fbpx

Traktorok adhéziós tömegnövelésének új módszere

Írta: Szerkesztőség - 2013 február 01.

A traktorok, járószerkezetükön keresztül adják le a talajra vontatási teljesítményüket. Ki ne ismerné a „bepattogás” jelenségét, amikor a traktor pattogni kezd a munkagép előtt.Amennyiben a traktor teljesítménye megfelel a munkagép igényének, akkor a járószerkezet felfekvő felületének növelésével (kerekes traktorok esetében abroncsnyomás szabályozással) és/vagy a traktor adhéziós tömegének növelésével szüntethető meg ez a jelenség, és javítható ezáltal a traktor vontatási hatásfoka.

 

 

 

 

A traktorok tömegnövelésére eddig hazánkban jól elterjedt módszer a traktorok abroncsainak folyadékfeltöltése, amely téli üzem esetén a kalcium-kloridos adalékolást is igényli, vagy még költségesebb megoldásként a keréksúlyok alkalmazása.

Mindkét eljárás használata körülményes, mivel a folyadékfeltöltés egy lassú folyamat, a feltöltött abroncsok nyomása nem optimalizálható, a feltöltött kerekek mozgatása nehézkes és veszélyes, és az abroncs sérülése esetén a folyadék mind kárba vész.

A keréksúlyok a formájuk és elhelyezkedésük miatt szintén nehézkesen kezelhetőek és csak adott felni típushoz alkalmazhatóak.

 

Alapszabály, hogy csak akkor tömegezzünk, amikor szükség van rá, azaz olyan munkák esetében, amikor nagy vontatási teljesítmény kifejtése szükséges.

Minden más esetben a többlettömegezést el kell távolítani a traktorról, mivel a feleslegesen hordozott tömeg az abroncsokra károsan hat, és többletfogyasztást okoz!

Hazánkban a kerékfeltöltést és keréksúlyozást alkalmazó gazdálkodók többsége erre nem fordít figyelmet, így felesleges abroncskopás és üzemanyag fogyasztás jelentkezik náluk.

 


 

2013-tól a Deraland Kft. talajvédelmi rendszerében (DTR) megtalálható, a Grasdorf-Wennekamp GmbH. által kifejlesztett aktív far-tömbsúly, amely megoldást nyújt erre a problémára.

Az aktív far-tömbsúly a traktor és a vontatmány között a traktor hárompont emelőszerkezetén helyezkedik el.

Könnyen fel- és leszerelhető, így csak indokolt esetben hordozza a traktor.

Szükség esetén az alaptömeg 70 kg-os kiegészítő tömegekkel lépcsőzetesen tovább növelhető.

A vontatmány hidraulikus, pneumatikus és elektromos igényének kielégítésére a berendezés csatlakozó dugaljsorral van ellátva.

 

 

A far-tömbsúly elhelyezkedése és a traktor hátsó tengelyére kifejtett nyomatéka egységnyi tömeget tekintve kedvezőbb hatásfokú, mit közvetlenül a tengelyen ható, a keréksúly vagy folyadékfeltöltés használatából eredő tömegé.

A szabvány hárompont csatlakozásnak köszönhetően bármilyen, szabvány hárompont függesztéssel rendelkező traktoron alkalmazható.

A berendezés kiegészítő vonólapjával a K80-as vonógolyós bekötésű munkagépek vontatására is alkalmas.

A traktor abroncsai ismét eredeti feladatukat láthatják el, kopásuk a minimumra csökken, és nyomásuk az adott munkafolyamathoz optimalizálható.

Szerelésük, karbantartásuk során nem kell bajlódni a folyadékkal vagy a keréksúlyok szerelésével.

A nagy tömegek mozgatásából eredő balesetveszély is megszűnik.

 

Összefoglalva:

Az univerzális far-tömbsúly alkalmazásával időt, üzemanyagot, és ezáltal költséget takaríthatnak meg a gazdálkodók.

A berendezésről bővebben érdeklődjön a [email protected] e-mail címen.

A berendezéssel élőben az AGROmashEXPO és AgrárGépshow 2013 rendezvényen találkozhatnak az érdeklődők a Deraland Kft. G pavilon 203/D standján.