Az európai bioetanol-gyártás 2021-ben nagyobb állati takarmányhozamot eredményezett, mint üzemanyagot. Kevesebb dél-amerikai importot és kevesebb fosszilis energiahordozó kellett, amióta az EU egyre több bioüzemanyagot gyárt. Most még az is kiderült, hogy a bioüzemanyagok az élelmiszerbiztonsághoz is hozzájárulhatnak…
Ennyivel kevesebb import kellett
Az ePURE európai etanolkereskedelmi szövetsége által összegyűjtött adatok szerint tagjaik most először állítottak elő több állati takarmány-társterméket, mint megújuló etanolt. Majdnem 4,5 millió tonna, magas fehérjetartalmú állati takarmányról van szó. Pozitív ebben az is, hogy e hatalmas mennyiség jó részét más esetben főleg Latin-Amerikából kellett volna importálni, vagy további termőterületeket kellett volna bevonni.
Egyes zöldek betiltanák…
Ez most azért is téma Európában, mert egyes zöld szervezetek a terményalapú bioüzemanyagok előállítását mind környezetvédelmi, mind élelmezésbiztonsági okokból kritizálják. Az Ukrajna elleni orosz háború miatti élelmiszerhiány miatt pedig követelték a terményalapú bioüzemanyagok megszüntetését. A Transport & Environment (T&E) zöld szervezet szerint további probléma, hogy környezetvédelmi aggályok mellett az árakat is felhajtja, ha a takarmánynövény-termesztés a bioüzemanyag-előállítást szolgálja.
Enyhíti a függőséget, segít az állattartóknak
Az etanolipar azzal cáfolja a vádat, hogy a bioüzemanyagok csökkentik Európa fosszilis tüzelőanyag-igényét (e függőség veszélyét most látjuk be Oroszország kapcsán). Továbbá a bioüzemanyag gyártása során az előállított fehérjetakarmány erősíti az élelmezésbiztonságot. Valérie Corre, az ePURE elnöke szerint az EU bioetanol-termelése az állati takarmány-előállítás mellett cukrot és keményítőt eredményez, vagyis ha a bioüzemanyag-piacot aláássák, akkor az élelmiszertermelés is veszélybe kerül. Óva intett attól, hogy valaki úgy egyszerűsítse le a kérdést, hogy Élelmiszer vagy üzemanyag.
Még évtizedekig jó megoldás lesz
További számok is igazolják, hogy az EU-ban előállított a legköltséghatékonyabb az üvegházhatású gázok csökkentésében megoldása. Lehet – teszi hozzá David Carpintero, az ePURE főigazgatója –, hogy egyre nagyobb az elektromos és hidrogénüzemű járművek térnyerése, de attól még étvizedekig fognak a benzin- és dízelautók közlekedni Európában. Ezért szerinte a fenntartható bioüzemanyagok fokozatos megszüntetése ellentmond a józan észnek, és újra erősíti a kitettséget a fosszilis tüzelőanyagoknak.
(forrás: Euractiv.com)