A gabonafélék, így a kukorica betakarítása is nagy feladatot jelent a mezőgazdasági üzemek, vállalkozások és termelők számára. Az előző évi és idei szélsőségesen száraz, kedvezőtlen időjárás sem a kalászos gabonák terméshozamára, sem a kukorica várható hozamára nem volt jó hatással.
Ezért is nagyon fontos, hogy a kukorica betakarításra a mezőgazdasági termelők megfelelő logisztikával, a műszaki eszközök gondos előkészítésével készüljenek fel, ezzel is kisebb lehetőséget adva a további időjárási, és az egyéb betakarítási veszteségek növekedésének.
A kukorica betakarítás időszaka a szélessávú, FAO számú fajtaválasztéknak köszönhetően elég hosszú időszakra – szeptembertől novemberig – esik, ugyanakkor a száraz időjárású évjáratokat leszámítva, az időegység alatt betakarítható volument a szárítókapacitás korlátozza.
A termőterülethez, a hozamokhoz és a betakarítási időszakhoz rendelkezésre álló bőséges arató-cséplőgép kapacitás mellett azonban az arató-cséplőgépek áteresztőképességét és tömegteljesítményét mindenképp célszerű kihasználni az üzemeltetés gazdaságosságának biztosítására.
A kukorica betakarításban használt arató-cséplőgépek áteresztőképessége, elérhető tömegteljesítménye az arató-cséplőgép konstrukciójától, cséplő, tisztító és leválasztó szerkezetének geometriai méreteitől függ.
Természetesen az adott típusú arató-cséplőgépen – a kezelési utasításban előírt – átalakításokat, átszereléseket és beállításokat, beszabályozásokat el kell végezni.
Azokat a fontosabb műszaki paramétereket, melyektől az arató-cséplőgépek áteresztőképessége és tömegteljesítménye függ az 1. ábrán rögzítettük.
A különböző konstrukciójú arató-cséplőgépek nagyságrendjét meghatározó paraméterek
Az 1. ábra szerinti konstrukciós és nagyságrendű arató-cséplőgépekkel – a kategóriájukhoz rendelt áteresztőképesség alapján – kukorica betakarításban várható szemtömeg-teljesítmény értékeket az 1. táblázatban foglaltuk össze.
A különböző nagyságrendű arató-cséplőgépektől elvárható teljesítmények kukorica betakarításban
1. táblázat
Megnevezés |
Mérték- egység |
Munkaidő kihasználás / hozam |
Arató-cséplőgépek nagyságrendi besorolása áteresztőképesség alapján |
||||||
16 |
20 |
24 |
28 |
32 |
34 |
||||
(kg/s) |
(kg/s) |
(kg/s) |
(kg/s) |
(kg/s) |
(kg/s) |
||||
Szemtömeg-teljesítmény |
t/h |
Alapidő 100 % |
28,80 |
36,00 |
43,20 |
50,56 |
57,60 |
72,00 |
|
Produktív idő 70 % |
20,16 |
25,20 |
30,24 |
35,28 |
40,32 |
50,40 |
|||
Összes munkaidő 40 % |
11,52 |
14,40 |
17,28 |
20,16 |
23,04 |
28,80 |
|||
Terület-teljesítmény |
ha/h |
Alapidő 100 % |
4 t/ha |
7,20 |
9,00 |
10,80 |
12,60 |
14,40 |
18,00 |
6 t/ha |
4,80 |
6,00 |
7,20 |
8,40 |
9,60 |
12,00 |
|||
8 t/ha |
3,60 |
4,50 |
5,40 |
6,30 |
7,20 |
9,00 |
|||
Produktív idő 70 % |
4 t/ha |
5,04 |
6,30 |
7,56 |
8,82 |
10,08 |
12,60 |
||
6 t/ha |
3,36 |
4,20 |
5,04 |
5,88 |
6,72 |
8,40 |
|||
8 t/ha |
2,52 |
3,16 |
3,78 |
4,42 |
5,04 |
6,30 |
|||
Összes munkaidő 40 % |
4 t/ha |
2,88 |
3,60 |
4,32 |
5,04 |
5,76 |
7,20 |
||
6 t/ha |
1,92 |
2,40 |
2,88 |
3,36 |
3,84 |
4,80 |
|||
8 t/ha |
1,44 |
1,80 |
2,16 |
2,52 |
2,88 |
3,60 |
Az 1. táblázat adatai irányszámokként kezelhetők, ami az esetleges üzemi sajátosságok szerint korrigálhatók.
