fbpx

Új stratégiával növekszik a BASF

Írta: Kalmár Nárcisz - 2018 december 10.

A BASF a szerves üzleti növekedésre koncentrál. A gyorsabb növekedés érdekében a BASF még erőteljesebb hangsúlyt fektet ügyfeleire, és személyre szabott ajánlatokat fog kialakítani számukra. A vállalat gyorsabbá és rugalmasabbá válása érdekében jelentősen leegyszerűsíti a struktúrákat és folyamatokat, illetve megnöveli portfolióját. – Új stratégiánkkal növekedési pályára állítjuk a BASF-et – mondta dr. Martin Brudermüller a BASF új stratégiájának ismertetésekor Ludwigshafenben.

Az Igazgatótanács elnöke kiemelte az elmúlt évek pozitív fejleményeit: – A vállalat kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredménye 2012 óta átlagosan évi 8%-kal nőtt, jelentősen gyorsabban, mint a fix költségek évi 3%-os növekedése. "A BASF jövedelemnövekedése tehát szintén meghaladta a globális vegyipari termelés évi 3,7%-os növekedését. Ráadásul az elmúlt években a szabad pénzforgalom erősen fejlődött és magas – legutóbb 15,4% – volt a felhasznált tőke megtérülése (ROCE). Az új stratégia legfőbb célja az értékesítés és a volumen növelése.

Az ázsiai piac, ahol a BASF már nagyon jól ismert, fontos szerepet játszik a vállalat növekedési stratégiájában. A több mint 40%-os világpiaci részesedéssel rendelkező Kína a legnagyobb vegyipari piac, amely ösztönzőleg hat a globális vegyipari termelés növekedésére. – 2030-ra Kína piaci részesedése közel 50%-ra nő, és mi részt akarunk venni ebben a növekedésben – mondta Brudermüller. – Az új Verbund telephelyünk Zhanjiangban, Kuangtung tartományban található, és a nanjingi telephely bővítése jelentősen elősegíti növekedésünket ezen a dinamikus piacon.

A BASF ambiciózus pénzügyi és nem pénzügyi célokat tűz ki

Az ambiciózus célok elérése érdekében a BASF egy új, 2019-től 2021-ig tartó kiválósági programot vezet be. A tervek szerint a program 2021-től kezdődően 2 milliárd euróval járul hozzá az éves jövedelemhez. A program a termelés, a logisztika, a kutatás és fejlesztés területére, a digitalizációs és automatizálási tevékenységekre és a szervezeti fejlődésre összpontosító intézkedéseket foglal magában.

A BASF ezen felül ambiciózus nem pénzügyi célokat is kitűzött. – A BASF vállalja, hogy üvegházhatást okozó gázkibocsátását 2030-ig a 2018-as szinten tartja, még akkor is, ha jelentős termelési növekedést tervezünk – mondta Brudermüller. – Ez azt jelenti, hogy az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását függetlenítjük a szerves növekedéstől. – A cél magába foglalja a tervezett nagy beruházásokat, például az új Verbund telephelyet Dél-Kína Kuangtung tartományában. Ennek elérése érdekében a BASF javítani fogja üzemei irányítását, hatékonyságát és integrációját, és ahol csak lehetséges, nagyobb arányban vásárol megújuló energiaforrásokból előállított villamos energiát.

 – Tekintettel arra, hogy üzemeink már így is nagyon magas technológiai színvonalon dolgoznak, ez egy igen ambiciózus cél, amely rendkívüli kreativitást igényel a dolgok másként történő végrehajtásához – mondta Brudermüller. Hozzátette, hogy ehhez megfelelő szabályozási környezetre van szükség Németországban, Európában és az egész világon. A BASF abszolút értékben az 1990-es szinthez képest 50%-kal csökkentette az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását, miközben megduplázta termelési volumenét ebben az időszakban.

A 2030-ig tartó CO2-semleges növekedési célkitűzésen túlmenően a BASF 2025-ben mintegy 22 milliárd euró értékesítést szeretne elérni az Accelerator (gyorsító hatású) termékekkel. Ezek azok a termékek, amelyek jelentős mértékben járulnak hozzá az értékteremtési lánc fenntarthatóságához.

– Azonban munkatársaink nélkül ezek egyikét sem tudjuk megvalósítani. Ezért most először tűztük ki célul a dolgozói elégedettséget. Azt akarjuk, hogy munkatársaink több mint 80%-a azt érezze, hogy a BASF-nél a lehető legjobban tudnak növekedni és teljesítenimondta Brudermüller

Cselekvési területek a célok eléréséhez

„Azt akarjuk, hogy ügyfeleink egy új BASF-et ismerjenek meg” – mondta Brudermüller. Ezért a BASF tovább fogja fejleszteni szervezetét, hogy hatékonyabban és eredményesebben tudjon működni, és még inkább ügyfélközpontú legyen. „Szeretnénk megerősíteni ügyfeleink iránti szenvedélyünket az egész szervezetben. Szeretnénk még jobban előre látni és kielégíteni ügyfeleink igényeit” – jelentette ki Brudermüller. A BASF egyedülálló vegyipari szakértelme az ügyfelek kompetenciáival párosítva olyan megoldások kifejlesztését teszi lehetővé, amelyek egyszerre nyereségesek és felelősségteljesek. E célból a BASF számos olyan intézkedést vezet be, amelyek többek között növelik az ügyfelek számára az átláthatóságot, továbbfejlesztik az ügyfélszolgálatot és feltárják a közös növekedési potenciált. A BASF a következő cselekvési területekre összpontosít: portfólió, emberek, innováció, fenntarthatóság, műveletek és digitalizálás.

