Lendületben az Argo-csoport és Landini traktorai
A „Landini” név Olaszországban a traktor szinonimája. Ők gyártották ugyanis az első igazi olasz traktort 1924-ben, egy izzófejes, 30 LE teljesítményű vaskerekes „oldtimert”. Európában a közelmúltban jelentek meg a Landini mindenben előremutató, a környezetvédelmi „kihívásokat” is teljesítő erőgépei, az AXIÁL Kft. forgalmazásában nálunk is kapható valamennyi „kék” traktor. Az egészen kis teljesítményű, fülke nélküli traktoroktól eltekintve, mindegyik megfelel az EU Stage IIIB (Tier 4 interim) kipufogógáz-tisztasági előírásoknak.
A „sort” az 5H-T4i sorozat nyitotta meg (85-95-102-113 LE), ma már – a nehéz univerzális kategóriában – a Landini 7-T4i sorozatánál tartunk (175-188-212 LE). A sorozat három modelljébe 6 hengeres „FPT-NEF” motorokat szereltek, amelyek 6,7 literesek, 24 szelepesek, turbófeltöltővel és közös nyomócsöves befecskendezéssel működnek. Az FPT (Fiat Powertrain Technologies) az új NEF (New Engine Family) motorjaival kezdetektől fogva arra törekedett, hogy a legújabb környezetvédelmi elvárásoknak maximálisan meg tudjon felelni. Az elektronikus szabályozású üzemanyag-befecskendezés és az azzal kombinált szelektív katalizátoros SCR (AdBlue) rendszer alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett nagyobb teljesítmény elérését teszi lehetővé. Ez egy érdekes „ökölszámmal” jellemezhető: az AdBlue készítményre kiadott minden egyes forint 3 forintnyi üzemanyag-megtakarítást eredményez! A 7-T4i erőgépek „Roboshift” sebességváltója 24 fokozattal (6 csoportban, 4 powershift lehetőséggel) rendelkezik, opcióként mászósebességgel is. Az elektrohidraulikusan kapcsolható hátsó TLT-k 6/21 bordás tengelycsonkjai cserélhetők, és a fordulatszám (540/540E/1000/100 1/min) is megválasztható. Az elektronikusan vezérelt hátsó függesztőszerkezet az alsó karokba épített erőszabályozó szenzorokkal, maximális 9300 kg emelőképességével segíti a munkagép pontos irányítását. A 7-T4i traktorok sokoldalúságát a 3500 kg teherbírású fronthidraulika és az első TLT is bizonyítja. A jéghegy csúcsa a „Lounge Cab” vezetőfülke, teljeskörű funkcionális és ergonomikus környezetet kínáló igazi high-tech munkatérrel.
Új motorral jelentkezett a Dammann-trac
A Dammann új „zászlóshajója” a DT 3200 H3A S4 önjáró permetezőgép. Szórókeretének szélessége 30-42 m között választható meg, permetlé-tartályának befogadóképessége 8.000, 10.000 vagy 12.000 l is lehet. A jobb „manőverezés” érdekében a háromtengelyes járószerkezet mellső és hátsó tengelye kormányozott, a középső minden esetben fix. A hidrosztatikus hajtás mind a hat járókerékre továbbítja az elektronikusan szabályozott nyomatékot. Az elektronikusan összehangolt hidrosztatikus motorokkal a kerekek kipörgése elkerülhető. A 0-40 km/h közötti sebesség a („jobb”) gépkocsikból ismert Tempomat-tal beállítható. Nyomtávolsága 2250 mm, járószerkezete 1000 mm szabad (has)magasságtól rendelhető. További különleges felszerelés a terhelésfüggően vezérelt pneumatikus futómű-rugózás, amely nem csak magas utazási kényelmet biztosít, hanem a könnyű és gyors felépítmény váltás érdekében a jármű váza 15 cm-rel lesüllyeszthető. Erre azért van szükség, mert a hordozó alapgép műtrágya kijuttatására nagyteljesítményű röpítőtárcsás (kaparóláncos) műtrágyaszóró felépítménnyel is felszerelhető.
