A traktorvezető munkája összetett, a mezőgazdasági géppel összekapcsolt traktort vezetve nem csak az ellenőrző műszereket, jelzőberendezéseket kell figyelnie, hanem a traktor haladása közben a munkaterületre és a mezőgazdasági géppel végzett munkaműveletre is ügyelnie kell.
A traktorral közúti haladáskor, vagy pótkocsis szállításkor a traktorvezetőnek a közúti közlekedési előírásokat is be kell tartania. A traktorok tervezésekor ezért figyelembe veszik az emberi tényezőket, ehhez igazodva alakítják ki a traktoros munka helyét.
Az optimális munkahely kialakítása során az ergonómia tudomány (ember és a gép kapcsolat) ismeretanyagát alkalmazzák a tervezők.
A mai traktor olyan kialakítású, hogy a traktorosnak a vezetés kényelmét biztosítja, többek között a megfelelő kilátást a vezetőülésből (vezetőfülkéből), ezen belül jó rálátást a munkaterületre, a kezelő elemek célszerű elhelyezését, a kezelő elemek könnyű működtetését, az ülés kényelmét, vezetőfülke esetében a vezetőtér megfelelő klímáját, porvédelmét, zajszigetelését.
A traktorokat különböző helyi és éghajlati viszonyok között használják.
A könnyű kis traktorok és a rendszeresen gyümölcsösben, fólia házakban, állattartó telepeken stb. dolgozó erőgépek nem rendelkeznek vezetőfülkével.
A fülke nélküli traktorokon a vezető közvetlenül ki vannak téve az időjárási viszonyoknak a hőmérséklet, a páratartalom, a szél, a por és a munkavégzésből származó esetleges vegyi szennyezés hatásainak.
1. ábra: Massey Ferguson 8400 vezetőfülkés traktor munka közben
A hazai időjárás és a rendszerint poros környezetben végzett rendszeres munka megköveteli a vezetőfülke alkalmazását (1. ábra).
A vezetőfülke akkor megfelelő, ha a kellemetlen környezeti paraméterek még szélsőséges esetben is csak minimális mértékben hatnak a traktorvezetőre.
2. ábra: Fendt 900 típusjelzésű traktor vezetőfülkéje
A vezetőfülkében megfelelően tágas térnek kell rendelkezésre állni a kezelőtér megközelítéséhez, és annak elhagyásához.
A mai modern traktorra jellemző vezetőtér kialakítás látható a 2. ábrán.
3. ábra: Kormánykerék beállítási módok
A traktorvezető kényelmének biztosítása érdekében szabványok rögzítik a kezelő elemek és műszerek elhelyezését és működtetési irányát is.
A kormánykerék tág határok között állítható a traktoros igényének megfelelően (3. ábra).
Az elsődlegesen használt, kézzel működtetett kezelő elemeket, amelyeket gyakran, vagy rendszeresen működtetni kell, mint a gázkar, vagy a sebességváltó kar, hidraulika kar, úgy helyezik el, hogy azok a traktorvezetőtől jobbra essenek, jobb kézzel könnyen elérhetők legyenek, így a bal kéz mindig a kormánykeréken maradhat.
Napjainkban a traktorok vezetőfülkéiben a mérőórákat és szintjelzőket elektronikus monitorok és digitális kijelzők váltják fel.
A traktoros rezgéshatásoknak is ki van téve.
Szántóföldi üzemeltetés során 4-8 Hz függőleges rezgések lépnek fel, amely a rekeszizom rezgése révén a tüdő túlterhelését okozza, szén-dioxid kerül a véráramba, s ez bódultsághoz, álmossághoz kedvezőtlen esetben balesethez vezethet.
A nagyobb haladási sebességeknél, főként a traktor vonulásakor, ill. szállítási munkavégzés során 20 Hz-nél magasabb rezgések keletkeznek.
Ezek hatására a traktorvezető egyes végtagjai is rezgésbe jönnek, amely helyi vérellátási nehézséget, fáradékonyságot stb. okoz.
A traktorvezetőt érő káros lengések csökkentésének egyik legfontosabb eszköze a jól kialakított, rugózott vezetőülés, melynek egyben biztosítania kell a traktorvezető számára a kényelmes, kifáradás mentes vezetés lehetőségét.
A vezetőülés rugózását általában acél csavarrugókkal, a csillapítást pneumatikus, vagy hidraulikus lengéscsillapítóval érik el.
4. ábra: Grammer „Maximo Evolution Active” típusjelzésű traktorülés
Az egyik legkorszerűbb traktorülés – a német Grammer AG, „Maximo Evolution Active” típusjelzésű gyártmánya – a 4. ábrán látható.
