ÁCS GÁBOR – Magyarkeszi, Tolna megye
A családi gazdaságban Gábor és édesapja 120 LE-s traktor beruházását tervezte. Massey Ferguson-t a faluban élő gazdálkodótársak már évek óta használnak, melyek nagyon jól vizsgáztak. Az Ács család az AGROmashEXPO-n találkozott először az MF 7614 erőgéppel, melynek elsőre a tengelytávja tetszett meg nekik. A gépnek időtállónak és alacsony költségen fenntarthatónak kellett lennie, ugyanis a gazdaságban legalább 8-10 esztendőre terveznek a traktorral 1.000 üzemóra használat mellett évente.
– A traktornak olyan hosszú a két tengely közti távolsága, mint egy 200 LE-s gép esetében – majd három méter. Ez pedig robusztusságot és erőt biztosít első látásra is. Amikor közelebbről megnéztük, a gép hasa alatt látható egy merevítés és öntvény, amely egészen előre ér – ez nagyon meggyőző volt. Úgy gondolom, hogy ezáltal nagyobb a teherbírás, mint más márkák esetében. A traktor önsúlya is tetszett, nálunk feltöltve, súlyozva több, mint 70 mázsa.
Ács Gábor MF 7614 traktorával – a családi gazdaságban univerzális célokra használják a gépet pótkocsizástól a talajmunkáig
A SISU motorokat előtte nem ismertük, de úgy gondoltuk, hogy amit eredetileg finn katonai célokra fejlesztettek ki, az nem lehet rossz. Nem is csalódtunk, sőt! Az erőforrás megbízhatóságában tényleg nagyon „military”, fogyasztásában és kifinomultságában azonban a személyautókat idézi. A hasznos motorfordulatszám tartomány 1450 és 1750 közé esik. Egészen alacsonyról rengeteg ereje van és nem szükséges a felső 15% -ba pörgetni egyáltalán. Talán az AdBlue-nak, talán az alacsonyan ébredő nyomatéknak köszönhető – nem tudom-, de az biztos, hogy szántásban 14 órát tudok vele dolgozni és még sosem volt, hogy ki kellett volna centizni a tartályt. A gyorsaságra pedig azt mondanám, hogy 12 óra alatt szántásban meg lehet vele művelni 11 ha-t. Az ekét 1,5 vagy 1,6 m-re nyitva általában 30 cm mélyen használjuk a munkaeszközt. Illetve 6 méteres hengerrel simítózunk majd 20 hektárt kevesebb, mint 150 l üzemanyaggal. Ez pedig egy hathengeres traktortól, 6 m-es munkaeszközzel dombon föl és le nagyon jó arány.*
A beruházásnál az Austro Diesel 4 részletes konstrukcióját választottuk, amely kamatmentes hitel mellett 3 év futamidő alatt, 4 egyenlő részlettel teszi lehetővé a traktor megvásárlását. Az önerő 25%. A finanszírozás nagyon jól bevált. Az évközbeni egyszeri állandó törlesztőrészlet kigazdálkodhatóvá teszi a konstrukciót. A finanszírozó partner pedig nagyon korrekt, gyors, rugalmas és segítőkész volt.
A traktor hidraulikarendszere igényli a nagy szivattyút (110 l zártközpontú). Azzal bármilyen hidraulika igényű munkagépet ki lehet elégíteni. A mellsőhíd rugózás nagy előnye a traktornak – nem csak a taposásban segít, de az erő talajra leérését is garantálja. Még soha nem pattogott el a traktor, a rugózás olyan jó, hogy egyszerűen kikompenzálja az egyenetlenségeket. Külön kiemelném, hogy első „diffivel” is rendelkezik a traktor az első hajtásban, ami lényegesen csökkenti a csúszást és növeli a munka teljesítményét, vonóerőt. A fülkével teljesen meg vagyunk elégedve, nem is érdemes mást mondani róla, minthogy tágas, kiváló a kilátás belőle és a kezelőszervek mind kézreesnek. Talán annyit még, hogy a belső anyagok nagyon minőségiek, semmi nem zörög.
Munkák, amire használjuk az MF 7614-et: Kuhn Maxima 6 soros vetőgép külön starter-fertőtlenítő és műtrágya tartállyal, 3 tengelyes pótkocsi (22 tonnáig), 4 fejes váltvaforgató eke, Amazone 30 mázsás függesztett műtrágyaszóró, 12 tonnás tandem tengelyes trágyaszóró. A traktor bejáratását 6 m-es gyomfésűvel és 5 m-es kombinátorral végeztük el.