A Dammann-trac DT 2500 H S4 kéttengelyes gép nyomtávolsága 185 cm-től 225 cm-ig állítható, első tengelye kormányzott, a hátsó merev. Szabad (has)magassága 110 cm. A permetlétartályok befogadóképessége 4.000-5.000 vagy 6.000 l is lehet. A szórókeretek munkaszélessége 24-42 m között választható. A bevált ISO-Bus technika nem változott.
A Dammann-trac DT 2000 H S4 Highlander a közép-európai igényekre (például napraforgó deszikkálására, vagy a kukoricabogár elleni védekezésre) kifejlesztett, hidas kialakítású gép. Has alatti szabad magassága 110 és 180 cm között hidraulikusan változtatható. Nyomtávolsága két fokozatban, 2,25-3,05 m között ugyancsak hidraulikusan beállítható. Permetlétartálya 4.000 l-es, és minden olyan tulajdonsággal rendelkezik, mint nagyobb „testvérei”. A terméklistában ezeket követik a Dammann-trac DT 523 (DT500) önjáró permetezőgépek, amelyekhez az Unimog U 500 alváz szerkezetét használták fel.
Ez év elejétől a kéttengelyes, hagyományos hasmagasságú és a háromtengelyes önjáró gépeiket, július-augusztus hónaptól pedig a Highlander hidas kivitelű gépeket is egy új környezetbarát, AdBlue® adalékot használó motorral látja el. A továbbfejlesztett hathengeres dízelmotor típusa: MTU 6R1000, teljesítménye a kéttengelyes alapgépnél 245 LE, a háromtengelyesnél 313 LE. Kipufogógázának tisztasága az Európai Unióban a legmagasabb, EU Stage IV – a Dammann észak-amerikai exportpiacán a Tier 4 final – környezetvédelmi besorolásnak felel meg. Rendelkezik szelektív SCR-katalizátorral, utóhűtővel, természetesen szükség van külön AdBlue® tartályra is. Mivel ez a motor már EU Stage IV besorolású, gyári elnevezése S4 lett (a régi S3 volt). Ezt a vezető fülkén is feltüntetik, hogy demonstrálják vele a környezetbarát kivitelt. A vezetőfülkét a braunschweigi Julius-Kühn-Institut (Európa növényvédő gépeket vizsgáló irányadó intézete) külön is tesztelte, és tanúsítja, hogy a benne uralkodó enyhe túlnyomás és az aktív szénszűrő fokozott védelmet nyújt a gép vezetőjének amellett, hogy kényelme és kezelhetősége is jobb. A Dammann-trac gépek megújult generációjának első gépe, a még jobb vezetőfülkével és az új, EU Stage IV környezetvédelmi besorolású motorral várhatóan augusztusban érkezik Magyarországra.
Lemken (kompakt) rövid tárcsa és szántóföldi kultivátor fejlesztések
A német Lemken GmbH & Co KG közelmúltban elvégzett talajművelő gépfejlesztései a munkagépek munkaminőségének javítása, a területteljesítmény fokozása mellett elsősorban az intenzívebb, mélyebb munka végzésére és többcélú alkalmazhatóságukra irányultak.
Az újonnan kifejlesztett Rubin 12 típusjelű kompakt rövid tárcsás boronák függesztett és félig függesztett, merev vázú vagy hidraulikusan felhajtható gerendelyű, 3,0-3,5-4,0-5,0 és 6,0 méter munkaszélességű változatai széleskörű alkalmazást tesznek lehetővé a különböző növénytermesztési technológiák alapozó talajművelési műveleteinek elvégzésénél. A jelenlegi piacon kapható, legnagyobb (29 coll-os) 736 mm-es átmérőjű csipkés tárcsalevelekkel rendelkeznek – vonóerő igényük 70-80 LE/m, így lehetőséget nyújtanak akár a 20 cm (!) mélységű alapozó talajmunkák elvégzésére is, ami már egy szántóföldi kultivátor munkamélységével is megegyező. Műszaki újdonság az első tárcsasor után beépített (központilag állítható) fésűs-pálcás boronasor, amely a mellső tárcsasor által átdolgozott szármaradványokat megfogja és „átfésüli”, majd azokat a talajra visszahelyezve a második (hátsó) tárcsasor ismét összeaprítja, illetve a talajba keveri. Másik újdonság a tárcsalevelek szimmetrikus elhelyezése – így az oldalakra ható erők kiegyenlítődnek -, ami megakadályozza a munkagép oldalra történő „elhúzását”.
