Permetezőgépek szezont megelőző felkészítése

A tavaszi szezon előtt fontos feladat lesz a permetezőgépünk körültekintő felkészítése, melynek legfontosabb és legáltalánosabb teendőire hívjuk fel a figyelmet.

A szivattyú

A permetezőgépek egyik létfontosságú egysége a szivattyú. Nem megfelelő működése az egész folyadékszállítási rendszerre, nyomásmértékre és így a kijuttatás minőségére is kihat. Nagyon lényeges a tömítések ellenőrzése, hiszen sem víz, sem pedig olaj nem szivároghat belőle sehol. Az olajszivárgás a megfelelő kenőanyagszint káros csökkenéséhez vezet, ami a szivattyú élettartamának jelentős romlását, illetve teljesítményének gyengülését hozza magával. A piacon már vannak régóta olyan permetezők, melyek szivattyújának kenése olaj helyett zsírral történik, ezek élettartama jóval hosszabb, és karbantartási igényük is jóval kisebb. A felkészítéskor minden tömítést ellenőrizzünk, és ha szükséges, akkor cseréljük, ha elhasználódott vagy sérült. A kenőanyagszintet ne csak szezon kezdetén, hanem a kezelési és karbantartási utasításban megadott időciklusokban is rendszeresen ellenőrizzük! Fontos, hogy az olajszint-ellenőrzés mellett a kenőolaj színét is vizsgáljuk meg, mert például a membrán- vagy dugattyús membránszivattyúknál a meghibásodásra az olajszint emelkedés mellett az olaj zavaros színe is figyelmeztethet. Ebben az esetben feltétlenül cseréljük ki a membránt! A permetezők szivattyúja általában teljesítményleadó-tengelyen keresztül kapja a hajtást az üzemeltető traktorról. A kardántengely optimális működése mellett gondoskodjunk a védőburkolatok megfelelő állapotáról. Szezonkezdés előtt a kardáncsuklók tűgörgős keresztjeinek karbantartásáról kenéséről se feledkezzünk meg, és ellenőrizzük mennyire kopottak a keresztek!


A piacon már vannak régóta olyan permetezők, melyek szivattyújának kenése olaj helyett zsírral történik.

Az eszközhordozóra rászerelhető permetező-felépítmények szivattyúmeghajtása sok esetben hidromotorral történik. Az ilyen hajtóművek csőcsatlakozásainak tömítettségét is ellenőrizzük, megelőzve ezzel az esetleges olajszivárgást. A mai modern növényvédőgépek tartályai sok esetben nagy szilárdságú anyagból készülnek, és ütésnek, külső fizikai behatásnak jól ellenállnak. Az üvegszállal erősített poliészter tartályokat ellenőrizzük, és amennyiben kisebb hibát találunk, azt ragasztással viszonylag egyszerűen javíthatjuk. A polietilén tartályok komolyabb sérülései már csak megfelelő felkészültséggel, hegesztéssel szüntethetők meg. Ugyancsak ellenőrizzük a különböző folyadékszűrők tisztaságát és sérülésmentességét is! Amennyiben valamilyen deformálódás miatt már nem tudja ellátni maradéktalanul funkcióját, akkor feltétlenül cseréljük ki!

Csövek és nyomásmérők

A szezonkezdő felkészítéskor az összes folyadékszállító tömlővezetéket meg kell vizsgálni, nem tett-e kárt a fagy a rendszer elemeiben a téli tárolás alatt. Gyakran előfordul, hogy az egyes keretszakaszok végein összegyűlik a nedvesség, amely a téli fagy hatására szétrepesztheti a csövet vagy a fúvókatartókat. A vezetékeknél és csöveknél különös figyelmet kell fordítani arra, hogy a rögzítésük kifogástalan legyen. Ez a keret csuklópontjainál különösen fontos, ahol semmiképpen nem érheti a csöveket zúzódás vagy erős húzó-, illetve nyomóterhelés. A kritikus helyeken lássuk el a csövet valamilyen plusz védelemmel is, ha azzal jobban garantálhatjuk a biztonságát. Arra is nagy figyelmet kell fordítani, hogy a csövek nem lóghatnak a fúvókák szórósugarába. Amennyiben mégis ezt tapasztalnánk, akkor belógó csővezeték kerethez való plusz rögzítésével orvosoljuk!

A nyomásmérőmanométer fontos üzemi információról tájékoztatja a gép kezelőjét. Amennyiben ellenőrzés során a nyomásmentességkor mutatója nem tért vissza „0” helyzetbe, vagy nyomásváltozás hatására nem mozdul ki a mutató, akkor nincs más megoldás, cserélni kell a mérőeszközt. Akkor is új nyomásmérőre van szükség, ha a vegyszerek, vagy a szabadtéri tárolás hatására a tűző naptól megégett fedőlap átláthatatlanná vált, nem olvasható le a nyomás értéke.

