fbpx

Letoló, mint átrakó, azaz kettő az egyben

Írta: Szerkesztőség - 2012 május 17.

Szállítani pedig kell…

A szállítás is energiafogyasztó munkaművelet, mint a többi mezőgazdaságban előforduló tennivaló.

Itt is törekedni kell a hatékonyságra, gazdaságosságra, relatív olcsóságra.

A közúton már régóta keresik a megfelelő önsúly/hasznos súlyarányt, törekszenek a maximális megengedett méretek kitöltésére, illetve a jobban használható eszközök, technológiák megvalósítására.

Így alakul ez a mezőgazdasági szállításban is.

Ahogyan az amerikai és a nyugat-európai mezőgazdaságban elterjedt, a kombájnok kiszolgálásában az átrakó kocsi – nyilvánvaló előnyei miatt – terjed hazánkban is.

A kombájn nem szállítójármű, teljes kapacitásának kihasználása, csak úgy lehetséges, ha folyamatosan dolgozik.

Ha a betakarítógép – megtelt magtartály esetén – nem tud azonnal pótkocsira üríteni, hanem ki kell jönnie az útig, a talajt kíméljük ugyan, de elveszítjük teljesítményének jelentős részét.

Kombájngyártók szerint, 20-25%-al növeli a teljesítményt, az átrakó kocsi rendszerbe állítása.

Számoljunk kicsit: egy új kombájn 40- 80 MFt, ennek az összegnek a negyede, ötöde kárba vész, mert nem arat, hanem közlekedik a táblán. 10-20 MFt egy kombájnnál a veszteség, a kisebb területteljesítmény miatt.

Egy nagyobb átrakó kocsi pedig 2-3-at is ki tud szolgálni!

Mennyit takaríthatunk meg, a teljesen kihasznált kapacitás miatt?

Mindenki számoljon utána a saját gazdaságában!

Ha pedig, keskeny kerékkel szerelt pótkocsival közlekedünk a szántóföldön, komoly taposási kárral számolhatunk, ami szántáskor, magágy-készítéskor okoz plusz költséget és terméselmaradást.

 

A Fliegl ASW letoló kocsi, melyet normál mezőgazdasági anyagok szállítására használunk, könnyen átalakítható átrakó kocsivá.

A Fliegl letoló kocsi hátfalát, fél-egy óra alatt kicserélhetjük átrakócsigás hátfalra, melynek méretei azonosak a lehordó-átrakó kocsikon használt csigák méreteivel, teljesítményével.

A csigát kardán hajtja meg, és hozzá a gabonát a homlokfal tolja.

Így elmarad a hagyományos átrakók, alsó, ráhordó csigája.

Ez garantálja a kisebb szemtörési arányt.

Másik előny, hogy a hátul elhelyezett csiga jobban hozzáfér a vetőgép mag- tartályához, lehetővé téve nagy vetőgépnél is a vetőmag feltöltést, amit a hagyományos átrakók – az elöl elhelyezett csiga miatt – nem tesznek lehetővé.

További előny, a Flieglnél megszokott méretválaszték és sokféle extra felszerelés, melyekkel minden igényhez, betakarítási kapacitáshoz, megfelelő átrakó kocsit tudnak kínálni.

 

Fliegl-Abda Kft.