Tej Világnap

A tej és a tejtermékek jelentősége

A tej és a tejtermékek az emberiség egyik legfontosabb alapélelmiszerei, mivel tartalmazzák mindazokat az anyagokat, amelyek a szervezet felépítéséhez és életben tartásához szükségesek. Ezekben a termékekben a tápanyagok könnyen emészthető formában, az egészséges táplálkozáshoz szükséges kedvező arányban találhatók meg.

A gyerekek számára különösen fontos a tej, mert tartalmaz majdnem mindent, amire a fejlődésük során szükségük lehet: zsírokat, szénhidrátot, fehérjéket, vitaminokat és ásványi anyagokat.

Az emberi szervezet nem termel kalciumot, ezért a szükséges napi 1000-1200 milligramm bevitelt a táplálékainkkal kell felvennünk. Legkönnyebben a tejből juthatunk hozzá az erős csontok kialakulásához és a megfelelő csontsűrűség megtartásához szükséges kalciumhoz.

A tejtermékekben optimális és jól emészthető formában van jelen a fehérje, a tejzsír, a tejcukor és a kalcium hasznosulásához szükséges D-vitamin. Minden olyan termék, ami tejből készül jelentős A-, B1-, B2- és B12-vitaminforrás, emellett a foszfor, a magnézium és a cink is megtalálható benne.

A jelenlegi hazai, átlagosan napi 1,8 dl-es tejfogyasztás – a táplálkozási szakemberek véleménye szerint – kevés, az egészségünk megőrzése szempontjából ideális mennyiség fél liter tej, vagy azzal egyenértékű tejtermék lenne.

Nem utolsósorban a tejtermékek élvezeti értéke is rendkívül magas: „A tej finom!”

A Tej Világnapja

A tej pozitív élettani hatásai miatt, valamint, hogy felhívják az emberek, különösen a nők és a gyermekek figyelmét a kalciumbevitel fontosságára, a Nemzetközi Tejszövetség 1957-ben május utolsó keddjét nevezte ki, az ENSZ Mezőgazdasági és Élelmezési Világszervezete (FAO) 2001-től pedig már konkrét dátumot, a június 1-jét jelölte meg a Tej Világnapjának.

Az idei évben Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (Terméktanács) a Közösségi Marketing Alapjából, az Agrármarketing Centrum (AMC) támogatásával és együttműködésével szervezte meg a Tej Világnapot.

Az ünnepségre a kormányzati, szakmai szervezetek mellett több száz kisiskolás is meghívást kapott.

A rendezvényen részt vesz a Terméktanács két Tejnagykövete, Kapás Boglárka és Kenderesi Tamás olimpiai bronzérmes úszók. Olimpikonjaink szívügyüknek érzik a hazai tej- és tejtermék fogyasztás népszerűsítését, ezért személyes jelenlétükkel a Tej Világnapján is támogatják a hazai tejfogyasztás ösztönzését.

A Tej Világnapjára nem csupán hasznos, a tej pozitív élettani hatásaival kapcsolatos információkkal, hanem színes programokkal és edukációs játékokkal is készült a Tej Terméktanács. A Terméktanács és a Tetra Pak Zrt. például rajzversenyt hirdetett a fesztiválon résztvevő diákok számára „Álmaim tejesdoboza” címmel.

A rendezvényen tiszteletét teszi a Terméktanács által 2017 őszén, kifejezetten edukációs céllal kialakított „Tejkamion” is, mely 2017. évben országszerte 75 állomáson, 2018 évben – részben az AMC támogatásával – 80 helyszínen, több mint 15 000 diák és pedagógusaik számára mutatja be a tej- és tejtermékfogyasztás pozitív hatásait, illetve az egészségtudatos táplálkozás előnyeit.

A Tej Terméktanács

Az Európai Unió agrárpiaci rendtartásának intézményrendszerében, az ágazatok piacszabályozásában fontos szerepet töltenek be az egyes ágazatokban szerveződő szakmaközi szervezetek.