A BASF szegmensstruktúrájának továbbfejlesztése

2019. január 1-jétől a BASF tevékenysége hat szegmenst fed le, amelyek mindegyike két műveleti részlegből áll, kivéve a mezőgazdasági megoldások (Agricultural Solutions) szegmenst, amely továbbra is egy divízióból áll majd:

  • Chemicals (Vegyszerek)
  • Petrochemicals and Intermediates (petrolkémiai anyagok és intermedierek)
  • Materials (Anyagok)
  • Performance Materials and Monomers (speciális adalékanyagok és monomerek)
  • Industrial Solutions (Ipari megoldások)
  • Dispersions & Pigments and Performance Chemicals (diszperziók és pigmentek és különleges vegyi anyagok
  • Surface Technologies (Felületi technológiák)
  • Catalysts and Coatings (katalizátorok és bevonatok)
  • Nutrition & Care (Élelmezés és gondozás)
  • Care Chemicals and Nutrition & Health (Ápolási vegyszerek és Élelmezés és gondozás)
  • Agricultural Solutions (Mezőgazdasági megoldások)

A BASF célja, hogy egyértelműen pozícionálja üzleti tevékenységét az érintett versenytársaival szemben, és egy magas színvonalon teljesítő BASF-et hozzon létre, amely lehetővé teszi a vállalat számára, hogy sikeres legyen az egyre erősödő versenypiaci környezetben.

A Verbund központi szerepet játszik

A Verbund továbbra is központi szerepet fog játszani a BASF-nél. A BASF portfóliójának egyedülálló előnyei vannak a Verbund által nyújtott fizikai és technológiai, piaci és digitális előnyök miatt. A Verbund lehetővé teszi a vállalat számára a technológiai előnyök megvalósításában, az összes szegmensben. A BASF széleskörű portfolióval hatékonyan támogathatja ügyfeleit.

Ráadásul az értékláncok valóban hatékony működtetése csak a Verbundban lehetséges. A Verbundon belüli integrált termelésnek köszönhetően a BASF legalább évi 1 milliárd eurós költségmegtakarítást ér el például a nyersanyagok, az energia és a logisztika terén. Ugyanakkor a vállalat a Verbundnak köszönhetően mellőzi a jelentős kibocsátásokat. A BASF továbbra is vezető szerepet fog betölteni a Verbund-struktúrák kiépítésében és fejlesztésében, valamint a kevesebb, rendkívül hatékony telephelyeken történő működés megszilárdításában. 

Nagy teljesítményű szervezet létrehozása

A BASF sikeres átalakulásához a vállalat fejleszteni fogja a belső folyamatokat és a dolgozók közötti együttműködést is. Az alkalmazottak az új stratégia sikeres végrehajtásának kulcsai. A BASF rugalmas struktúrákat biztosít és gondoskodik arról, hogy a munkavállalók rendelkezzenek azokkal az eszközökkel és készségekkel, amelyek ahhoz szükségesek, hogy az ügyfelek számára differenciált és testreszabott termékeket és szolgáltatásokat tudjanak nyújtani.

A szervezet továbbfejlesztésének részeként a BASF a szolgáltatások, a K+F és az irányítási funkciók tekintetében szűkebb struktúrákat hoz létre.

Kihívások megoldása innovatív megoldásokkal

A BASF mindig is arra törekedett, hogy a legvonzóbb újításokat dolgozza ki ügyfelei számára. – A versenyképesség és az ügyfélközpontú alkalmazhatóság a folyamatok és technológiák kiválóságán keresztül valósul meg. Az új stratégiai összehangolás most közelebb hozza kutatási egységeinket az üzleti és a vevői igényekhez – mondta Brudermüller. A BASF kutatás-fejlesztési tevékenysége szorosabban kapcsolódik majd a szervezeten belül, és ezáltal jobban összpontosít az ügyfelek igényeire. Ez segít a piacra kerülési idő lerövidítésében és felgyorsítja a vállalat szerves növekedését.

Vezető szereplőnek lenni

A működési kiválóság mindig is a BASF egyik legfontosabb erőssége volt. „Ügyfeleink elvárják, hogy termékeinket pontosan és időben szállítsuk” – mondta Engel. „Ehhez a termelést biztonságosan, hatékonyan és megbízhatóan kell működtetnünk.” A BASF növelni fogja üzemei megbízhatóságát és javítja a rugalmasságot. Ezért a BASF évi 400 millió euróra növelte a működési kiválóság növelésére szánt költségvetését. Ez jelentősen meghaladja az elmúlt évek átlagát.

A digitalizálás kihasználása a vállalatnál

A digitalizálás soha nem látott lehetőségeket kínál a BASF eszközeinek teljes életciklusán keresztül. Például a számítógépeken különböző folyamatokat vagy beruházási ötleteket lehet szimulálni, ami segít a költségek minimalizálásában. A kibővített valóság ma már támogatja a BASF alkalmazottait a napi műveletek végrehajtásában. A BASF célja, hogy 2022-re világszerte több mint 350 üzemében digitalizálja a folyamatokat.

Összeállította:
Kalmár Nárcisz