Mindenesetre ezekből a számokból már sok, a kukorica betakarítással kapcsolatos feladat megoldása tervezhető, a tömegteljesítmény és a várható hozamok alapján meghatározható a betakarítandó volumen, ami alapja a szállítókapacitás meghatározásának.
A területteljesítmények ismeretében és a kombájnkapacitás, darabszám alapján a betakarítási időszak tervezhető.
Az 1. táblázatban szereplő számadatok eléréséig azonban sok apró lépést kell megtenni a kombájnok üzemeltetése során.
Ezeknek a lépéseknek a megtételével azonban az üzemeltetési paraméterek javíthatók.
A betakarítási időszakban a meglévő kombájnpark már adott, azzal kell gazdálkodni.
Mindenekelőtt nagyon fontos, hogy az adott növényféleségnek, nevezetesen a kukorica betakarításhoz szükséges felszereltséget biztosítsuk, ez elsősorban a cséplőszerkezet esetében a kukoricakosár, a tisztítószerkezet vonatkozásában a felső rosta eltávolítását jelenti.
Az 1,5 %, vagy a gazdaság által elviselhető szemveszteség melletti tömegteljesítmény eléréséhez, a gazdaság termelési szintjéhez, a várható hozamokhoz, és az arató-cséplőgép nagyságrendjéhez igazodó munkaszélességű (6-8-12 esetleg 16-soros) csőtörő adapter használata szükséges (2-3-4. ábra).
2. ábra: A hazai fejlesztésű „OROS” CORNADO összecsukható vázkeretű csőtörő adapter CLAAS LEXION 550 arató-cséplőgépen
3. ábra: A nagyteljesítményű arató-cséplőgépekhez illeszkedő összecsukható vázkeretű 16-soros „OROS CORNADO” csőtörő adapter JOHN DEERE S 690i kombájnon
4. ábra: 12-soros „CONSPEED 1275” adapterrel szerelt CLAAS LEXION 670 arató-cséplőgép munka közben
Annak a szemléletnek kellene érvényesülnie, hogy az arató-cséplőgépek kihasználását, vagy leterhelését lehetőleg ne a munkasebesség növelésével, hanem a nagyobb munkaszélességű csőtörő adapterek használatával érjük el.
Ez azért fontos, mert a munkasebesség növelésével a fajlagos hajtóanyag-felhasználás nő, a munkaszélesség növelésével viszont csökken ez az érték.
Az univerzális traktorokon alkalmazott mechanikus és automatikus párhuzamos, illetve sorkövető berendezések, automatakormányzás, a kukorica vetés csatlakozó sorainak hibáit minimálisra csökkentik.
Az arató-cséplőgépeken az automata soron tartó automatikák, GPS RTK vezérlésű automatakormányzás pedig a vetőgép és betakarító adapter sorszámának különbségéből adódó csőelhagyási veszteségeket minimalizálja.
Ez a tény is támogatja az adott motor- és tömegteljesítményű arató-cséplőgép kihasználásához, a 6-7 km/h munkasebesség-tartományban dolgozó, minél nagyobb munkaszélességű vágóasztal használatát.
Átlagos terméshozamok esetén az 1.040-1.100 mm cséplőrész szélességű, 4 szalmarázóládás gépekhez megfelelnek a 6-soros; az 1.100-1.420 mm cséplőrész szélességű, 5 szalmarázóládás gépekhez a 6-8-soros; míg az 1.580-1.700 mm cséplőrész szélességű, 6 szalmarázóládás gépek a 8-12-soros; az ettől nagyobb teljesítményű forgószalma-leválasztású és axiál-dobos gépekhez pedig a 12-soros, vagy akár a piacon újdonságnak számító (76,2 cm sortávolságú) 16-soros adapter használata javasolható.
A 12-16-soros, tehát 9,1-12,2 m munkaszélességű adapterek üzemeltetésekor a GPS vezérlésű automatakormányzás, vagy a sorkövető automatika alkalmazása ergonómiai szempontból is előnyös lehet.
A GPS vezérlésű automatakormányzás és a beállítható szemveszteség alapú automata terhelésszabályozás – a tömegteljesítmény tekintetében – 15% teljesítménynövekedést is eredményezhet.
A betakarítandó kukorica tulajdonságainak megfelelő, a gyakorlati szempontok szerinti, a kezelési utasításban leírtakkal összhangban történő gépbeállítással, és annak a mindenkori helyzethez történő igazításával is közelíthetjük az üzemeltetés optimumát.
Nehéz talajviszonyok mellett a gumihevederes járószerkezet használata javítja az üzembiztosságot (5. ábra).
