fbpx

A V-4-ek agrárkamarái szorgalmazzák a bioüzemanyagok bekeverési arányának növelését

Írta: Kohout Zoltán - 2019 február 08.

Az autósok általában nem gondolkoznak tág összefüggésekben, amikor üzemanyagot választanak a kutakon. Ám a magyar mezőgazdaságnak, a lokális és globális környezetvédelemnek, és a hazai export-import-egyensúlynak óriási és kihasználatlan előnyt nyújt az etanol-tartalmú benzinek forgalmazása. Hogy miért?

bioüzemanyag

Nagyhatalmi esélyeink

Magyarország etanol-nagyhatalom: egész Európa etanol-termelésének csaknem az ötödét(!) mi produkáljuk. Így az etanol-felhasználás – különösképp a benzinekbe való bekeverési arányának növelése – közvetlen érdeke a magyar gazdaságnak és benne az agráriumnak. Miután a hazai mezőgazdaság egyik fő haszonnövénye a csaknem 1 millió hektáron termesztett kukorica, az alapanyagból előállított, komoly hozzáadott értéket képviselő etanol stabil jövedelmet biztosít gazdák ezreinek. Emellett munkahelyeket biztosít a feldolgozóiparban, továbbá jelentősen hozzájárul Magyarország külkereskedelmi mérleg-egyensúlyának stabilitásához.

Stabilitást hoz az agráriumba is

Nem véletlen, hogy a Visegrádi Országok (V4) agrárkamaráinak Veszprémben megtartott találkozója első napján 31 kelet-közép-európai, együttesen több mint 6 millió tonna gabonát és repcét feldolgozó bioüzemanyag-gyártót tömörítő szervezetek vezetői a bioüzemanyagok bekeverési arányának növelését szorgalmazták. Álláspontjuk szerint ezzel évente több milliárd literrel csökkenthető lenne a régió olajszükséglete, a gyártás során keletkező GMO-mentes melléktermékekkel pedig számottevően mérsékelhető lenne az importált génmódosított szójától való függőség. (Az etanolgyártás melléktermékeként képződő, évi csaknem 600 ezer tonnányi, magas fehérjetartalmú takarmány hazai felhasználása tökéletesen belesimul a Nemzeti Fehérjeprogramba, azaz az állattartást GMO-mentes alapanyaggal látja el.)

Az ágazat szereplői arra tettek javaslatot, hogy a V4-országok agrárkamarái indítványozzák országuk döntéshozóinál a 10 térfogatszázalék etanolt tartalmazó E10, illetve a 7 térfogatszázalék biodízelt tartalmazó B7 üzemanyagok legkésőbb ez év végéig történő bevezetését.

Előttünk is nyitva az út

A bevezetőben említett hatalmas bioetanol-előállítási kapacitás két vállalat, a Pannonia Bio finomítónak és a Hungrana Kft.-nek tevékenységén nyugszik: a két cég összesen 680 millió liter elsőgenerációs bioetanolt állít elő évente. Ez egyben azt is jelenti: mennyiségi akadálya nincs annak, hogy – akárcsak a már előttünk járó Bulgária vagy Románia – Magyarország is nagyobb százalékban keverje a bioetanolt a benzinbe.

Ma egyébként Német-, Francia- és Finnországban, Belgiumban, Hollandiában lehet E10-et tankolni. A franciáknál, ahol már 10 éve használják az E10-et, a piaci részesedése 2017-re csaknem elérte a 40%, Finnországban pedig a 61%-ot(!). A következő két évben tervezi a magasabb etanolarányú benzin bevezetését Olaszország, Svédország, az Egyesült Királyság, Litvánia, Lengyelország és Dánia. Erre a hullámra szeretne felülni Magyarország is.

 (forrás: Hungrana)