A Lemken Karat 9 típusjelű szántóföldi kultivátorok univerzális eszközként használhatók a sekély műveléstől (tarlóhántás, tarlóápolás, magágykészítés) kezdve, egészen a forgatás nélküli alapművelés középmély lazításáig. A különböző – 3,0-3,5-4,0-5,0-6,0-7,0 m munkaszélességű -, függesztett/félig függesztett (K, KA, KTA típusú) modellek lazítókapái 5-30 cm munkamélységek között dolgozhatnak, művelési mélységük (központilag, hidraulikusan) több fokozatban állítható be. A kettős – nyírócsapos és rugós – biztosítású, 31 cm széles lazítókapák 3-gerendelyes elhelyezésűek, kapatesteik gyorscserélő rendszere szerszám nélküli kapatest cserét tesz lehetővé. A Lemken új fejlesztésű Rubin 12 és Karat 9 munkagépekhez 11 különböző átmérőjű és profilú talajlezáró tömörítő hengerek közül lehet választani.
ÚJDONSÁG TÉRKÉP
Demsan D.D., Ödemis/Izmir (Törökország): Széles, több profilú gyártmánypalettával rendelkezik. Gyártmányai: 2-4 soros félautomata/automata burgonyaültető-; 1- és 2-soros burgonya-, hagyma-, sárgarépa betakarító (kiszedő-rendrakó) gépek; 2-4 soros pneumatikus rendszerű szemenként vető gépek; 2-3-4-soros sorköz növénytáplálók és sorközművelők, valamint (egyszerűbb) talajlazítók és szántóföldi kultivátorok. (www.demsandd.com) |
Bovibooster Klauenmanagement, Hörstel (Németország): A szarvasmarhák lábvég („pata”) betegségeinek megelőzésére/kezelésére gyárt automatikus patamosó padozatokat (Bovibooster), az állatok „kezeléséhez” mobil pataápoló kereteket, Bovicart mobil patamosó berendezéseket (elektromos motor: 230 V/0,8 kW; szivattyú: 41 l/min; 50 m tömlő; max. 8 bar nyomás; 120 l mosótartály) és sertés pataápoló ketreceket. (www.klauenmanagement.de) |
Lars Christian Brix GmbH, Mohrkirch (Németország): Talajművelő gépek gyártására szakosodott vállalat. Közöttük megtalálhatók: a tárcsás boronák (4-féle), magágykészítő gépek (2,9-8,4 m közötti munkaszélességekben), 8-féle grubber; 3-8 eketestes váltva forgató ekék (5-féle), 15-60 cm mélységben dolgozó mélylazítók, 4-féle tömörítő hengercsalád és hullámos-élű tárcsalapos hengerek, ill. a rét-legelő boronák. (www.brix-scheibeneggen.de) |
Micron Group/Micron Sprayers Ltd, Herefordshire (Egyesült Királyság): A szántóföldi és kertészeti növények, ill. szőlő-gyümölcsös ültetvények percíziós, csekély hígítással végzett növényvédelmi technológiákat megvalósító permetezőgépeinek gyártója. Főbb gyártmányaik: Varidome sávpermetezők, Varidome 100 HiFlo védőernyők és Enviro („árnyékolt”) védőernyők, illetve Spraydome és Undavina permetező egységek, stb. (www.micron.co.uk) |