5. ábra: A gumihevederes járószerkezet nehéz talajviszonyok mellett növeli az üzembiztosságot
Ezek a paraméterek a következők lehetnek: cséplőrés beállítása, szelelő fordulat, vagyis a tisztítólevegő mennyisége.
Ugyancsak fontos az üzemi körülményeknek megfelelő tarlómagasság beállítása.
Az utóbbi időben a kukoricaszár energiacélú felhasználása iránti igények következtében egyre nagyobb mennyiségű kukoricaszár kerül bebálázásra.
Ha a kukoricaszárat bálázással takarítjuk be – minden esetben használjuk a kombájnszecskázó, és az adapter szárzúzó berendezését – a tarlómagasság maximum 15-18 cm lehet.
Az arató-cséplőgépek kiszolgálásában a kukorica betakarításban is legnagyobb feladatot a betakarított szem elszállítása jelenti. A szállítási feladat megszervezését az arató-cséplőgépek üzemeltetésének kell alárendelni.
Ez azt jelenti, hogy a szállítókapacitást a betakarítási teljesítmény 1,2-1,5-szeresére kell méretezni.
Természetesen a szemszállítás szervezésében is a szállítógéppark műszaki paraméterét, az üzemméretet, és a termőterület nagyságát is figyelembe kell venni.
Az arató-cséplő gépek teljesítményét korábban az 1. táblázatban foglaltuk össze.
A szállítási feladat egy, illetve két lépcsős szállítási körfolyamként a betakarítási és szállítási, a fogadó helyen történő ürítési, valamint a kétfázisú szállítás esetén az átrakodási teljesítmények alapján az alábbi blokk vázlat szerint szervezhető:
A szállítási folyamat teljesülésének feltétele, hogy:
WBetak = WPt ≤ WSzáll ≤ WÜrítés –
WÁtrakó ≤ WKiközelítés + WÁtrak ≤ WSzáll ≤ WÜrítés
A különböző teljesítményeknél az összes munkaidőre vonatkozó teljesítményt kell figyelembe venni, a szállítás vonatkozásában a fordulóra vonatkozó teljesítményt, amit ugyancsak számos tényező befolyásol, az útviszonyoktól függően elérhető menetsebesség, várakozási idők.
Az arató-cséplőgépek és a szállításban résztvevő nehéz univerzális traktorok üzemeltetését segítő informatikai fejlesztések a szállítási körfolyamat optimalizálásában is jelentős könnyítéseket, pontosításokat eredményezhet.
A jelenlegi birtokviszonyok mellett nagyon gyakran kisebb termőterületeket kell learatni.
Ez esetben a tábla körbevágása és kinyilalása után vetélő mozgásmódban célszerű üzemeltetni az egy vagy két arató-cséplő gépet.
Ebben az esetben a szállítást megoldhatjuk egytengelyes és tändem, illetve tridem futóműves, vagy két- és háromtengelyes billenőszekrényes pótkocsikkal.
Az egytengelyes, tändem, tridem futóműves pótkocsik használatának előnye a jó terepjáró képességben, a jó manőverező képességben rejlik.
A két- és háromtengelyes pótkocsis szerelvények is kialakíthatók.
Mindezek mellett a pótkocsik csere pótkocsiként a tábla végén leállítható, ezekbe a kocsikba a forduló közben is megoldható.
A traktoros pótkocsis szerelvények használata – üzemen belüli szállítási távolságok esetén számos előnyt jelenthet a közúti tehergépkocsis pótkocsis szerelvényekkel szemben.
Az univerzális és nehéz univerzális traktorok szállításra is használt változatai rugózott mellsőhíddal 40 km/h végsebességű (egyes változatok 50-60 km/h) sebességváltóval, jármű üzemmódban és annak megfelelő teljesítményszinten dolgozó motorokkal rendelkeznek, tehát e tekintetben versenyképesek a közúti pótkocsis szerelvényekkel.
Mindezek mellett alacsony nyomású gumiabroncsokkal felszerelt egy-két három tengelyes (tändem vagy tridem tengelyes) futóművek révén kevésbé tömörítik a talajt.
Nagyobb táblaméretek és több arató-cséplőgép üzemeltetésekor – nagyobb szállítási távolságok esetén – az említett traktoros szállítóeszközök mellett az összkerékhajtású terepváltóval szerelt billenőplatós tehergépkocsikból és pótkocsikból álló szerelvények használhatóak, a tehergépkocsik nagyobb megengedett sebességtartománya következtében nagyobb szállítási teljesítmények érhetők el.
A nagy volumenű betakarítás esetén az arató-cséplőgépek, mind a szállítóeszközök kihasználása szempontjából feltétlen követelmény a menet közbeni ürítés, illetve anyagátadás (6. ábra).
