fbpx

Fokozott baleseti kockázatú forgalmi szituációk

Írta: Agrárágazat-2022/10. lapszám cikke - 2022 október 25.

Éppen cikkünk születésének pillanatában is újabb traktoros balesetről érkezett hír, amely Szentesnél történt, a TV-torony közelében, a 45-ös főúton. Egy MTZ traktorba rohant egy repcét szállító román kamion, miközben az erőgép balra akart lekanyarodni.

Az idei szezonban eddig szinte nem volt olyan hét, amikor nem történt közúti baleset traktorral vagy önjáró munkagéppel hazánk útjain. Több esetben halálos áldozatokat is követeltek a mezőgazdasági gépekkel való ütközések. Annak ellenére is így volt ez, hogy a Megfosz, a Magyar Közúttal és a rendőrséggel karöltve több kampány keretében próbálta a járművezetők, illetve gépkezelők figyelmét felhívni a mezőgazdasági gépekkel való közúti vonulás fokozott közlekedésbiztonsági kockázataira. Ehhez kapcsolódva cikkünkben is összegyűjtöttük azokat a leggyakrabban előforduló szituációkat, amelyek nem egyszer vagy a gépkezelők figyelmetlensége, vagy többi járművezető türelmetlensége és az ebből adódó kapkodás miatt fokozott baleseti kockázatot jelentenek.

A betakarítási szezon kezdetével ismét megszaporodnak a mezőgazdasági vontatóból, illetve pótkocsikból álló járműszerelvények

Áthaladás vasúti átjáróban

Ebben a közlekedési szituációban a legnagyobb kockázatot az andráskereszttel ellátott vasúti átjárók jelentik, ahol csak a gépkezelő figyelmére van bízva, hogy adottak-e a biztonságos átkelés feltételei. Az ilyen típusú átjárók általában a vasúti pálya és alsóbbrendű mezőgazdasági utak, illetve földutak kereszteződésénél fordulnak elő, sok esetben a növényzet és a vasúti pálya íve miatt nehezen vagy korlátozottan belátható pályaszakasszal. Ha egy munkagéppel, illetve egy vagy két pótkocsiból álló traktoros szerelvénnyel próbálunk átkelni, mindig kalkuláljuk bele, hogy az átkelés ideje alatt megváltozhat-e jelentősen a forgalmi helyzet. Nem mindig BZmot motorvonatok haladnak csak a pályákon, vannak nagy sebességű vasúti szerelvények, melyek érkezése egy ilyen átjáróban hatalmas veszélyt jelent az átkelő mezőgazdasági járműre nézve. Ezekben az andráskeresztes átkelőkben a sínpár általában jóval magasabb töltésen fut, mint az útfelület, így az átkeléshez jelentősen le kell lassítani a gépet. Az ilyen, az út felületéből jelentősen kiemelkedő sínpárok az átjárókban főleg a talajművelő gépeket vontató erőgépekre, illetve vontatmányukra is veszélyt jelentenek.

2022. augusztus 30.: a göncruszkai vasútállomás közelében, az andráskeresztes átjáróban egy Bzmot motorvonat beleakadt egy traktor homlokrakodójába és elsodorta a gépet (fotó: Mávinform)

A vontatott talajművelő eszközök hasmagassága viszonylag alacsony, és nem egy esetben akadtak fent idén is sínpárokon átkelés közben, amelynek végül az lett a következménye, hogy nem sikerült időben eltávolítani a sínről a gépet, az érkező vasúti szerelvény pedig elsodorta a munkagépet. Amennyiben úgy ítéljük meg, hogy a munkagép vagy vágóasztal-szállító kocsi hasmagassága nem garantálja a biztonságos átkelést, ha egy mód van rá, inkább kerüljünk, és keressünk jobb terepviszonyokat biztosító átkelőt. Ha mégis megkockáztattuk az átkelést, és pórul jártunk, akkor a legnagyobb körültekintés mellett minél gyorsabban kapcsoljuk le az erőgépről a munkagépet, illetve értesítsük a hatóságokat, hogy időben tájékoztatni tudják a mozdonyvezetőt a pályaakadályról. A másik fő rizikót az áthaladáskor a traktorra szerelt homlokrakodó jelenti.

2022. április 11.: Nagyszénás közelében, az andráskeresztes átjáróban áthaladó Rába-Steiger traktorral vontatott kompaktor hátsó tengelyének ütközött az érkező motorvonat (fotó: Donka Ferenc/MTI)

A közelmúltban is történt egy olyan baleset, amelyben a Bzmot motorvonat a traktorról a vágány felé belógó rakodógémnek ütközött, és magával rántotta az erőgépet és a hozzákapcsolt megrakott pótkocsit is. Amikor a körültekintés érdekében a homlokrakodós traktorral a vágányhoz húzódunk, vigyázzunk arra, hogy az ne lógjon be fölé, ha pedig csak így tudunk meggyőződni arról, hogy érkezik e szerelvény a vágányon, tolassunk vissza, nehogy az a rakodógémbe akadva elsodorja gépünket.