Egy szakmaközi szervezet egy-egy ágazat adott országban működő szereplőit (termelők, kereskedők és/vagy feldolgozók) fogja össze, azzal az elsődleges céllal, hogy a termékek termelésének és forgalmazásának fejlesztését előmozdítsák, valamint elősegítsék a piac szereplői között az információáramlást, és ezzel növeljék a piac átláthatóságát egyfajta ágazati önszabályozást megvalósítva.

A Közös Agrárpolitika jelentős szerepet biztosít az egyes ágazatokban megvalósuló, alulról szerveződő, nyitott tagság elvén működő ágazati-szakmaközi önszabályozásnak. A szakmaközi szervezetek megerősítése kiemelt fontosságú annak érdekében, hogy az egyes ágazatokban hatékony piacszabályozás működhessen.

A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács létrejötte, működése és a rajta keresztül megvalósuló ágazati önszabályozó tevékenység megkönnyítheti a magyarországi ágazati érdekegyeztetést, valamint nagyban elősegíti a kormányzat szakmai és jogalkotási tevékenységét. A szakmaközi szervezetünk fóruma a tényleges ágazati érdekegyeztetésnek, mely közelebb hozza egymáshoz a termelőket, a feldolgozókat és a kereskedőket.

A nyitó sajtótájékoztató megszólalói

Az utóbbi években több krízisen esett át a tejágazat, de támogatáspolitikai eszközökkel és a termékpálya szereplőinek összefogásával nem csak sikerült megvédeni a hazai tejtermelést, de érdemben növelni is lehetett a hazai tejelő tehén állományt, illetve a tejtermelést” – mondta el a Tej Világnapja alkalmából az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára. Feldman Zsolt hozzátette: „a szakminisztérium számára kiemelten fontos az iskolatej program, amelynek keretében több mint 400 ezer kisdiák kaphat, egyre bővülő kínálatban tejet, illetve tejterméket. A minőségi, hazai tejtermékek népszerűsítését segíti az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács közös programja is.

A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke szerint a szakmai tömörülés legfőbb célja, hogy az ország bármely pontján elérhető legyen a jó minőségű, friss hazai tej. Mélykuti Tibor szerint a Tej Világnapja és az azt övező széleskörű szakmai együttműködések elősegítik az ágazat fejlődését, a kormányzati támogatások pedig lehetővé teszik, hogy mind innovációs, mind gazdasági értelemben versenyképes lehessen a szektor. 

Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke köszöntőjében kiemelte: a köztestület továbbra is támogatja a Tej Terméktanács és Szakmaközi Szervezetnek a kedvezményes ÁFA- kulcs kiterjesztésére irányuló javaslatát valamennyi fogyasztói tejre, különös tekintettel az UHT-tejre. Ez ugyanis a termelőknek, a feldolgozónak és a fogyasztóknak is érdeke, emellett komoly lépést jelentene a feketegazdaság elleni küzdelemben.

A legfőbb filozófiánk a partnerség. Partnerség a szakmai szervezetekkel, az államigazgatással és az ügyfelekkel” – hangsúlyozta dr. Kondra Laura, a Magyar Államkincstár elnökhelyettese, utalva arra, hogy a világnapot megnyitó sajtótájékoztató előtt Mélykuti Tibor a Tej Terméktanács elnöke, valamint a Mészáros József, a Magyar Államkincstár elnöke együttműködési megállapodást írt alá. Az elnökhelyettes asszony hozzátette: „ez a dokumentum nem puszta formalitás, hiszen többek között az ügyfelek jogainak képviseletére, vagy a tejágazati támogatások jogszabályi hátterének tisztázásra konkrétumokat is meghatároztak a felek.”

Marczinkó Zoltán, a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára a feldolgozóipar erősödését emelte ki beszédében. Mint elmondta, „a hamarosan a Kormány elé kerülő Élelmiszergazdasági Stratégia is azt a célt szolgálja, hogy a közel 150 ezer embernek munkát adó élelmiszerágazat biztos megélhetést jelentsen. A stratégia külön passzust szentel a tejágazat fejlesztési irányainak is.”

