Ezidáig főként a kamionos szakma sajátosságának számított, hogy a fuvarozó cégek GPS-el és gyakran üzemanyag fogyasztásmérő berendezéssel szerelték fel flottáikat.
A folyamatosan úton lévő nehézgépjárműveket és azok üzemanyag fogyasztásának alakulását így – akár – a nap 24 órájában követni tudják az interneten keresztül egy flottakövető szoftverrel. Ennek egyik fő oka, hogy a fuvarozói szakma összes működési költségeinek több mint felét az üzemanyag költségek teszi ki, ezért a jármű tevékenységének és az üzemanyag fogyasztásának az alakulása szó szerint létkérdéssé vált.
A mára már realitássá vált tartósan jóval 300 Ft és a fölötti üzemanyagárak szó szerint ezen vállalkozások létét veszélyeztetik.
Érthető, hogy ma már a földmunkagépek és a mezőgazdasági gépek üzemeltetői is számukra megfelelő megoldást keressenek speciális gépeikhez, az elviselhetetlenül magas üzemanyagárak miatt.
Jó hír, hogy van megoldás a mezőgazdasági gépekhez is! Az osztrák diveko cég magyarországi partnereivel együttműködve – a szakma speciális igényeit szem előtt tartva – kifejlesztette speciális megoldását, amely a következő egységekből áll:
-DFE elektronikus mérőcella
-Adatbeviteli Terminal
-GPS + transponder
WEB-es hozzáférésű speciális mezőgazdasági alkalmazás
A rendszer működésének a lényege, hogy a gép üzemanyagrendszerébe utólagosan beépített átfolyásmérő cella impulzusai a jármű fülkéjébe beszerelt helymeghatározó GPS megfelelő inputjára kerülnek digitális jelek formájában, amely jeleket a WEB-es szoftver, a GPS-es adatokkal együtt feldolgozza és felhasználó számára értékes analitikákat és göngyölített adatokat szolgáltat, könnyen érthető és kezelhető formátumban.
A GPS egység áramellátásának vagy a GPRS jel kimaradás esetén sincs adatvesztés, azokat az egység tárolja és a tápellátás vagy GPRS szolgáltatás helyreállásakor azokat automatikusan továbbítja.
A kinyert adatok pdf formátummá könnyen átalakíthatók és akár továbbküldhetők.
A kigyűjtések végezhetők gépkezelő szerint vagy gépek szerint akár egy meghatározott tevékenységre napra vagy időszakra. AGPS-ben lévő szenzorok segítségével a hely, útvonal, sebesség, vezetési és tartózkodási idő adatokon túl az alábbi tevékenységek különböztethetőek meg: gép munkanap, gép üzemóra, gép munkaidő (óra, perc). gépkihasználtság %, liter, liter /h (megjegyzés: a társaság szempontjából a jövedelem termelő tevékenység a gép munkaidő).
Egy transponder segítségével a gépkezelő munkakezdéskor egy mozdulattal elvégezheti a bejelentkezést vagy a kijelentkezést a munka befejezésekor. Így biztosítható a gépkezelőhöz rendelt módon az adatok gyűjtése.
A szoftverfejlesztő cég (osztrák-magyar) folyamatosan fejleszti a rendszert, hamarosan olyan további értékes szolgáltatásokkal egészül ki, mint pl. az 1 hektárra eső üzemanyag felhasználás vagy a végzett tevékenység – szántás, talajlazítás, permetezés stb. – menüpontokból történő kiválasztása a fülkében lévő adatbeviteli terminálról.
A mérőcella mérési (toleranciája) pontossága +/- 1%. A mérőcella csak 1 ponton és csak egyszer méri meg a tankból kijövő ágon a tápszivattyú irányába menő gázolaj mennyiséget. A résolajat nem az üzemanyagtartályba, hanem a mérőcellába vezeti vissza, így biztosítható a pontos mérés. A gázolajban oldott állapotban lévő levegőt a cella automatikusan kiválasztja, és az az üzemanyagtartályba kerül visszavezetésre. A mérőcella része egy integrált szűrőegység is, amely kiszűri az üzemanyagtartály felől érkező szennyeződéseket, ezzel védi a mérőcellát és a motor befecskendező rendszerét is.
Pomozi Gyula
Szelpo Kft.
8000 Székesfehérvár, Budai út 390.
tel: 06-22/500-863; www.szelpo.hu