fbpx

Átalakul a gabonapiac, és nekünk csak az apró esik le

Írta: Kohout Zoltán - 2023 május 17.

Kína kelet-közép-európai kereskedelmi útvonalainak fejlesztése és az oroszok háborúja Ukrajnában kitaszítja a magyar gabonát a korábbi piacairól. A napokban újabb lökést kapott ez a trend.

Kína kezdte

A kelet-európai kereskedelmi vasúti fejlesztések fő mozgatója Kína, amely az Új Selyemút program keretében erőteljes logisztikai beruházási menetrendet diktál a régóiban. Kína célja az ázsiai kontinens felől minél gyorsabb, multimodális logisztikai csomópontokon át elérni a globális piacokat – elsősorban Nyugat-Európát, amely a kínai export egyik fő kereskedelmi célpontja. A kínai vasútfejlesztések ezért utak, kiszolgáló egységek, kikötők, energia- és telekommunikációs hálózatok (5G) kiépítéséről is szólnak. Ennek egyik legjobb példája a fényeslitkei multimodális logisztikai terminál.

Versenyképes lesz-e a magyar gabona mostantól?

Mindez most, amikor az orosz agresszió nyomás alá helyezi az ukrán gabonaexportot, új következményeket szül a magyar gabona piaci kilátásait illetően is. Az ukránok ugyanis kénytelenek a korábbi Fekete-tengeri utak helyett vasúton eltalálni a kikötőkhöz. Ennek következtében új piacokra is lelnek, köztük olyanokra, amik korábban a magyar gabonának voltak célállomásai, például az olasz felvásárlók. Illetve ennek, valamint a tavalyi súlyos aszály miatt kialakuló gabonahiánynak lett következménye az is, hogy az Ukrajnából érkező gabona 70 százaléka itt maradt, a további 30 százalék került olasz és más nyugati piacokra. De ami most piacot talál itt, az akkor is idejön majd a jövőben, ha a hazai termés újra az eredeti magasságokban végez majd – és nagy kérdés, versenyképes lesz-e a magyar termény a vasúton ideérkező ukránnal-orosszal szemben. „A kiépült beszerzési útvonalak olajozottan és vélhetően olcsóbban fognak működni, mint eddig, a magyar termelő pedig elfeledheti a párizsi tőzsdét mint igazodási pontot”, írta márciusi elemzésében a MezőHír szaklap is.

Új utak nyílnak – csak nem nekünk

Márpedig ez a folyamat csak erősödni fog. Az ukrán gabonaimport tilalma nem hat a terményárakra, a tranzitforgalom pedig egyre nő: nemrég új vasúti fuvarfolyosó nyílt Magyarországon át – írta a vg.hu. Az osztrák és ukrán vasút fix menetrendet és vonzó tranzitidőt ígér a Bécs és Kijev közötti új vasúti árufolyosón, ami már az idei aratás utáni szezonban elláthatja Nyugat-Európát ukrán repcével, búzával, napraforgóval, kukoricával. Az új vonal Magyarországot is átszeli, így a hazai logisztikai csomópontok – például a soroksári BILK terminál – forgalma nő. A logisztikai díjak persze aprópénz ahhoz képest, amit a gabonaüzlet jelent.

Lemaradtunk Ebben persze a hazai vasút elmaradt fejlesztéseinek is szerepe van: az ágazat hiába várja évek óta az állami támogatásokra épülő korszerűsítést, bővítési fejlesztéseket. Pedig azért a szállítás is nagy üzlet. Tavaly például a környező országokhoz képest drága magyar vasúti vontatási áram okozta forgalomcsökkenést ellensúlyozta az ukrán gabona importja, valamint tranzitszállítása. Márciusban jelentek meg a gabonaszállítások a záhonyi térségben, és a forgalom őszre a nyolc és félszeresére nőtt