Gondolatok a permetezőgépek kötelező műszaki felülvizsgálatához és a gépek téliesítéséhez kapcsolódó teendőkhöz

Írta: Agrárágazat-2020/11. lapszám cikke - 2020 november 08.

Mottó: A permetezőgépek használata, élettartama során is egy nagyon fontos szabály érvényesül, hogy az élet egy örök körforgás rövid pihenőkkel, tehát nem mondhatjuk, hogy van „uborkaszezon”.

E cikk előzménye, hogy a permetezőgépek téliesítésére vonatkozó teendők megírására kaptunk felkérést, de mi úgy gondoljuk, hogy ezen kívül is van más fontos megemlítendő feladat a gépek rövid leállítása előtt.

E sorok megszületése idején számos helyen még jelentős elmaradások vannak az időjárási körülmények miatt a növényvédelmi munkákban. Ezek elvégzése után is számos feladat áll a géptulajdonosok előtt. Ilyen feladat a növényvédő gépek kötelező felülvizsgálata, amelyről az alábbi közlemény is megjelent sok sajtóorgánumban:

„Már csak érvényes műszaki vizsgával rendelkező vagy műszaki vizsgára bejelentett permetezőgépekkel lehet növényvédelmi munkát végezni, 2021. január 1-től – int a Nébih. A kötelezettségre a Kölcsönös Megfeleltetés rendszerben érintett gazdáknak kiemelten ügyelniük kell, mivel a mulasztás esetükben akár az agrártámogatások csökkenésével is járhat. Tekintettel arra, hogy a vártnál lassabban és jóval alacsonyabb számban jelentkeztek a gazdák műszaki felülvizsgálatra, a Nébih nyomatékosan felhívja a növényvédelmi gépek tulajdonosainak figyelmét, hogy „nem megfelelt” vizsgaeredménnyel vagy érvényes vizsgaidőpont hiányában a növényvédelmi gépek nem használhatóak. Ezekben az esetekben a szakemberek a hatósági eljárás megindítása mellett a növényvédelmi gépek használatát is leállíttatják.

Ugyanakkor a hatóság idén még nem kezdeményez eljárást azzal a géptulajdonossal szemben, aki igazolni tudja, hogy jelentkezett műszaki felülvizsgálatra, azonban a túljelentkezés, illetve a rendkívüli körülmények miatt még nem került sorra. Külön figyelmet érdemel, hogy a Kölcsönös Megfeleltetés (KM) ellenőrzések során idén már kötelező ellenőrizni a fenti feltételeket is a permetezőgépek esetében. Amennyiben a géptulajdonos még nem jelentkezett be a műszaki vizsgára, vagy nem jelent meg a megadott időpontban, a KM-ellenőrzések eredményeként az agrártámogatások csökkentésével kell számolnia! A hatóság a három évnél nem régebbi tanúsítványokat érvényesnek tekinti.

 

 

Egy kis történeti áttekintés, a teljesség igénye nélkül

Németországban már 1969-től gyakorlat volt az önkéntes alapon végzett vizsgálat, amelynek eredményeként a gazdálkodók különböző kedvezményeket kaptak.

Hazánkban a 70-es, 80-as évektől a gödöllői intézetben (MGI, MÉMMI, FMMI) Dr. Dimitrievits György és a keszthelyi Egyetemen (Georgikon Kar) Dr. László Alfréd vezetésével a kutatócsoportok számos önálló és közös munkában több kutatási témában foglalkoztak a növényvédő gépek típus- és időszakos műszaki felülvizsgálati rendszerével, a németországi előremutató gyakorlat alapján és annak hazai bevezetésével, illetve előkészítésével. E kutatócsoportok tagjai voltak a mostani cikk szerzői is.

Több küzdelmes éven keresztül folyt a vizsgálati szabványok honosítása, azok kidolgozása, a vizsgálati metódus megalkotása, amelyet több külföldi intézetben tett látogatás, konferenciák, szabványosítási fórumok segítettek.

Ezt a múltbéli összefoglalót nem szeretnénk tovább taglalni, mert az azóta történteket 2019-ben már részletesen áttekintettük a lap hasábjain.

Az előzőekben ismertetett visszatekintést és a múlt évi cikkre való hivatkozást csak azért tartottuk fontosnak, mert ez a törvény több évtizedes múltra tekint vissza.

Természetesen minden tiszteletünk a Magyar Növényvédő Mérnöki és Növényorvosi Kamara, a Nébih és más érdekeltek munkájáé, de a kerek történethez az elődök több tízéves munkája is hozzájárult, és segített, hogy így már „hozott” anyagból dolgozhattak.