6. ábra: Menet közbeni ürítés traktoros pótkocsis szerelvényre
A közúti tehergépkocsis szállítóeszközökkel a tarlóra rámenni nem tanácsos, és közúti sebességváltójuk nem teszi lehetővé a kukorica betakarításra többnyire jellemző talajviszonyok melletti biztonságos mozgást, illetve a menet közbeni ürítés feltételeként szükséges szinkronhaladást, nagy talajtömörítést okozó futóműveknél nem is alkalmazzuk a tarlón való manőverezésre.
A menet közbeni ürítés biztonságos lebonyolítását mindenképp elősegíti a gyűjtő-átrakó pótkocsik használata (7. ábra).
7. ábra: A 28 m3-es Perard X-Flow 28 kiközelítő kocsi használata kukorica betakarításban is javíthatja a kombájn és szállítóeszköz kihasználást
A nehéz univerzális traktorokkal üzemeltetett csigás átrakórendszerű pótkocsik rendszerint alacsony nyomású gumiabroncsokkal vannak felszerelve, vagyis kevésbé tömörítik a talajt, mint a közúti gumiabroncsokkal szerelt szállítóeszközök.
A gyűjtő-átrakó pótkocsik alkalmazása különösen előnyös tehát, ha kukorica betakarításkor a szemet nagyobb szállítási távolságra levő bértároló helyekre kell szállítani nagy teherbírású közúti szállítóeszközökkel.
Ebben az esetben a gyűjtő-átrakó kocsi a táblán átveszi a szemet a kombájntól, kiközelíti a táblaszélén, vagy a közeli földúton várakozó szállítóeszközhöz és a csigás átrakó berendezéssel arra átrakja.
A kukorica betakarításhoz kapcsolódó kétfázisú, kiközelítéses szállítási munkákban jól használhatók a tridem tengelyes, légrugós kormányzott futóművel szerelt, billenőszekrényes, vagy letolólapos „nyerges” pótkocsik is.
A kormányzott háromtengelyes futómű és a „Dolly” nyeregszerkezet futóműve is széles, alacsonynyomású gumiabroncsozásúak, ennek közvetlen előnye az alacsony talajterhelésből adódó kis talajtömörítő hatás, de éppen ezért a vontatási teljesítmény-igény is alacsony.
A „Dolly” alkalmazásával a gépszerelvénnyel a termőterületen felfogott anyag – kukorica – sáros, felázott terepen is biztonságosan kiközelíthető az épített úton várakozó közúti nyerges vontatóhoz, ami a közúti szállítást nagy távolságokra is elvégezheti.
Mind a traktoros pótkocsikba, mind a gyűjtő-átrakó kocsikba, illetve a „Dolly”-s nyerges pótkocsikba való menet közbeni ürítést nagyban segíti a GPS vezérlésű automatakormányzás használata az arató-cséplőgépen és a vontató traktoron.
Ekkor a menet közbeni ürítéshez szükséges szinkronhaladást a traktoros pótkocsis szerelvényen az arató-cséplőgép vezérli.
Mindkét megoldás a bérvállalkozók esetében is biztosítja mind a kombájn, mind a közúti szállítókapacitás összehangolását és optimális kihasználását, esetenként áthidalja a szállítási folyamatokban keletkező fennakadásokat is.
A mai korszerű szárító-tároló telepek fogadóhelyei – térfogat és egyéb geometriai méretek tekintetében – alkalmasak a különböző konstrukciójú és teherbírású szállítóeszközökön érkező szemestakarmányok, így a kukorica fogadására is.
A szemes kukorica betakarításához kapcsolódó szállítóeszközök a tárolótelepi fogadóhelyet – az eltérő geometriai méretek ellenére is – jól meg tudják közelíteni.
A vízszintes vonórúd-terhelésű pótkocsik többsége egy pótkocsis üzemben három, két pótkocsis üzemben mindkét oldalra egyaránt tudnak üríteni.
A függőleges vonórúd-terhelésű pótkocsik általában hátrafelé történő üzemmódban üríthetők.
Az utóbbi időben a nagy teherbírású pótkocsikat letoló szerkezettel látták el.
Éppen a fogadóhelyek pontos megközelítését segíti elő – ezeken a nagy teherbírású tändem, iker, vagy tridem tengelyű pótkocsikon – a tolató üzemmódban is működő tengelycsonk kormányzású futóművek alkalmazása.
A tehergépkocsis-pótkocsis szerelvények két oldalra, míg a nyerges szerelvények hátrafelé billentéssel ürítenek.
Dr. Kelemen Zsolt
MGI – Gödöllő