fbpx

INNOVÁCIÓK A NAGYVILÁGBÓL

Írta: - 2017 november 17.

Vetés 18 km/h-val – túlnyomással

A Kverneland teljesen új szemenkéntvető-rendszere az Optima SX High Speed. A fejlesztésnél volt mire támaszkodniuk: a vákuummal működő, a belső súrlódást minimalizáló Optima-vetőrendszerük eleve csekély hajtónyomaték- és minimális karbantartási igényű. Igazi mérnöki kihívás volt a 18 km/h munkasebességnél megkövetelt magadagolási intenzitást a különböző magféleségeknél jelentősen növelni úgy, hogy a vetési pontosság ne változzon.

Az új, SX vetőkocsikkal szerelt vetőgépek területteljesítménye a korábbi Optima gépekhez viszonyítva akár 50%-kal is nagyobb lehet. A vetőszerkezet túlnyomás alatt álló magkamrájában szemenként szétválasztott magvak akár 70 km/h sebességgel csapódhatnak be a megnyitott vetőbarázdába. Annak megakadályozására, hogy a nagysebességű vetőmag kipattanjon a vetőbarázdából, puha görgő rögzíti, és nyomja be azt a talajba. Mivel a magkamra mozgó elemei egymással állandó kapcsolatban vannak, szinte nem is lép fel belső súrlódás, nincs szükség különösebb nyomatékra, elmaradhat a villanymotoros vetőszerkezeti meghajtást működtető generátor alkalmazása. A nyomó rendszerű magadagoló-rendszer a mulcsba vetésre is alkalmas új, SX vetőkocsikba került beépítésre.

Az Optima SX vetőkocsik ISOBUS-vezérlésűek. A már rendelkezésre álló Geocontrol- és Geoseed-funkciók akár 18 km/h sebességnél is megbízhatóan működnek. A Geocontrol GPS-hely-meghatározással minden sort automatikusan a megfelelő pillanatban kapcsol be és ki, messzemenően megakadályozva bevetetlen területek vagy felülvetések kialakulását. A Geoseed vezérléssel a mátrixba – háromszögbe vagy négyzetbe – történő vetés is megoldható. Az igazoltan jobb tenyészterületi eloszlás kedvezőbb növekedési feltételeket teremt, és magasabb hozamot eredményez. A 2018-ban még csak korlátozott darabszámban kapható vetőkocsikat egyelőre a vontatott Optima TFprofi és a különböző sortávolságokra is beállítható, függesztett Optima V vetőgépek gerendelyére lehet felfogatni.

Agroton Serie 6.4, négyhengeres motorral

Örülhetnek a Deutz-Fahr erőgépek kedvelői: az Agroton 6 szériájú modelljeit egy éven belül másodszor fejlesztették tovább és bővítették, így már – 156-226 LE/115-166 kW teljesítmények között – 3-3 különböző hajtásátviteli rendszerrel rendelkező, négy- vagy hathengeres motorral ellátott, 21 változatukból választhatnak felhasználóik. Eddig a négyhengeres motorok – a Deutz-Fahr 5-ös sorozatában – háromféle változatban (5, 5D és 5G sorozatok) voltak elérhetők a 75 és 126 LE közötti teljesítménytartományban.

A középnehéz univerzális kategóriába sorolható legújabb Agroton Serie 6.4 -6155.4, 6165.4 és 6175.4 típusú – modellek erőforrásai négyhengeres, 4038 cm3 lökettérfogatú Deutz TCD 4.1 LO4 dízelmotorok. A korszerű, 1600 bar nyomású, elektronikus vezérlésű DCR (Deutz Common Rail) befecskendező, EGR+DPF kipufogógáz-utókezelő rendszerekkel és SCR-katalizátorral rendelkező motorok a jelenleg érvényben lévő legszigorúbb kipufogógáz-tisztasági normatívákat, az EU Stage IV/Tier 4 final környezetvédelmi előírásokat teljesítik. A modern motorok ~5%-kal kevesebb üzemanyag-és AdBlue-felhasználást tesznek lehetővé, alacsony fordulatszámok mellett. A 156, 164 és 171 LE (115, 121 és 126 kW) maximális teljesítményű motorok nagy (663-699 Nm) forgatónyomatékkal és 28-33% nyomatéki rugalmassággal rendelkeznek. Különböző változataik – a német ZF gyártmányú – manuálisan kapcsolható Powershift, automata kapcsolású, teljesen robotizált RCshift vagy fokozat nélküli TTV erőátviteli váltóművel rendelkező is lehet. Végsebességük – csökkentett motorfordulatszám mellett – 40 vagy 50 km/h, egyes változatoknál a 0,37 km/h mászófokozat is elérhető. Elektrohidraulikusan meghajtott hátsó teljesítményleadó tengelyeikről 540/540ECO és 1000/1000ECO min-1 fordulatszámok vehetők le, az opciós mellső TLT pedig 1000/1000ECO min-1 fordulatszámon üzemeltethető. Hátsó függesztőszerkezetük maximális emelőképessége 6200 kg (ez opcióban 9700 kg is lehet), míg az opcióban igényelhető mellső függesztő szerkezetük 4110 kg tömegű teher felemelésére képes. A hidraulikus rendszert működtető szivattyú folyadékszállítási teljesítménye 84 l/min. Opcióként rendelhető változó folyadékszállítású szivattyú – a hajtómű változattól függően -120, 160 vagy 170 l/min szállítási teljesítménnyel.