Természetesen az a fontos, hogy a történet vége jó legyen, és a kijuttatástechnika színvonala emelkedjen.

A sikeres vizsgára felkészülést szinte mindenki elvégezheti, ha az alábbi pontokat maradéktalanul teljesíti:

  • Tisztára mosott (kívül-belül) géppel menjünk vizsgára!
  • A szórókeret sérülésmentes legyen, ne lógjon, ne legyen elvetemedve!
  • Legyen megfelelő a kardán védőburkolata, a szivattyú ne pulzáljon és ne szivárogjon, a keverés félig töltött tartálynál is működjön!
  • A tartály ne szivárogjon, a nyomáskiegyenlítés működjön!
  • A szívószűrő, a szintjelző és a leürítő alkatrészek épek legyenek!
  • A kezelőszervek megbízhatóan működjenek, képesek legyenek állandó nyomás tartására, a manométerek helyes értéket mutassanak!
  • A tömlők és a folyadékrendszer szivárgásmentes, sérülésmentes legyen!
  • A szűrők épek legyenek, tisztíthatóságuk megoldható legyen!
  • A szórókereten csepegésgátló membránnal rendelkező szórófejek és egyforma, jó állapotú vagy új fúvókák legyenek felszerelve!

Néhány anomáliára szeretnénk felhívni a vizsgára készülők figyelmét, több géptulajdonos visszajelzése alapján.

Nagyon fontosnak tartjuk, hogy csak eredeti alkatrészekkel pótolják a hibás alkatrészeket, a fúvókáknál ragaszkodjanak a jól bevált és ismert márkákhoz, hiszen az országban nagyon széles fúvókaválaszték áll rendelkezésre. A kopott, hibás fúvókákat olyanokra cseréljék vagy cseréltessék, amelyekkel korszerű, hatékony, szertakarékos növényvédelmet tudnak biztosítani a következő években ültetvényeiken, és legyen fontos a kopásállóság is! Ne engedjék, hogy a fúvókáikat, amelyek már jól beváltak, csak egy bizonyos gyártmányra cseréljék ki a vizsgáztatók vagy a felkészítők!

Korábban is említettük, hogy a hazai piacon a legszélesebb minőségi választék áll rendelkezésre, ezért tájékozódjanak a különböző internetes portálokon, és ha tehetik, kérjenek tanácsot a specialista cégektől, hiszen ezeken a pici fúvókákon múlik a sok millió forint értékű növényvédő szer hatékony kijuttatása. Azt a tényt is megemlítenénk, hogy egy jól megválasztott fúvókával növényvédőszer-költségeik is csökkenhetnek.

 

 

Mosás, tisztítás a szezonvégi teendők között

A vizsgáztatást követően térjünk át a téliesítés témakörére, amely véleményünk szerint elengedhetetlenül fontos feladat a permetezőgép használata során, és amelynél, ha úgy érezzük, nem árt szakemberek segítségét, tanácsait is igénybe venni.

Az első lépés az alapos külső és belső mosás, tisztítás. A mosás során be kell tartani a környezetvédelmi előírásokat. Ajánlatos olyan mosószert alkalmazni főleg a belső átmosásra, amely közömbösíti a növényvédőszer-maradványt, biológiailag lebontja azt, és konzerváló hatása is van. Ilyen koncentrátum pl. a PULIBOTTE folyadék, amely kereskedelmi forgalomban kapható, semleges kémhatású, erős tisztító hatású és biológiailag lebomló anyagokat tartalmaz. Anyaga, adalékai nem hatnak agresszíven a tartályok műanyagaira, a tömlőkre és a fúvókákra. Semleges pH-értéke a növények számára biztonságot jelent. Szulfonil-karbamid alapú növényvédő szereknél (pl. Gropper, Concert, Harmony, Pointer), valamint a Stomp SC-nél is igen jó tisztító hatású, gyorsan és alaposan tisztító, könnyen kezelhető szer. A tisztításra lehetőleg közvetlenül a növényvédő szer kijuttatásának befejezését követően kerüljön sor!