A permetezőgép legnagyobb fizikai terhelést elszenvedő egysége munka közben a szórókeret. A talajegyenetlenségekből és a nagy sebességgel történő kijuttatásból adódó kilengések jelentősen igénybe veszik a keret vázszerkezetét, csuklópontjait és felfüggesztését. A tavaszi munkakezdést megelőzően ellenőrizni kell a gyári hegesztési varratokat, a csavarkötéseket és a csuklópontok épségét. Meg kell vizsgálni a keret tehermentesítő-rendszerének működését, hogy akadályba ütközéskor megfelelően működik-e a kitérés. A keretbiztosítás ne legyen túl laza, mert így a keret menetirányban nagyon kilenghet, ezt a rugóerő helyes beállításával optimalizálhatjuk. Ugyanilyen fontos a keret lengéscsillapító- és a szórási magasságbeállító-rendszerének ellenőrzése is. A keret csuklópontjainak megfelelő kenéséről is gondoskodjunk, és vizsgáljuk meg a fúvókasort körülvevő biztonsági védőkeret épségét, ha esetleg deformációt tapasztalunk, azt állítsuk helyre, nehogy belógjon a fúvóka hatósugarába.

A fúvóka


A nyomásmérő manométer számlapjának láthatóságára is ügyeljünk

A fúvókák felkészítésénél fontos az üledék és a lerakódott vízkő maradéktalan eltávolítása, melyet a fúvóka védelme érdekében csak puha fúvókatisztító-kefével végezzünk el. Akkor lesz a leghatásosabb a tisztítás, ha az összes fúvókát és szűrőt leszerelve, speciális tisztító-, illetve oldószerben áztatva tisztítjuk meg. Az egyszerre használatban lévő fúvókáknak azonos méretűnek és típusúnak kell lennie, és vannak olyan típusú fúvókák, amelyeknél a beépítés irányára is ügyelni kell. A szórófejek cseréjének ideje legkésőbb akkor érkezik el, ha a használt fúvókák kibocsátása 10%-kal meghaladja az azonos méretű új szórófejekét. Ekkor tömítésekkel együtt a teljes fúvókakészletet cserélni kell.


Professzionális szóráskép vizsgáló eszközzel jól ellenőrizhető a fúvókák szórásegyenletessége

A többszörös fúvókatartóknál gyakran nem tökéletes a tömítés, amit a tömítőgyűrűk cseréjével javíthatunk. Napjainkban már a legtöbb permetezőnél csepegésgátló membránszelepeket alkalmaznak. Ellenőrizzük ezek épségét úgy, hogy működő szivattyú mellett elvégezzük a szakaszok nyitását és zárását. Amennyiben a leállított szivattyúnál a fúvókák csöpögnek, akkor azt a csepegésgátló szelepek belsejében levő membrán elhasználódása vagy ott létrejött lerakódás okozhatja. Többször előfordul a téli időszakban, hogy a membránok hozzátapadnak a fúvókaszárhoz, és elzárják a fúvókához vezető utat, így ezek megtisztítása fontos momentum a felkészítésben. Ha már a permetező minden részét átvizsgáltuk, akkor az első feltöltés előtt pontosan kimért mennyiségű vízzel ellenőrizni kell a fúvókák kibocsátási mennyiségét, szórásképét, a permetezési nyomást, és a teljes rendszer tömítettségét. Ennek vizsgálatára a legegyszerűbbtől a professzionális szóráskép vizsgáló eszközökig már nagyon sokféle rendelkezésre áll, melyekkel a kijuttatott mennyiség pontos megmérése mellett jól ellenőrizhető a fúvókák szórásegyenletessége is. Az ellenőrzéshez a gyártók által kiadott fúvókakatalógusok nagyon hasznos információkat nyújtanak, hiszen ezekből megtudható a fúvókákhoz tartozó pontos beállítási értékek.


A fúvókák kibocsátási mennyiségének ellenőrzése

Cikkünkben csak a legfontosabb, legáltalánosabb felkészítési pontokra hívtuk fel a figyelmet. Ezek mellett nagyon fontos az üzemeltetési dokumentációban meghatározott kezelési és karbantartási feladatok pontos végre hajtása azért, hogy permetezőgépünk meghibásodás nélkül, szertakarékosan, pontosan dolgozzon.

Farkas Imre

Tartalom közti banner a cikk végére
no