Ez az ülés önálló levegőellátással (12V-os működésű légkompresszorral) működteti a függőleges légrugózást.
Állítható többek között az ülés helyzete, a rugózás mértéke (a vezető tömegéhez), a függőleges- és a keresztirányú vibrációs csillapítás, a háttámla szellőztetése, az ülés fűtése, a háttámla dőlése és vonalvezetése (a hátgerinc alátámasztása), az integrált fejtámasz magassága.
A segédülés egyszerűbb kivitelű és rendszerint előre hajtható háttámlával rendelkezik.
A traktor és a talaj közötti kapcsolat is jelentősen befolyásolja a traktor kezelőtérben fellépő rezgések és lengések nagyságát.
Az 1980-as évek elejétől a diagonál szerkezetű gumiabroncsokat felváltó radiál abroncsok alkalmazása kedvező előrelépést jelentett a rezgések és lengések mérséklése téren.
A traktorvezetőt érő rezgések, lengések további csökkentésére a legtöbb traktorgyártó a felső teljesítmény kategóriában levő traktorait a merev első híd helyett, rugózott első hidas változatban kínálja.
A vezetés kényelmének további fokozására egyes gyártók ezt kiegészítik a vezetőfülke rugózásával is.
A talajviszonyokhoz (úthoz), a haladási sebességhez, a traktor leterheléséhez és a vezető tömegéhez optimálisan összehangolt 3 rugózó rendszer (első híd rugózás, vezetőfülke rugózás és rugózott vezetőülés) eredményez igen kedvező érzetet, ülési kényelmet és ezzel nagyobb vezetési biztonságot.
A traktorvezetőt munkavégzése során jelentős zajártalom érheti.
A zaj hatására a vezető elfárad, hallása csökken, idegesebb lesz.
A hosszantartó erős zaj hatására a traktorvezető egészsége tartósan károsodhat.
A zaj csökkentését elsősorban a kezelőtérbe épített zajszigetelő elemekkel, a vezetőfülke belső felületeinek párnázásával, zajszigetelő burkolatok alkalmazásával érik el a gyártók.
A korszerűen zajtalanított és a megfelelően karbantartott vezetőfülkében a traktorvezetőt nem éri 70-74 dB(A) hangnyomásszintnél nagyobb zaj.
Az ilyen fülkében a traktorvezető jól érzi magát, hallgathat rádiót, tud telefonálni és a hosszú 10 órás munkavégzés alatt sem csökken a hallása.
A rezgések és zaj csillapítása mellett fő szempont a pedálok és a láb (alsó lábszár és lábfej) egymáshoz viszonyított helyzetének kedvező értéken tartása, amely a vezetőülés személyhez igazított beállításával valósítható meg.
A traktor esetében igen lényeges az elsődleges láthatóság, vagy a „kilátás az ablakon” biztosítása, ez azt jelenti, hogy a traktorvezető minden irányban kinézhet a traktorból.
A másodlagos láthatóság is lényeges, amely a vezetőfülkében, vagy a kezelőtérben elhelyezett műszerek és kezelő elemek jó érzékelését jelenti (5. ábra).
5. ábra: John Deere 6R traktor vezetőfülkéjének belseje
A traktorvezető komfort érzetének biztosítása érdekében a vezetőfülkét légkondicionáló berendezéssel kell ellátni.
Ez nem luxusberendezés, hiszen a traktoros munkaidejének nagy részét napi 8-10 órát a vezetőfülkében tölti.
Az élelmiszer és ital tárolására szolgáló hűtődoboz is egyre inkább az átlagos fülke felszereléshez tartozik.
A por, a vegyi anyagokkal, a permetezőszerekkel szembeni védelem túlnyomású (50 Pa), zárt vezetőfülkével érhető el.
A fülke légcseréje megfelelő légszűrőrendszeren keresztül ventilátor segítségével valósul meg.
A traktorral történt súlyos balesetek döntő többsége a traktorral való felborulásból adódott.
Ez ráirányította a figyelmet a felborulás hatásai elleni védelemre, a védőkeret és a biztonsági öv használatának fontosságára.
A mai esztétikailag is szép, zárt vezetőfülkéket úgy alakítják ki, hogy a fülke tartóváza a védőkeret funkcióját is ellátja.
Az traktort vezető ember magas szintű munkát végezz, egyre bonyolultabb képességű drága géppel.
A munka körülmények is egyre inkább szellemi tevékenységet követelnek a traktorostól.
A traktort vezető ember néhány évtized múlva nem a traktoron ülve fog dolgozik, hanem irodában, számítógép előtt ülve táv irányítja majd a szuper intelligens gépét.