Tisztításhoz a permetlétartályt egynegyedéig töltsük fel 2%-os vizes oldatával! Az oldatot hagyjuk kb. 10 percig hatni! Ügyeljünk arra, hogy a gép valamennyi eleme (tartályok, fúvókák, tömlők, csővezetékek) érintkezésbe kerüljenek a tisztítófolyadékkal, annak érdekében, hogy a szermaradványokat maradéktalanul ki lehessen öblíteni. A szivattyút és a keverőszerkezetet kapcsoljuk be! A tartály belső falának erős elszennyeződése esetén azt a hígítatlan folyadékkal, lehetőleg kefével takarítsuk le! A kijuttatáshoz ajánlatos az adagolóval ellátott nagynyomású mosó, mert így jelentős szer- és vízmennyiséget takaríthatunk meg. Ebben az esetben ugyanis a vízfelhasználás tisztításonként alig 50 litert tesz ki. A növényvédőszer-maradványokkal kevert tisztítófolyadék a korábban ugyanezen szerrel kezelt kultúrára kijuttatható. A kultúrnövényhez igazított formulázásnak köszönhetően semmiféle elviselhetőségi probléma nem léphet fel. A permetezőgép téli konzerválásakor a permetezőgép gumitömítései nem száradhatnak ki, ha a PULIBOTTE-val kevert tisztítófolyadékot a gépben hagyjuk. A téli hónapokban azonban fagyveszély miatt a tisztítófolyadékhoz fagyállót is kell keverni. A keverési arány: 1 liter víz + 20 ml tisztító folyadék + 1 liter fagyálló (pl. Glysantin). Ezzel a keverékkel -22 °C-ig biztosítható a fagyvédelem. További alkalmazási lehetőséget kínál például, hogy motorok és munkagépek felületének tisztítására is használható.

A belső mosás általában a gép saját rendszerével történik, esetlegesen mosófúvókák alkalmazásával.

 

 

A külső mosás történhet nagynyomású mosóval, de e munka befejeztével mindenképpen el kell végeznünk a gép teljes kenését, zsírzását is, főleg azokon a pontokon, ahová a nagy nyomás következtében víz kerülhetett. A gépek végső téli elhelyezése előtt sűrített levegővel eltávolítjuk a feltapadt talaj-, kő-, növényiszár- és levélmaradékokat. Levegővel kell letisztítani olyan géprészeket is, ahol a víz idővel kárt tehet, pl. csapágyak, vezetékek, szíjtárcsák. A tárolás előtt a gép mosását hideg vízzel, víz és levegő keverékével, meleg vízzel, illetve gőzzel is elvégezzük. Ezt azonban csak olyan helyen szabad végezni, ahol a szennyvíz gyűjtése, esetleg tisztítása megoldott. Az esetlegesen olajjal szennyezett felületeknél, permetlé-lerakódásnál a vizes mosás legtöbbször nem elegendő, indokolt oldószer és közömbösítőszer használata. Erre egyrészt a vegyszerforgalmazók ajánlása, másrészt a kezelési utasítás nyújt támpontot. A szivattyú járatásával végezzük el a tartály alapos belső mosását! Minden kapcsolót működtessünk, amelyek a permetszerrel érintkezésbe kerültek. A szakaszolókapcsolókat hagyjuk utoljára, hogy egy pillanatra a szórófejek is működjenek. Ezután célszerű a mosófolyadékot fagymentes helyen éjszakára a gépben hagyni, mivel számos szer van, amelynek a feloldásához hosszabb idő szükséges. A tisztítófolyadékot ezután egy erre kijelölt helyen kipermetezzük, amit tiszta vízzel történő alapos átmosás után meg kell ismételni.

A tisztítás után a gépről szereljük le a szórófejeket, azokat vegyük ki a fúvókatartókból, és gondosan mossuk el őket! A további tisztításhoz használjunk fúvókatisztító kefét, vagy olcsóbb megoldásként alkalmazhatunk durvább sörtéjű fogkefét is. Kiszereljük a szűrőket, kicsavarjuk a nyomásmérő órát, és azt álló helyzetben tároljuk, majd leszereljük az elektronikát is. Ezeket az alkatrészeket zárt helyen, száraz, fagymentes körülmények között, a gépet nyitott tartályfedéllel tároljuk. Ügyelni kell arra is, hogy a hidraulikus munkahengerek zárt, a tömlők törésmentes helyzetben legyenek.

Mosás után ellenőrizzük a keretmozgást, a tömlők a mozgás során ne feszüljenek! A vázat és a keretet ellenőrizzük, repedéseket, problémás helyeket keresve, és amennyiben hibát találunk, azt javítsuk ki! Ellenőrizzük továbbá a csavarkötések feszességét! Ez időigényes feladat lehet, de sokat spórolhatunk vele, mivel ha például a rázkódás hatására a tartályfelfogató csavarok valamelyike fellazul, úgy károsodhat a tartály, amelynek javítása sok munkával és szezonban drága időkieséssel jár.

