A kerekes teleszkópos rakodók két vagy három tagból álló emelőgémmel rendelkeznek, és képesek jelentős távolságra, magasságra rakodni. Az elmúlt négy évtizedben számos kivitelben készültek ilyen rakodógépek a mezőgazdaság számára.
A kerekes homlokrakodók családjába tartoznak a teleszkópos rakodók is, amelyek hosszú, két vagy három tagból álló teleszkópos gémmel rendelkeznek. A gyakorlatban két változat terjedt el, a négykerék-kormányzású alacsony „teleszkópos rakodó” (1. kép) és a csuklós- (ízelt) kormányzású, traktorkinézetű „kerekes rakodó” (2. kép). A rakodógépekhez különféle munkaeszközök vásárolhatók. A következőkben néhány, a cikkhez kiválasztott gépújdonságot mutatunk be.
Merlo P30.10 teleszkópos rakodó
Az olasz Merlo családi vállalkozás 1981-ben készítette el első teleszkópos rakodógépét. A hazánkban is ismert gépek stílusjegyei közé tartozik a lapos építés, a középen elhelyezett gém, a bal oldali vezetőfülke, a jobb oldali padló alatti motor. A vállalat ma hét termékcsalád 21 modelljét kínálja vásárlóinak. Az új Merlo Panoramic 30.10 teleszkópos rakodók a kompakt rakodók családjába tartoznak (1. kép).
1. kép. Merlo Panoramic 30.10típusjelzésű teleszkópos rakodógép (forrás: https://www.merlo.com/eng/produts)
Ebben a családban az alacsony építésű gépek 6–10 m emelési magassággal és 2,7–3,3 t teheremelő képességgel rendelkeznek. Az összkerékhajtás és a hidrosztatikus sebességváltó, valamint a négykerék-tengelycsonkkormányzás alkalmazásának köszönhetően a rakodógépek nagyon mozgékonyak, előszeretettel alkalmazhatók mezőgazdasági, kertészeti, tereprendezési, építkezési stb. munkáknál.
A Merlo P30.10 teleszkópos rakodó motorja az új Deutz TD2.9L4típusjelzésű, 2,9 literes, 4 hengeres, soros elrendezésű, folyadékhűtésű, turbótöltős, 55,4 kW (75 LE) teljesítményű, Stage V besorolású dízelmotor. A dízelmotor 117 dm3/min térfogat-áramlású és 210 bar nyomású, terhelést érzékelő, áramlást megosztó hidraulikus szivattyút hajt.
A haladás erőátviteli rendszere hidrosztatikus motorból, kétfokozatú sebességváltóból, kardánhajtású differenciálművel rendelkező első-hátsó tengelyből áll. A gép haladási sebessége munka közben 0–20 km/h, országúton 0–40 km/h lehet. A gép hidraulikus szervotárcsafékkel fékezhető. A Merlo P30.10 teleszkópos rakodó klimatizált – kérésre rugózott – kényelmes, FOPS II. és ROPS-tanúsítvánnyal rendelkező vezetőfülkével és rugózott vezetőüléssel rendelkezik. A gép irányítását elektronikus joystick segíti.
A hidraulikus működtetésű emelőgém háromtagú teleszkópból áll, és 9,6 m magasságra 3 000 kg tömeget képes felemelni. A rakodógépet a gép elején elhelyezett, hidraulikusan külön működtethető két kitámasztókarral lehet stabilizálni. Teheremeléskor a biztonságra az új dinamikus terhelésszabályozó CDC (Merlo Dynamic Load Control) rendszer felügyel. A vezetőfülkében lévő LCD-képernyőn a kezelést segítő minden információ megjelenik.
A Merlo P30.10 gép további főbb műszaki adatai: szélesség 2 100 mm, magasság 2 120 mm (alacsony változatnál 2 020 mm), hosszúság 4 600 mm, működési tömeg 7 100 kg, a standard gumiabroncs 400/70 R20 méretjelölésű.
Schäffer 8610 T teleszkópos kerekes rakodó
A német Schäffer Maschinenfabrik GmbH. 1996-ban készítette első kerekes teleszkópos rakodóját. Ma csak a mezőgazdaság számára – több más rakodógép mellett –hat típusban gyárt teleszkópos rakodókat.
Az új Schäffer 8620 T teleszkópos kerekes rakodó (2. kép) 5,2 m magasságra 4 200 kg tömegű rakományt képes felemelni. Az összkerékhajtású, csuklós kormányzású teleszkópos rakodógépet három különböző motorteljesítménnyel, opciós sebességgel és mérettel kérhetik a vásárlók.
A gép hajtását új Deutz TCD 3.6 L4 típusjelzésű dízelmotor végzi, amely 3,6 literes, 4 hengeres, folyadékhűtésű, turbófeltöltős, Stage V besorolású (DPF és SCR-AdBlue rendszerrel), maximális teljesítménye 100 kW (136 LE), 2 200 1/min fordulatszámon. A modellválasztékon belül kérhető 75 kW, 90 kW és 100 kW motorteljesítménnyel is a gép. A dízelmotor 105 dm3/min térfogat-áramlású, megosztóterhelést érzékelő hidraulikaszivattyú hajtását végzi.
