Gép és traktor kapcsolatában is egészen új távlatokat nyit egy új tervezésű munkafolyamat – és ez csak egy a novemberi Agritechnica izgalmas kérdései közt.
Még több adat és teljesítmény
Kiemelt hangsúlyt kap Hannoverben a mezőgazdasági földterületek intelligens és célzott kezelése, a precíziós gazdálkodás, amit mint meghatározó trendet a novemberi Agritechnica kiállítói intelligens megoldásokkal közelítenek meg. A cél mindig a differenciált ismeret- és adatszerzés a szántóföld és a növények minden lényeges szempontjából. Ehhez mind hatékonyabb érzékelőrendszerekre van szükség, egyre nagyobb az igény a pontosságra, a biztonságra és a teljesítményre. Az Agritechnicán is megmutatkozik a vető-, a trágyázó- és a betakarítógépek lépésről lépésre történő digitális fejlesztése.
Gép utasít traktort
Izgalmas fejezete ennek, hogy a gépek a traktorral hálózatba kapcsolva, egyre önállóbban járnak el. A Machine to Machine (M2M) kommunikáció megjelenése egyrészt lehetővé teszi a mezőgazdasági gépek vezérlését teszi lehetővé a traktor fülkéjéből. Ám működik ez fordítva is! A TIM-mel (Tractor-Machine Management) felszerelt vető- és permetezőgépek, bálázók parancsot adhatnak a traktornak az ISOBUS-on keresztül, hogy önállóan optimalizálják munkafolyamatukat. Bár ma még nem minden eszköz rendelkezik ezzel a funkcióval, a máris mind több elektronikusan vezérelt alkatrész miatt a folyamatnak az ISOBUS-rendszer teljesítőképessége határt szab. Viszont az Ethernet-alapú gerinchálózatok utat nyitnak a nagy sávszélességű adatátvitelnek, amire a valós idejű M2M kommunikációhoz vagy a felhőalapú diagnosztikai funkciókhoz szükség van.
(Fotók: Agritechnica-sajtó; DLG, S. Pförtner)
A holnap kérdései
Az Agritechnica újdonságai közt szerepel még a kormányzott vezetékes technológia holnapja (méretcsökkentett, cserélhető kormányoszlop, joystick), amik révén nemcsak még nagyobb rugalmasság érhető el a fülke tervezésében, hanem csökkenthető a kezelő munkaterhelése, s így javítható a termelékenység. Az Agritechnica digitális kereskedelmi fórumának megállapítása emellett, hogy időben odébb van még az elektromos és autonóm meghajtású munkagépek dominanciája a mezőgazdaságban. Technikailag az automatizált vezetéshez vezető utat már a segédrendszerek és az érzékelő technológiák szabják meg – de kérdés, mi ígéri a legnagyobb sikert a gyakorlati alkalmazás szempontjából.