Az elmúlt időszakban a kistraktorok több típusa jelent meg az európai piacokon. A keskeny kistraktorok alkalmasak a szőlőültetvényekben, gyümölcsösökben adódó mezőgazdasági gépi munkák elvégzésére, de önkormányzati feladatok ellátásához, parkok karbantartásához is jól használhatók. Az új Perkins Syncro 2,2 dízelmotorral szerelt, szép vonalvezetésű, kompakt kialakítású, erőteljes, új SAME Delfino 60 és Lamborghini Sprint 60 traktorokat, valamint a Carraro család két tagját mutatjuk be közelebbről.
Perkins Syncro 2,2 dízelmotor
Az amerikai Caterpillar nagyvállalat 1997 év végén 1,325 milliárd dollárért megvásárolta a nagyhírű angol Perkins motorgyárat, hogy növelje kis- és közepes méretű dízelmotorjai gyártási kapacitását. A leányvállalatként továbbműködő Perkins nagyarányú fejlesztésbe kezdett, és ennek eredményeként visszatért a mezőgazdaságba új dízelmotor-típusaival. Az új Perkins® Syncro elnevezésű ipari és mezőgazdasági motorcsalád jelenleg 1,7; 2,2; 2,8 és 3,6 liter lökettérfogatú dízelmotorokból áll, amelyeknek több alkatrésze azonos kialakítású. A motorok tömör felépítésűek, kis fogyasztásúak, és kisméretű mezőgazdasági erőgépek hajtására is gazdaságosan alkalmazhatók. A Perkins Syncro 2,2 motor 404J-E22TA jelzésű (1. kép), 4 ütemű, 4 hengeres, soros, 2,2 liter hengertérfogatú, 84 mm furatú, 100 mm löketű, 17:1 sűrítési viszonyú, turbófeltöltős, levegő-visszahűtésű, közvetlen befecskendezésű, folyadékhűtésű dízelmotor. A motor elektronikus vezérlésű Common Rail hajtóanyag-ellátó rendszerének maximális befecskendezési nyomása 2 000 bar értékű. A motor maximális teljesítménye 55 kW (74 LE) 2 800 1/min fordulatszámon, maximális nyomatéka pedig 270 Nm 1 600 1/min fordulatszám mellett. A motor tényleges teljesítményét a felhasználás igényének megfelelően állítják be. A dízelmotor indítását izzítógyertya segíti, és 12 V-os önindítómotor végzi, a villamosenergia-ellátást 12 V, 85 A teljesítőképességű generátor szolgáltatja. A kisméretű motor hossza 807 mm, szélessége 539 mm, magassága 757 mm, száraz tömege 242 kg.
1. kép. Perkins Syncro 2,2 dízelmotor (forrás: diesel-international.com)
A Stage V előírást kompakt dízeloxidációs katalizátor (DOC) és dízelrészecske-szűrő (DPF) rendszer alkalmazásával teljesíti a motor. Az erőforrás kipufogógáz-utókezelő rendszere nem tartalmaz kipufogógáz-visszavezetést és AdBlue folyadékot igénylő szelektív katalizátort. Az alvázra szerelt motorvezérlő elektronikai egység működése rugalmasan konfigurálható szoftverfunkciókkal rendelkezik, ami lehetővé teszi a SAE J1939 CAN-buszba integrálását is.
A Perkins Syncro 2,2 dízelmotor kezdeti sikerét fémjelzi, hogy az olasz bázisú SDF (SAME, Deutz-Fahr) csoport az új SAME Delfino és az új Lamborghini Sprint keskeny kistraktorjaiban is ezt a motortípust alkalmazza.
SAME Delfino 60
Az új SAME Delfino négykerékhajtású keskenytraktor-család (2. kép) kiválóan alkalmas szőlőültetvényekben, gyümölcsösökben a mezőgazdasági gépi munkák elvégzésére, de önkormányzati feladatok ellátásához, parkok karbantartásához is jól használható. A SAME Delfino traktor ideális eszköz minden olyan feladathoz, ahol a kis méret létfontosságú. A kompakt méret ellenére a sokoldalúan használható gép olyan kényelmet nyújt a vezetőnek, amely egy nagyobb, drágább géptől lenne elvárható. Az alacsony karbantartási költségekkel és sokrétű, egyszerű felhasználhatóságával a gazdaságok kedvelt gépe lesz ez a Perkins Syncro 2,2 motorral ellátott traktor.
2. kép. Az új SAME Delfino 60 típusjelzésű fülkés traktor(forrás: www.same-tractors.com)
Az új SAME Delfino 60 a három változatban kapható traktorcsalád legnagyobb, 43,5 kW (59 LE) motorteljesítményre szabályozott tagja. A négykerékhajtású traktor négyoszlopos, klimatizált kényelmes vezetőfülkés kivitelben vagy fülke nélkül (lehajtható ROPSszal) rendelhető (3. kép).
A traktor SDF T2100 jelzésű szinkronizált mechanikus sebességváltóval rendelkezik. A sebességfokozatok száma 12 előre és 12 hátra, amely opcióként az alacsony mászósebességet biztosító kiegészítéssel 16/16-ra növelhető. A hátsó és az első differenciálzár egyszerre kapcsolható, egy gomb megnyomásával.
A csökkentett, percenként 2 295 motorfordulatszám mellett érhető el a 30 km/h maximális sebesség. A traktor 360/70 R24 méretű hátsó kerekei nedves tárcsafékekkel fékezhetők. A hátsó TLT-hajtás 540 percenkénti fordulatszámú, opcióként 540–1 000 és járókerék-fordulattal arányos megoldás is rendelhető. Az első TLT-hajtás 1 000 percenkénti fordulatszámú. A traktor hasa alatt hosszirányba 2 000 percenkénti fordulatú kardánkihajtás található.