2. kép. Schäffer 8620 T típusjelzésű teleszkópos kerekes rakodó (forrás: https://www.schaeffer-lader.de)
A gép elektronikus vezérlésű autodrive hidrosztatikus SPT (Schäffer) erőátvitellel rendelkezik, amely HTF automatikus tolóerő-szabályozást, ECO üzemeltetést és külön rendelésre sebességtartó üzemmódot is biztosít. A rakodógép haladási sebessége 0–20 km/h vagy opcionálisan 0–40 km/h lehet. A gép fékezését és rögzítését többtárcsás hidraulikus tárcsafék végzi. A kerekes rakodó derékcsuklós hidraulikus szervokormányzású, a legkisebb fordulási sugár 2 310 mm. A gumiabroncsok 18-22,5 MP 590 méretjelölésűek.
A Schäffer 8620 T teleszkópos kerekes rakodó középen elhelyezett új SCV-Plus klimatizált vezetőfülkéje csendes, kényelmes. A nagy üvegfelület optimális kilátást biztosít, rakodáskor a gép elején középen elhelyezett teleszkópos emelőgém csak kismértékben zavarja az előretekintést. A vezetőfülkében a kezelőszervek ergonómiai kialakításúak. A Schäffer 8620 T teleszkópos kerekes rakodók további fontosabb műszaki adatai, a modellválasztéktól függően: működőgép-tömeg 7 050–7 950 kg, hosszúság 6 030 mm, szélesség 2 050–2 230 mm, magasság a szokásos 2 770 mm, alacsony fülkével 2 670 mm.
Sennebogen 355 E teleszkópos rakodó
A német SENNEBOGEN Maschinenfabrik GmbH. családi vállalkozás 1952-ben alakult, mezőgazdasági gépek gyártására, de már öt év múlva az építőipar számára is gyártott lánctalpas darukat. 2018-ban kezdték el gyártani a 355 E jelzésű teleszkópos kerekes rakodógépet (3. kép).
3. kép. Sennebogen 355 E típusjelzésű teleszkópos rakodógép (forrás: https://www.sennebogen.com/produkte/)
Ezt a rakodógépet 2020 óta Fendt Cargo T955 terméknéven az AGCO társaság is forgalmazza. A 355 E rakodógép egyesíti a két alapgéptípust, a teleszkópos rakodók és a kerekes rakodók jellemzőit, előnyeit. A középen elhelyezett teleszkópos gémtől függetlenül a bal oldalon levő rezgéscsillapított vezetőfülke akár 4,25 m magasra emelhető, így a magasra rakodásra 360O-ban optimális rálátás nyílik (4. kép).
4. kép. Sennebogen 355 E teleszkópos rakodógép felemelt vezetőfülkével (forrás: https://www.sennebogen.com/produkte/)
DIECI Agri Pivot T90 derékcsuklós-teleszkópos rakodó
A Sennebogen 355 E összkerékhajtású, négykerék-kormányzású teleszkópos rakodógép 8,5 m magasra képes 5 500 kg rakományt emelni. A gép hosszirányú stabilitását túlterhelés-védelmi rendszer biztosítja, a keresztirányú stabilitás pedig az első tengely 8O-os szintezőrendszere javítja.
A gép hajtását az FPT N45 típusjelzésű, 4,5 literes, 4 hengeres, CR befecskendezésű, turbós, 114 kW (130 LE) teljesítményű dízelmotor szolgáltatja. A motor DOC + HI-eSCR2 (AdBlue) kipufogógáz-utókezelő rendszerrel teljesíti a Stage V előírást.
A dízelmotor közvetlenül hajtja a hidrosztatikus fokozatmentes erőátvitel szivattyúját, amely maximálisan 200 dm3/min térfogatáramú, és 310 bar nyomású hidraulikaolajat szolgáltat a munkahengerekhez és a Compact Drive sebességváltó-hidraulikamotorhoz. A hajtásmód beállítása mellett az erőátviteli rendszer a terhelés és gázpedál helyzete alapján automatikusan vagy gyorsabb haladási menetsebességet, vagy lassú haladás mellett nagyobb tolóerő- (kerékerő) kifejtést biztosít. A gép legnagyobb haladási sebessége 20 (vagy 40) km/h.
A járművet hidraulikus fékberendezés fékezi, a rögzítőfék hidraulikus, rugós erőtárolós.
A Sennebogen 355 E teleszkópos kerekes rakodó további műszaki adatai: működő gép üzemi tömege 11 800 kg, hosszúság 5 635 mm, szélesség 2 475–2 520 mm, minimális magasság 2 670 mm, tengelytáv 3 250 mm, standard gumiabroncs 460/70 R24, fordulási sugár 3 960 mm.
(Korábbi cikkünkben a traktorra szerelhető homlokrakodó gépekről itt olvashat.)
Dr. Varga Vilmos
ny. egyetemi docens