fbpx

I-bolt: új eszköz az innováció szolgálatában a Debreceni Egyetemen

Írta: Szerkesztőség - 2010 december 30.

Az ipar és az egyetemek kapcsolata a gazdaság fejlődése szempontjából meghatározó tényező. Ez a kapcsolat sokféle lehet. Az iparban dolgozó valamikori diákok a munkájuk során felmerülő problémákkal gyakran fordulnak professzoraikhoz, az ipar számára speciális berendezésekre és speciális mérésekre is gyakran van szükség.

 

 

A hazai gyakorlatot általában az ipar kezdeményezése jellemzi, sajnos nem túl gyakori az, hogy az egyetemen megjelenő eredeti ötletek nagy számban kikerüljenek a gyakorlatba. Ennek az az oka, hogy az egyetem kutatói nem ismerik a valós piaci igényeket, általában a kutatók világával tartják a kapcsolatot, ismerik a nemzetközi trendeket, de nem mindig ismerik a hazai helyzetet.

Ezért az egyetemen kidolgozott ötletek, szabadalmak értékesítése gyakran nehézkes, az ipar az egyetem fejlesztéseit nehezen fogadja be. Az egyetem ezért az ötletei megvalósításához gyakran hoz létre spin-off cégeket, amelyek bizonyíthatják az ötlet életképességét és piaci értékét. Az ötletből a megvalósításig Az innováció, amíg az ötletből termék lesz, egy többlépcsős folyamat.

Az iparban a fejlesztés ideális esetben a piaci igények felmérésével indul, de ez a módszer nehezen tud igazán eredeti, új innovatív termékeket eredményezni. Egy innováció akkor igazi újdonság, ha az igényt sem merik megfogalmazni a fogyasztók. Amennyiben egyetemi fejlesztésről van szó rendszerint az első lépcső az ötlet. Az ötletnek a pénzben kifejezhető értéke rendszerint nehezen értékelhető, közel van a nullához, nem lehet ebben a formában piacra vinni.

Befektetéssel és kísérleti munkával az ötletből prototipus, szabadalom készíthető, aminek az értéke általában néhány százezer forintra tehető. A szabadalom birtokában meg kell oldani a félüzemi, üzemi majd nagyüzemi előállítást. A know-how a szabadalommal együtt már sokat ér, többmilliós érték. Ahhoz, hogy egy befektető ennyit adjon egy új termékért és az előállítására kidolgozott technológiáért bizonyítani kell, hogy a termék piacképes, a vásárlók megveszik az adott áron.

Igazolni kell, azt is, hogy megtérül a marketingjére fordított összeg. Egy jól fogyó termék egy befektetőnek akár több tízmilliós befektetést is megér, ehhez azonban erős bizonyítékokra, piacelemzésre, marketing vizsgálatokra van szükség. A piacelemzés gyakran nem elég megbízható a befektetőknek, ötletünkkel azonban létrehoztunk egy olyan új szolgáltatást, amely jelentősen segíti az egyetem élelmiszeripari fejlesztéseinek értékesítését.

Ez az Innovatív I-bolt. Az I-bolt egy, az akkreditált Pharmapolis Innovatív Élelmiszeripari Klaszter új, funkcionális élelmiszer termékeire, a Debreceni Egyetem fejlesztéseire és az Egyetem dolgozóira alapozott elektronikus kereskedelmi rendszer, amely mozgó és fix elárusítóhellyel is rendelkezik. Célja az új és klinikai kísérletekkel bizonyítottan hatásos élelmiszer termékek és azok marketingjének adott célközönségen történő kipróbálása, vizsgálata és értékelése.

A bolt az új termékek bölcsődéje, itt nőhetnek fel odáig, hogy megmutassák képességeiket. Az Innovatív Élelmiszeripari Klaszter Kft., az I-boltot működtető vállalkozás résztulajdonosa az Egyetem. Az egyetemi fejlesztések értékét növeli, a piaci értékesítést támogatja az I-bolt. Az egyetem dolgozói közvetlenül értékelhetik (kóstolhatják) a termékeket. Jelentős lehetőség a médiamegjelenésre, az egészséges élelmiszerek fogyasztásának és az egyetem ebben vállalt szerepének népszerűsítésére.

A klinikai vizsgálatokhoz is segítséget ad a vásárlóbázis. A Debreceni Egyetem súlyát növeli és meghatározó jellegét erősíti a Pharmapolis Innovatív Élelmiszeripari Klaszteren belül is az egyedülálló funkcionális élelmiszereket tesztelő I-bolt. Az I-bolt vásárlóit az egyetem dolgozói adják. E-mail-en, interneten, telefonon lehet megrendelni azokat a különleges termékeket, amelyek valóban újdonságok, másutt nem megvásárolhatók és finomak.

A hortobágyi gyógynövényeket tartalmazó kecskesajt, az emelt szelén- és kalciumtartalmú juhtúró, az alacsony nátriumtartalmú só, a lila kukoricából készített tea, különleges halak, a speciális tojás, a lazacolajjal készített élelmiszerek, a puffasztott cirok és a legújabb fejlesztések egyszerűen megrendelhetők és elérhetők az egyetemi üzletből. Miért ne? Ha az egyetemre vendégek érkeznek, sajtótájékoztatókhoz, fogadások miért-ne a saját termékeinket ajánljuk a vendégeinknek?

Ezek a termékek az egyetemi fejlesztés kóstolható eredményei, mindegyikről van kutatási eredmény, vizsgálati jelentés, mindegyiknek története van, ideális ajándékok. A kiszállítási rendszerben csak egy telefon, s pár percen belül ott a kiszállító hallgató egy ajándékcsomaggal a vendégek számára. Az I-bolt filozófiája szerint legyen egészséges az, ami finom!

A tudomány és a hagyomány ötvözetével előállított, klinikailag tesztelt termékektől azt várjuk, hogy megadják a lehetőséget arra, hogy egészségesebben éljünk, előzzük meg a megbetegedéseket és a betegségekből könnyebben gyógyulhassunk meg. Legyenek részei olyan étrendnek és életmódnak, amellyel elkerülhetjük a megbetegedéseket, vagy segít meggyógyulni a betegségekből.

Összefogással A Pharmapolis Innovatív Élelmiszeripari Klaszter összefogja több nagy (Pick, Rauch, Detki Keksz, Gyermely, Hajdú-Gabona) és sok kisebb vállalkozás fejlesztési elképzeléseit, a Debreceni Egyetem kutatási tapasztalatait. Ezt a fejlesztési potenciált kihasználva olyan élelmiszereket fejlesztünk, amelyek fogyasztása egy megfelelő étrend és életmód részeként igazoltan hozzájárulnak egészségünk megőrzéséhez.