A hidrosztatikus szervo tengelycsonk-kormányzású első kerekek maximális kormányzási szöge 57o, a kormányzást kiszolgáló STD hidraulikus szivattyú 15 dm3/min kapacitású. Az új SAME Delfino 60 traktor fejlett hidraulika-rendszerrel rendelkezik, a szivattyú 30 dm3/min szállítóképességű, hátul 4 (opcionálisan 6), továbbá külön rendelhető elöl 2, illetve oldalt 2 hidraulikacsatlakozóval. A hátsó hárompont-emelőberendezés kapacitása 1 200 kg, az elsőé 600 kg.
3. kép. Az új SAME Delfino 60 vezetőfülke nélküli traktor (forrás: www.same-tractors.com)
A traktor további adatai: tengelytáv 1 800 mm, szélesség 1 389 mm, fülkemagasság 2283 mm, tömeg 1 575 kg fülke nélkül, 1 885 kg vezetőfülkével.
Lamborghini Sprint 60 Az SDF cégcsoport a SAME Delfinóval párhuzamosan kifejlesztette, és „ikertestvéreként” piacra dobta a Lamborghini Sprint keskenytraktor-családot. A Lamborghini autók szerelmesei mezőgazdasági új erőgépekben továbbra is megtalálhatják a kedvenc márkajelzésű és karakterű traktorokat. Az elegancia, a teljesítmény, a kompakt és a kiegyensúlyozott méretek, valamint a motorháztető kialakítása különlegessé teszi a Lamborghini Sprint esztétikáját.
Az új Lamborghini Sprint 60 a négytagú család legerősebb, 43,5 kW (59 LE) motorteljesítményű tagja (4. kép). Ez a négykerékhajtású traktor méreteiben és főbb szerelvényeivel teljesen megegyezik a SAME Delfino 60 típussal. A kialakítás finomságában van némi eltérés, de a hihetetlen teljesítmény, a kompakt felépítés és a meghökkentő sokoldalúság ezt a traktort is jellemzi. Az új Sprint család olyan felszereltséggel és jellemzőkkel rendelkezik, amelyek általában csak a nagyobb és drágább traktoroknál találhatók meg.
4. kép. Az új Lamborghini Sprint 60 típusjelzésű fülkés traktor (forrás: www.lamborghini-tractors.com)
A tágas vezetőfülkében olyan elemeket találunk, amelyek garantálják a maximális kényelmet, például a teleszkópos kormánykerékoszlopot, az ergonomikus kialakítású kezelőszerveket és az erőteljes légkondicionáló rendszert.
Az új Lamborghini Sprint család valamennyi tagja fülke nélküli változatban is kapható (5. kép). A fülke nélküli kivitel lehajtható biztonsági borulást biztosító ROPS-kerettel rendelkezik. A család három tagja alacsony kivitelben is rendelhető, ekkor a hátsó kerekek mérete 360/70 R20; ez lehetővé teszi az alacsony melegházakban, istállókban való mozgékonyabb munkavégzést.
Carraro Compact traktorcsalád
5. kép. Az új Lamborghini Sprint 60 vezetőfülke nélküli traktor (forrás: www.lamborghini-tractors.com)
Az 1932-ben alapított Carraro csoport elsősorban mezőgazdasági gépek gyártásába kezdett, és már az ezt követő évtizedekben az egyik legnagyobb szereplője volt a mezőgazdasági gépesítés globális műszaki fejlesztésének, majd a hetvenes évek közepétől már az építőipari és anyagmozgató eszközök hajutóműgyártói meghatározó szereplője volt. A mezőgazdasági- és építőiparigép-gyártókkal (Original Equipment Manufacturer) való folyamatos együttműködésnek köszönhetően több mint 100 gyártó épít be gépeibe ma Carraro-termékeket a világon. Az új Carraro Compact termékcsalád, a Vigneto és Vigneto Largo Basso két különféle változat a 60, 70 és 75 LE teljesítménykategóriában, ezek gazdag váltóválasztékkal, fülkés és fülke nélküli változatban is elérhetőek. A traktor Deutz TDC2.2 StageV motorral, kompakt dízeloxidációs katalizátorral (DOC) és dízelrészecske-szűrő (DPF) rendszerrel szerelt.
Kipufogógáz-utókezelő rendszere nem tartalmaz visszavezetést és AdBlue-folyadékot igénylő szelektív katalizátort (6-7. kép).
6. kép. Carraro Vigneto
7. kép. Carraro Vigneto Largo Basso
Páratlan fordulóképességének köszönhetően a sor végén szűken fordul, ennélfogva a törzscsuklós traktorokkal azonos színvonalat képvisel, azonban azoknál nagyobb tapadás és stabilitás jellemzi, aminek eredményeként nagyobb terhet tud biztonságosan vontatni.
A jobb oldali konzolon lévő elektronikus gázkaron kívül a gépkezelő két motorfordulatszám közül is választhat, így egy gombnyomással végrehajthatók a sorok közötti műveletek és a visszafordulás. A kormányzás és a hidraulikus csatlakozók hidraulikakörei ketté vannak osztva, így ezeket30 + 50 l/perc átfolyással két külön szivattyú táplálja. A szabad visszafolyó ág alapfelszereltség, így biztosítja a gyártó a csatlakoztatott munkaeszközök optimális használatát.
Dr. Varga Vilmos
ny. egyetemi docens