RESZLER MÁRTON – Mérk, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye
Az ország keleti csücskében található családi gazdaságban a tulajdonosok 2012-ben gondolkoztak 140-160 LE körüli traktorvásárláson. A Massey Ferguson-t már ismerték, a rokonságban van egy 130 LE-s MF 5470-es, amellyel maximálisan meg vannak elégedve. Apa és fia, a debreceni Farmer Expon az Agroker Holding Zrt. standján kezdtek el tárgyalni az MF7614-re.
Első látásra tetszett a traktor hosszú tengelytávja, biztos voltam benne, hogy nem emeli meg az elejét semmilyen eszköz. A gépnek megvan az önsúlya és az össztömege is ahhoz, hogy bármire hatékonyan tudjuk használni: feltöltve, súlyokkal 7 tonna, amihez a motorvezérléssel növelt százötvenöt lóerő kiválóan illeszkedik. (MF 7614 EPM motorvezérléssel: 155 LE, maximális állandó teljesítmény: 140 LE. Maximális járműössztömeg: 9.250 kg – a szerző).
Reszler Márton traktora – az MF 7614-nek elsőre is látszik a majd 3 méteres tengelytávja, valamint hatalmas fülkéje
A motor hatalmas előnye a gépnek. A SISU kiváló konstrukció, alacsony fordulaton is rendkívül nyomatékos. A 8,5 tonnás pótkocsit megpakolva szinte alapjáraton elindítja a szántóföldön és húzza is szépen. Először 150-160 LE-s gépet szerettünk volna, ki is próbáltunk sokfélét, de az MF az állandóan leadott 140-nel ugyanazt tudja leadott teljesítményben, mint mások 10%-kal több erővel. Az AdBlue-val semmi gondunk nincsen – ahogy a kereskedő ígérte – nagyjából 2 üzemanyagtankhoz elég 1 AdBlue tartály.
Fontos tudni, hogy a motorerőnél talán még fontosabb, hogy mennyi teljesítmény ér le a talajra. Az MF traktorok ilyen szempontból élenjáróak, ugyanis sem az erőforráson belül, sem a hajtásláncban nem veszik el az erő. Egyrészt a váltó nagyon jól teszi a dolgát, elég a 16 fokozat. A kezelése egyszerű, és az MF egyedi irányváltóba épített fokozatváltója (PowerControl kar) lazítónál és ekénél nagy segítség: a jobb kezem szabadon marad a hidraulika számára. Apropó hidraulika, érdemes megvenni a 110 literes szivattyút, mert a modern eszközök kérik a teljesítményt. Másrészt a rugózott híd és hosszú tengelytáv párosa aranyat ér a földeken. A hídrugó nem csak kényelmes, de a tapadást is segíti, így minden lóerő le is ér a talajra. Olyan ez, mint régen a lovaknál: ha nagyot kell húzni letesszük a traktor orrát, csakúgy mint a térdét a jószág – így hatalmasat tud húzni mind a gép mind az állat.
A fülkéről nem is tudnék többet mondani, minthogy sokkal jobban kézreállnak a kezelőszervek, mint egy-két előző MF modellen. Szerintem a legjobbak közt van a piacon. A kilátás kiváló, hátra is tökéletesen rálátunk a munkagépre. A fogyasztása a traktornak nagyon jó – stabilan 7-8 liter körül mozog – pedig sokat közlekedünk köves úton, ahol a pótkocsi csak rángatja a gépet.-
Munkák, amire használjuk az MF 7614-et: talajmunkától a pótkocsizásig minden. 8,5 tonnás pótkocsi, 3 késes középmély lazító akár 50-60 cm mélyen is, 4 fejes váltvaforgató eke, 5,6 m-es kombinátor és bejáratni a traktort egy 520-as borona.
Az MF 7614 elérhető!
Az Austro Diesel egyedi finanszírozási konstrukciójában az MF 7614-es traktorok már évi 17.700 EUR befizetésétől elérhetőek! A konstrukció alapja, hogy a traktor vételára EUR-ban négy egyenlő részletre van osztva. Az első 25% az önerő, ezt a gép vásárlásakor szükséges kifizetni. A maradék részleteket évente egyszer (összesen 3 évig), az első részlet évforduló napján vagy a hitelintézettel megegyezett időpontban szükséges átutalni. A finanszírozás kamatmentes, ami azt jelenti, hogy a kialkudott vételárat már nem terheli kamat.
*A példák egyedi esetek, melyek értékei függtek adott körülménytől. Finanszírozási konstrukció nem ajánlattétel, csak informatív tájékoztatás. Részletek itt: 0630-530-5565