Balra kanyarodás a főútról alsóbbrendű útra

Nagyon sok baleset ebben a szituációban történik, főleg mezőgazdasági vontatókkal. A traktor mögött már a lekanyarodás előtt jókora kocsisor torlódik föl. Irányjelzővel jelezzük a balra lekanyarodási szándékunkat a főútról, és még a felezővonalhoz is közel húzódtunk, hogy ezzel is tudassuk a mögöttünk álló, illetve szemből érkező gépjárművezetőkkel, hogy lekanyarodást szeretnénk végrehajtani a vontatóval. A visszapillantó tükörben és hátrafordulva is ellenőrizzük, hogy lekanyarodási szándékunkat a mögöttünk haladó gépjárművezetők észlelték és tudomásul vették, majd elkezdjük a lekanyarodást. Aztán – miközben kanyarodni kezdünk – a mögöttünk lévő kocsisor végéről a járműsor előzésébe kezd egy sok lóerős autó volánjánál ülő türelmetlen autós, miközben ezt már a kanyarodásra koncentrálás közben mi nem észleljük.

2022. szeptember 12.: Szentes határában, a 45-ös főúton egy román kamion ütközött egy műtrágyát szállító MTZ traktornak, miközben az balra akart lekanyarodni (fotó: Donka Ferenc/MTI)

Az ütközés megtörténik, és mivel a KRESZ egyértelmű ebben, minden esetben a kanyarodó jármű vezetőjét hurcolják meg. Ezt a szituációt nagyon nehéz kivédeni, hiszen sok esetben az előzésbe kezdő jármű vezetőjének a gondolatáig se jut el, hogy vajon miért állhatott meg a kocsisor. Ő siet, és nem vár senkire. Sokszor a legnagyobb körültekintéssel végzett lekanyarodás során sem lehet felkészülni egy ilyen helyzetre, és a traktoros balesetek jelentős részét ez a forgalmi szituáció okozza. Az egyetlen megoldás, ha a kanyarodás megkezdésekor folyamatosan figyeljük a mögöttünk zajló forgalmi helyzetet, bár ez egy kanyarodást végző erőgép fülkéjéből nem egyszerű. Ilyenkor már a tükörből nem sokat látunk, hátra, illetve oldalra fordulva kell meggyőződni kanyarodás közben, hogy nem kezdett valaki bele az előzésünkbe. Az időben aktivált irányjelzés mellett a kanyarodás előtt már erőteljesen húzódjunk a felezővonalhoz, hogy a járművezetőkben tudatosuljon, mi a szándékunk. Lassan kanyarodjunk, ne kapkodjunk, hogy a hirtelen megváltozó forgalmi helyzetre is időben tudjunk reagálni.

2022. augusztus 07., este 21 óra 26 perc: Mórahalomnál, egy nagy ívű kanyarban nagy sebességgel rohant bele hátulról az előtte haladó vontatott burgonyakombájnba a BMW az 55-ös főúton (fotó: Donka Ferenc/MTI)

Ráfutásos balesetek

Ez a harmadik leggyakoribb balesetforma, amely a mezőgazdasági vontatókkal, illetve önjáró betakarítókkal történik, a legtöbb esetben éjszaka. A mögöttünk érkező autós helyett nem figyelhetünk, miközben a kétfajta jármű között a sebességkülönbség jobb esetben a duplája, de inkább több. Egy nem belátható kanyarban nagy sebességgel mögöttünk közeledő autós esetében – ha még a telefonját vagy az Infotainment rendszert babrálja – csak az észlelésének az időpontján, a reakcióidején és a fékútján múlik minden. Itt csak két dolgot tehetünk: mindig működjenek megfelelően a jármű, illetve járműszerelvény világító- és jelzőberendezései, és ha tehetjük, vértezzük fel az erőgépünket vagy önjáró munkagépünket a legmodernebb, nagy fényerejű figyelmeztető jelzésekkel, kiegészítőkkel. Alkalmazásukkal jó előre felhívható a forgalomban közlekedő többi járművezető figyelme a lassabb haladású, sok esetben szélesebb traktor, illetve munkaeszköz vonulására. A figyelemfelkeltő fényjelzésre reagálva a járművezetők időben észlelhetik a gépet, és megfelelő óvatossággal, csökkentett sebességgel, ideális távolságtartással közelíthetik meg.

Villogjunk, ahogy csak lehetőségünk van rá, így hamarabb észrevehetnek minket az autósok

Cikkünkben csak a három legnagyobb baleseti kockázatot jelentő forgalmi helyzetre hívtuk fel a figyelmet, de számtalan más veszélyes szituáció is előfordulhat a gépek vonulása közben az utakon. A többi közlekedőtől fokozott óvatosságot, türelmet és megértést kérünk. A nagyobb munkagépeket kellő körültekintéssel közelítsék és előzzék meg, a balesetveszélyes és meggondolatlan manőverek helyett inkább türelmesen reagáljanak a mezőgazdasági járművek közlekedésére.

Farkas Imre