Szállítani pedig kell…
A szállítás is energiafogyasztó munkaművelet, mint a többi mezőgazdaságban előforduló tennivaló.
Itt is törekedni kell a hatékonyságra, gazdaságosságra, relatív olcsóságra.
A közúton már régóta keresik a megfelelő önsúly/hasznos súlyarányt, törekszenek a maximális megengedett méretek kitöltésére, illetve a jobban használható eszközök, technológiák megvalósítására.
Így alakul ez a mezőgazdasági szállításban is.
Ahogyan az amerikai és a nyugat-európai mezőgazdaságban elterjedt, a kombájnok kiszolgálásában az átrakó kocsi – nyilvánvaló előnyei miatt – terjed hazánkban is.
A kombájn nem szállítójármű, teljes kapacitásának kihasználása, csak úgy lehetséges, ha folyamatosan dolgozik.
Ha a betakarítógép – megtelt magtartály esetén – nem tud azonnal pótkocsira üríteni, hanem ki kell jönnie az útig, a talajt kíméljük ugyan, de elveszítjük teljesítményének jelentős részét.
Kombájngyártók szerint, 20-25%-al növeli a teljesítményt, az átrakó kocsi rendszerbe állítása.
Számoljunk kicsit: egy új kombájn 40- 80 MFt, ennek az összegnek a negyede, ötöde kárba vész, mert nem arat, hanem közlekedik a táblán. 10-20 MFt egy kombájnnál a veszteség, a kisebb területteljesítmény miatt.
Egy nagyobb átrakó kocsi pedig 2-3-at is ki tud szolgálni!
Mennyit takaríthatunk meg, a teljesen kihasznált kapacitás miatt?
Mindenki számoljon utána a saját gazdaságában!
Ha pedig, keskeny kerékkel szerelt pótkocsival közlekedünk a szántóföldön, komoly taposási kárral számolhatunk, ami szántáskor, magágy-készítéskor okoz plusz költséget és terméselmaradást.
A Fliegl ASW letoló kocsi, melyet normál mezőgazdasági anyagok szállítására használunk, könnyen átalakítható átrakó kocsivá.
A Fliegl letoló kocsi hátfalát, fél-egy óra alatt kicserélhetjük átrakócsigás hátfalra, melynek méretei azonosak a lehordó-átrakó kocsikon használt csigák méreteivel, teljesítményével.
A csigát kardán hajtja meg, és hozzá a gabonát a homlokfal tolja.
Így elmarad a hagyományos átrakók, alsó, ráhordó csigája.
Ez garantálja a kisebb szemtörési arányt.
Másik előny, hogy a hátul elhelyezett csiga jobban hozzáfér a vetőgép mag- tartályához, lehetővé téve nagy vetőgépnél is a vetőmag feltöltést, amit a hagyományos átrakók – az elöl elhelyezett csiga miatt – nem tesznek lehetővé.
További előny, a Flieglnél megszokott méretválaszték és sokféle extra felszerelés, melyekkel minden igényhez, betakarítási kapacitáshoz, megfelelő átrakó kocsit tudnak kínálni.
Fliegl-Abda Kft.