Információszerzés és döntéstámogatás az agráriumban

Budapest, 2015. november 19., csütörtök (OTS) – Az ingyenesen letölthető piackutatási jelentés többek között a következő kérdésekre ad választ: Melyek az aktuális trendek? Milyen irányba változott a döntést támogató információs csatornák használata és a technika legújabb vívmányainak alkalmazása a mezőgazdaságban? Növekedett-e az okostelefont és táblagépet használó gazdák aránya? Melyik szakmai információforrást tartják a leghitelesebbnek az agrárvállalkozók? Látogatják-e a közösségi portálokat a termelők, és gyűjtenek-e onnan szakmai információkat? Mennyire mozognak otthonosan a virtuális térben, ha terményt értékesítenek, alapanyagot és alkatrészt szereznek be vagy éppen a pénzügyeiket intézik? Milyen a jövőképük, és terveznek-e beruházásokat a gazdaságban? Elkezdődött-e már a generációváltás, és milyen lesz a jövőbeni üteme?
Az AgroStratéga 2015-ben már negyedik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató gazdálkodók, cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. Az országos felmérésnek idén is szakmai partnere az AGRYA (Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége) és a GOSZ (Gabonatermesztők Országos Szövetsége). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN Kft., a NUFARM Hungária Kft., a SAATEN-UNION Hungária Kft. és a YARA Hungária Kft. is támogatja a kezdeményezést.
"A hiánypótló kutatást az hívta életre, hogy gyakorlati marketingszakemberként és tanácsadóként válaszokra volt szükségünk. Olyan válaszokra, melyeket az elérhető ágazati elemzésekből, a szektorral kapcsolatos tanulmányokból és szekunder piackutatási adatokból nem kaptunk meg. Az üzleti, a marketing- és a kommunikációs tervek elkészítésekor nem feltételezésekre hagyatkozunk, hanem mért adatokra, tényekre támaszkodunk. Mivel ezek az adatok más forrásból nem álltak rendelkezésünkre, magunk állítottuk elő őket. A feladat megoldása nem volt egyszerű, de különösebb akadálya nem volt, hiszen 15 éves gyakorlattal rendelkezünk a kvalitatív és kvantitatív piackutatások területén. Egy online felmérést végeztünk 2010-ben, melyet a jelenlegihez hasonló formában megismételtünk 2012-ben, majd azt követően minden évben elvégeztünk. Így jutottunk el az idei kutatáshoz, melynek eredményeit tartalmazza az ingyenesen elérhető kiadvány." – tájékoztatott a kutatás hátteréről Pólya Árpád, AgroStratéga tanácsadó.
"A kutatás 79-84%-ban a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében a döntéshozó; valamint 12-15%-ban a döntést befolyásoló személyeket érte el. A mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. Az adószám nélküli őstermelők, az önellátásra termelők és a hobbigazdálkodók válaszait nem vettük figyelembe az értékeléskor. Így a minta nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát művelő és területalapú, illetve zöldítési támogatásban részesülő több mint 170 ezer gazdaságot reprezentálja. A kérdőívkitöltők által művelt terület nagyságának összege több mint negyedmillió hektár, átlagos birtokméretük pedig 179 hektár. A válaszadók 14%-a gazdasági szervezetet képvisel, 15%-uk egyéni vállalkozó, többségük pedig őstermelő és családi gazdálkodó. A minta nagysága 1448 fő. A piackutatás országosan reprezentatív." – mutatta be az eredményeket Varanka Mariann, AgroStratéga tanácsadó.

Az országos felmérés idei eredményeit bemutató kiadvány innen letölthető: http://agrostratega.hu/letoltesek.html

***
További információk:
 
A kutatással kapcsolatos általános információk és árajánlat kérése esetén: 
Pólya Árpád tanácsadó
 
A kutatási adatokkal kapcsolatos kérdések esetén:
Varanka Mariann tanácsadó
***
 
Az idén 6. születésnapját ünneplő AgroStratéga márkát két tapasztalt tanácsadó alapította 2009-ben, azzal a céllal, hogy professzionális stratégiai tanácsadással segítsék a hazai agrárium területén működő vállalkozásokat a piaci versenyben.
Erősségük, hogy a marketing és az üzleti tervezés szakterületei mellett otthonosan mozognak az agráriumban is, így gyorsan átlátják partnereik helyzetét, megértik igényeiket, és működő megoldásokat dolgoznak ki a felmerült problémákra. Rendszeresen jelennek meg publikációik a mezőgazdasági szaksajtóban, valamint saját szakmai blogot is működtetnek.
Forrás: AgroStratéga 
agrárágazat agrostratéga Aktuális felmérés mezőgazdaság