Dr. Pleva György, a NÉBIH Élelmiszer és Takarmánybiztonsági Igazgatóságának igazgatója az élelmiszerbiztonság szerepét hangsúlyozta. Köztudott, hogy a tejtermékek könnyen romló árunak számítanak a nyári melegben, a NÉBIH ebben az időszakban több ezer ellenőrzést végez azért, hogy a boltok polcaira, az éttermekbe és a közétkeztetésbe csak megbízható termékek kerüljenek. „Nagy örömünkre szolgál, hogy a Nemzeti Alaptanterv ma már foglalkozik az élelmiszerbiztonság témakörével is, ennek során számtalan ismertető előadásra sor kerül. A NÉBIH fontos szerepet vállal az iskolatej programban is és a Tej Terméktanáccsal szoros együttműködésben arra is törekszünk, hogy a tejágazatban esetenként megjelenő tisztességtelen forgalmazási magatartást visszaszorítsuk” – tette hozzá.

A 2018. február 1 és május 31. között zajló Tejszív kampány lebonyolítását szervezető Agrármarketing Centrum ügyvezetője, Daróczi László kifejtette: „az Agrármarketing Centrum közel négy hónapon át folytatott intenzív médiakampányt, melynek során számtalan marketing eszközzel, például nyomtatott, online és közterületi hirdetésekkel, PR cikkekkel, televíziós és rádiós interjúkkal hívta fel a figyelmet a tejfogyasztás fontosságára”. Az ügyvezető szerint legalább napi fél liter tejet kellene fogyasztani egy egészséges embernek ahhoz, hogy fedezze a szervezet kalcium és D-vitamin igényét. Daróczi László elmondta: „a kampány részeként valósult meg a Tej Útja roadshow is, ennek jegyében az úgynevezett „Tejkamion” mintegy 30 vidéki helyszínen, elsősorban iskolákba látogatott el és 4800 iskoláshoz juttatta el tejfogyasztást ösztönző üzeneteit.

Istvánfalvi Miklós, a Tej Terméktanács társelnöke elsősorban azt emelte ki, beszédében, hogy a fogyasztói tudatosság gyerekkorban alakul ki, így különösen fontos, hogy ez a korosztály már ebben a korban megszeresse a tejtermékeket. A szakember szerint van mit bepótolni, hiszen „például a vajfogyasztás Magyarországon mindössze a harmada az Európai Uniós átlagnak, a sajtfogyasztás pedig körülbelül a fele”.

Kenderesi Tamás, olimpiai bronzérmes és ifjúsági olimpiai bajnok úszónk nagy örömmel vállalta a Tej Nagykövet szerepét. „Úgy gondolom, hogy az elsődleges szocializációs környezet, azaz a család az, aki a legnagyobb felelősséggel tartozik a gyerekek egészséges táplálkozásért. Édesanyám például mindig odafigyelt arra, hogy a hűtőben nap mint nap legyen tej- és tejtermék. A családon kívül talán az iskolák azok, akiknek még elsődleges feladata az edukáció, éppen ezért örülök, hogy ma a Tej Világnapján több mint 200 gyerkőc ismerkedhet meg a tej fogyasztásának fontosságáról.”- árulta el, miért állt a kezdeményezés mellé.

Az esemény kapcsán Kapás Boglárka, olimpiai bronzérmes úszónk elmondta: „A tej- és tejtermékek fogyasztása kortól és nemtől függetlenül elengedhetetlen szempont a táplálkozásunkban, és bizony, ez alól azok sem kivételek, akik laktózérzékenyek. Magam is laktózérzékenyként élem a mindennapjaimat, és egyáltalán nem okoz gondot: ugyanúgy fogyasztok tejet és tejtermékeket – a reggeli tejeskávémról például soha nem tudnék lemondani – csak a laktózmentes változatot választom a boltok polcairól! Éppen ezért tartom fontosnak, hogy idén is a Tejszív kampány nagyköveteként állhatok a gyerekek elé a Tej Világnapján, hiszen ők jelentik az új generációt, nekik kell útmutatást adnunk az egészséges életmód kapcsán.

Budapest, 2018. június 1.

Agrármarketing Centrum egészség élelmiszer kalcium marketing nemzeti agrárgazdasági kamara program rendezvény tejtermelés