fbpx

Ha a sertéshúsnál jól működik az áfacsökkentés, máshol is léphet a kormány

Írta: - 2016 január 29.

Akkor van esély további alapvető élelmiszereknél áfacsökkentésre, ha a sertés tőkehús áfájának januári mérséklése megjelenik a fogyasztói árakban is – jelentette ki Czerván György, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) államtitkára. A tárca tapasztalatai szerint a kiskereskedelmi láncokban máris olcsóbbá vált a sertéshús, a kisebb cégek és a hentesüzletek egy részénél viszont még nem. Ma elsősorban a tej- és a baromfiszektor vár arra, hogy az áfa ezekben az ágazatokban is 5 százalékra csökkenjen.

A felkért ágazati érdekképviseletek és háttérintézmények beszámolói szerint a meghatározó kiskereskedelmi láncok érvényesítették az árakban az alacsonyabb áfát, a nagyobbak a szokásoshoz képest forgalomnövekedést is tapasztaltak – állapította meg Czerván György a budaörsi Tesco áruházban tartott sajtótájékoztatón. A kisebb kereskedelmi cégeknél, hentesüzleteknél viszont még nem mindenhol tapasztalható a fogyasztói árak csökkenése, amelynek részben oka lehetett, hogy „volt némi félreértés abban, mely termékekre vonatkozik az áfacsökkentés, de időközben ez már egyértelművé vált”.

Mint ismert, a sertés tőkehús áfája januártól csökkent 27 százalékról 5 százalékra. Czerván György szerint a kormány figyelemmel kíséri az áfacsökkentés következményeit azért is, mert más ágazatokban is komoly az igény a lakosság, illetve az ágazat számára egyértelműen kedvező döntések meghozatalára. Ennek azonban feltétele, hogy az erőfeszítések ténylegesen megjelenjenek a lakosságnál a fogyasztói árakon keresztül – fűzte hozzá az államtitkár.

Ma elsősorban a tej- és a baromfiágazat szeretné elérni, hogy az áfakulcs csökkenjen. A tejszektorban a túltermelés és a nyomott felvásárlási árak okoznak gondokat, a baromfipiaci szereplők pedig attól tartanak, hogy a fogyasztók az olcsóbb sertéshúshoz pártolnak, és ez a baromfihúsoknál keresletcsökkenést okoz.

A Tesco-Global Áruházak Zrt.-nél csaknem harmadával nőtt a tőkehúsok forgalma az elmúlt év azonos időszakához képes az év első három hetében – közölte Orosz András, a vállalat marketing vezetője. Szerinte ugyanakkor az első hetek nem igazolták azt a félelmet, hogy a baromfihúsok forgalma csökken.  Sőt, a Tescónál az első három hét közel 10 százalékos növekedést hozott – állította a marketing vezető.

Forrás: http://www.mbtt.hu/hireink/ha_a_serteshusnal_jol_mukodik_az_afacsokkentes_mashol_is_lephet_a_kormany