Tisztítsuk meg és ellenőrizzük mind a nyomó, mind pedig a szívó oldali szűrőket, és ne feledkezzünk meg a szakaszszűrőkről sem (amennyiben vannak)! Szükség esetén cseréljük újra őket; ha nem tudjuk eldönteni, hogy cserélni kell-e, akkor inkább cseréljük!

Zsírozzuk meg a zsírzószemmel ellátott forgási pontokat! Zsírozzuk be továbbá a szórókeret-magasságállítás vezetősínjét! Vontatott permetező esetén ellenőrizzük a kerékcsapágyakat, szükség esetén végezzük el a csapágyak zsírzását! A nem megfelelően zsírzott helyek a munka során fokozott kopásnak vannak kitéve, a hosszabb tárolás esetén pedig a korrózióval szemben kitettebbek.

Az elektromos csatlakozókat; a világítás és a szabályzó számítógép csatlakozóját fújjuk be korróziógátló sprével, amely kifejezetten az elektromos csatlakozókhoz való. Az elektromos csatlakozókat úgy helyezze el téli tároláskor, hogy közvetlenül vízzel ne érintkezhessenek.

Ellenőrizzük a szivattyú olajszintjét és az olaj állapotát! Az olajszintet melegen kell ellenőrizni, és ekkor az alsó és felső érték között kell lennie. Szükség esetén megfelelő motorolajjal pótolja a hiányzó mennyiséget; túltöltés esetén a felesleges mennyiséget a kupából kinyomja a rendszer. Amennyiben az olaj szürke, úgy víz került bele, tehát vagy az egyik szivattyúmembrán vagy a légüst membránja átereszt, cserélni kell. Amennyiben a szivattyú által generált nyomás ütemesen ingadozik, akkor a légüst nyomása nincs megfelelően beállítva.

 

 

Fagymentesítés, még időben

A téli fagymentesítés két módszerrel történhet. Lehet teljesen vízmentesíteni a rendszert. Ekkor az összes csővezetékből, szelepből, valamint a szivattyúból le kell ereszteni a vizet. Ehhez segítségképpen sűrített levegőt lehet használni. Ne felejtsük el, hogy amennyiben a kerámiabetétes fúvókákban víz marad, és megfagy, a kerámia a ridegsége miatt összetörhet, így azokat érdemes leszerelni, és száraz helyen tárolni. Ez a módszer olcsóbb, bár több szereléssel jár, valamint kockázatosabb, mint a fagyállóval való feltöltés. A fagyállóval való téliesítés előnye, hogy a fagyálló a membránokat a tél folyamán nem hagyja kiszáradni, így azok nem károsodnak a mínuszokban. A fagyállóval való feltöltés előtt a tartályokból le kell üríteni a vizet, majd a permetező méretétől függően 20-40 liter tömény fagyállót kell a vegyszerbekeverő tartályba vagy ha az nincs, akkor a főtartályba tölteni. A betöltött tömény fagyálló-koncentrátumot a komplett rendszeren, a szivattyún, a szelepeken és a fúvókákon egyaránt át kell járatni. Ellenőrizze a fúvókákon kiáramló fagyálló-víz keverék fagyállóságát; ennek minimum mínusz 20-25°C-ig megfelelőnek kell lennie. Mindkét módszer esetén ajánlott fokozott figyelemmel lenni a nyomásmérő órára. A hagyományos mutatós, burboncsöves mérőóra vékony csöveibe a fagyálló nem mindig tud megfelelően bejutni, és amennyiben ott a víz megfagy, az tönkreteheti a mérőórát.

A tárolás helyének megválasztásánál az általános gyakorlat az, hogy a nagy értékű traktorok, kombájnok, permetezők, bálázók, vető- és műtrágyaszóró gépek a gépszínbe kerülnek. A sötét tárolóhely azért ideális, mert akkor a téli időjárásra érzékeny – elsősorban gumi és műanyag – alkatrészek elöregedése, törése, kirepedése megakadályozható, késleltethető. Fontos, hogy a tömlők törésmentes helyzetben kerüljenek tárolásra. Ha mód van rá, a vontatott kivitelű gépeket felbakoljuk, az abroncsok megkímélése céljából pedig a kerekekben csökkentjük a nyomást.

Ha az előzőleg felsorolt sok-sok teendőt alaposan elvégezzük, akkor vélhetően tavasszal nem fog nagyobb meglepetés érni bennünket a permetezés megkezdése előtt.

 

Huszár Jenő
címzetes egyetemi docens

Dr. Pályi Béla
egyetemi docens, tanszékvezető