövőre nézve.
Elég ha csak az idei év rendkívüli terményár-zuhanására gondolunk – amely nagyon komoly kihívást jelentett termelőnek és kereskedőnek egyaránt -, és máris megértjük, miért van szükség további erőfeszítésekre az ágazat eredményessége érdekében.
Ami a RUSSEL-t illeti, a jövőben még meghatározóbb szerepet kívánunk vállalni a gabonakereskedelem piacán.
A szlovák és magyar gabonafelvásárlási tapasztalatai alapján lát-e elmozdulást a kombájn alóli értékesítés és a termelői betárolás közötti arányban, valamint az ezek közti árkülönbségben?
Magyarországon és Szlovákiában is a termelői betárolás javára billen a mérleg.
De ez a kérdés sokkal összetettebb, mint első pillanatban gondolnánk.
A betárolás célja nem csak a termény betakarítás utáni kezelése (szárítás, tisztítás, stb.), hanem kivárni a megfelelő időpontig, mikor a terményt a legkedvezőbb áron lehet értékesíteni.
Egyértelmű, hogy ma már a gabona aratás utáni kezelése nem lehetőség, hanem az értékesítés feltétele, hiszen a végfelhasználók szigorú követelményeket támasztanak a termény minőségével kapcsolatban.
Épp ezért a kombájn alóli értékesítés egyre kevésbé alternatíva a termelők és kereskedők számára, bár még előfordul, hogy egy-egy kereskedő bevállalja a kombájn alóli felvásárlást, de ennek a kereskedőnek számolnia kell a tisztítás, szárítás, ki- és betárolás költségeivel.
Romániában például, ahol nincs kellő tárolókapacitás, a kombájn alóli értékesítés mindennapi üzleti gyakorlat.
Sajnos azonban gyakran előfordul, hogy a kereskedőcég, amely ilyen terményt vásárol, minőségi kifogások miatt nem tudja eladni azt a végfelhasználónak.
Ami pedig a kivárást illeti egy kedvezőbb ár reményében, szintén egyre gyakoribb kérdés az ágazatban.
Az a termelő illetve kereskedő, aki az árak trendjeire alapozva betárolja terményét, kockázatot vállal.
Gyakorlatilag ez egy fogadás arra, hogy a gabona ára adott időn belül felfelé vagy lefelé mozdul el.
Két nagyon lényeges képesség kell a sikerhez: helyzetfelismerés és időzítés.
Az idei év tipikus esete, mikor a termelő makacsul ragaszkodott ahhoz az árhoz, amiért 2012-ben tudta értékesíteni gabonáját, s később az eredeti ajánlattól sokkal alacsonyabb áron volt kénytelen szerződést kötni valaki mással.
A kukorica árakat az olasz piac árai mellett az aflatoxin hírek erősen befolyásolják.
Felvásárláskor vizsgálják-e ezt a paramétert, és ha igen, milyen határértékekkel számolnak?
Ez a probléma időjárás függő is, ebben a szezonban mennyire kell ezzel számolnunk?
Az aflatoxin a nedvességtartalom mellett a legfontosabb paraméter, amit a kukorica felvásárlásakor vizsgálunk.
Számos partnerünk ugyanis emberi és állati fogyasztás céljából vásárol tőlünk kukoricát, emiatt nagyon szigorúan kezeljük a káros anyagok vizsgálatát.
Az előző szezontól kezdődően nagyon körültekintően kell eljárni a magyar kukorica értékesítésénél.
Volt olyan ügyfelünk, aki kijelentette, hogy nem veszi át a magyar származású kukoricát, függetlenül attól, hogy a vizsgálatok mit mutattak ki.
Ez egy komoly probléma, mert a bizalmatlanság a termelő, és így a kereskedők alkupozícióit is rontja.
Nem véletlen, hogy a RUSSEL EXPORT-IMPORT s. r. o. 2013. december 1-től saját labort üzemeltet, ahol különös hangsúlyt fektetünk a toxinok vizsgálatára.
Az általunk elfogadott határérték 5 mikrogramm/kg 12 %-os nedvességtartalomnál.
Mi arra számítunk, hogy az aflatoxinok előfordulása jelentősen csökkenni fog ebben az évben a magyar kukorica esetében.
Hozzátenném azonban, hogy nem csak az időjárás, hanem a nem megfelelő tárolás is okozhat magas toxinértékeket.
Az etanol gyárak áralkotása is meghatározó lehet egy nagyobb régió áralkotásában. Ennek érezték-e a hatását?
Egyértelmű. Az etanolgyárak áralkotása nemzetközi trendeket követ, amelyek ritkán vannak összhangban a regionális felvásárlási árakkal.
Erre megint jó példa az idei év meredek áresése, mikor a termelők még 50 ezer forintért kínálták a kukoricát telephelyen, az etanolgyárak már 43 ezer forintos beszállított áron vásároltak, s az egyensúlyi ár valószínűleg még várat magára.
Hasonló volt a helyzet a repcénél is. Ezeket az árkülönbségeket a kereskedők sokkal közvetlenebbül érzékelik, mint a termelők, akik lehetőségeik szerint betárolnak.
Kiemelkedő eredmény, hogy a RUSSEL EXPORT-IMPORT fontos szerepet játszik a közép-európai gyárak ellátási láncában, és hogy összeköti a termelőket a tágabb értelembe vett piaccal.
A gabonakereskedelmi, logisztikai, szállítmányozási és építőipari beruházásainak megvalósítása után élelmiszeripari nagykereskedelmi terveiről hallhattunk legutóbbi találkozásunkkor.
Hol tart a Russel cégcsoport jelenleg ebben a szegmensben?
2013 tavaszán kiválóan indítottunk a tartós élelmiszerek kereskedelmével, de ez csak az út kezdete.
Célunk az értékteremtés, a minőségi élelmiszerek eljuttatása azokhoz, akik a megfelelő színvonalon tudják azokat kínálni a fogyasztóknak.
A feladatunk elsősorban az értékesítés növelése mellett a megfelelő partneri kapcsolatok kialakítása.
Meggyőződésem, hogy csak minőségi élelmiszerrel és színvonalas szolgáltatásokkal tudjuk növelni a fogyasztók elégedettségét, s ennek elérése érdekében dolgozunk.
A távlati célok között a saját nagyüzem kiépítése és saját márkás értékesítés is szerepel, rövidtávon pedig a piac legmeghatározóbb üzletláncaival szeretnénk elmélyíteni az együttműködést.
Köszönöm a beszélgetést.