A különböző munkavégzések során az új, légkondicionált MaxiVision/MaxiVision 2 kabinváltozatok a gépkezelők kényelmét teljes mértékben kielégítik, illetve a gépkezelők hatékony munkáját a fülke kiegészítő felszerelései (InfoCentrePro 5 collos kijelző; MaxCom joystick-kal szerelt kartámasz; iMonitor2 képernyő) nagyban elősegítik. Az éjszakai munkavégzéshez az erőgépek halogén fényforrásai (opcióban) LED munkalámpákra cserélhetők. Az Agrotron 6 sorozat minden négyhengeres modellje megnövelt – 2.543 mm -tengelytávolsággal készül. Megengedett összes tömegük 11.500 kg.

Sokoldalú udvari rakodó: Hoftrac 1380

A Weidemann Hoftrac-sorozata a 1380 típussal bővült, a jól bevált 1350-es méret kapott még több konfigurációs lehetőséget. A rakodógép kétféle Perkins-motorral kapható: 31,4 kW (43 LE) és 35,7 kW (49 LE) teljesítményű változatban. Három különböző tengely kombinálható kétféle hajtásrendszerrel. A hidrosztatikus összkerékhajtás inch-fékpedáljával a motor erőátvitelének aránya fokozatmentesen szabályozható a maximum sebesség és a kúszómenet között. Az inch-fékpedál használatával magas motorfordulaton is lehet lassan haladni, a magas fordulatszám ekkor a munkavégzést gyorsítja. A teljesen lenyomott pedál üzemelteti a fékrendszert. Valamennyi tengely 20 km/h végsebességet tud, de 30 km/h kivitelben, 100%-os differenciálzárral is választhatóak.

A feladatnak leginkább megfelelő szerszámok választéka igen széles. Ez el is várható attól a gyártótól, aki eddig már több mint 100.000 rakodógépet „tett le az asztalra”.

A „P”-kinematikájú (gémmel párhuzamos billentő munkahenger) emelőszerkezettel nagy terhek komoly anyagmozgatási teljesítménnyel kezelhetők. Magasabb oldalfalú szállítójárművek rakodásához hosszított gém is kérhető. A „Z”-kinematika (munkahenger és áthajtás „Z” alakzatban) opció révén nagyobb felszakító erő érhető el, jelentős emelési magasság teljesíthető precíz párhuzamvezetéssel.

Az 1380-as típusnál különböző vezetőállások lehetségesek. Alaphelyzetben biztos védelmet garantáló, rögzített védőtető található a gépen, ami elöl és hátul szélvédővel is kiegészíthető. A beszállás megkönnyítésére a tetőtartó A-oszlop előrébb került. Ha 2 méternél alacsonyabb helyeken kell áthaladni, akkor a lehajtható tetővel szerelt „Easy Protection System” változat a megoldás, melynek a magassága néhány mozdulattal 1850 mm-re állítható. Minden időben optimális kényelmet és kellő mozgási szabadságot a teljesen zárt, fűthető és szellőztethető vezetőfülke kínál. Az új 1380 rakodóhoz is nagyszámú hidraulika opció, többféle gumiabroncsozás, valamint számos, a kényelmes és biztonságos munkavégzést szolgáló kiegészítő rendelhető.

Szerkesztőség