fbpx

A takarmányozás gépesítésekor a tartástechnológiánk és az állatlétszám is fontos, nemcsak a pénztárcánk

Írta: Agrárágazat-2023/09. lapszám cikke - 2023 szeptember 09.

Talán kevesen tudják, hogy a szarvasmarha-takarmányozás kapcsán jól ismert német Strautmann-gépek magyar hozzáadott értéket is tartalmaznak. A „sztoriról”, a kulisszatitkokról és a magyar piacon nemrégiben debütáló, legújabb Verti-Mix takarmánykeverő kocsiról beszélgettünk Keller Károly értékesítési igazgatóval.

Strautmann-gépek
A kínálatból személyre és telephelyre szabva választhatunk

A német gépgyártó családok többnyire egy szerelőműhely kialakításával, egy saját problémát megoldó gép megépítésével indultak el. De Strautmannéknál a szarvasmarhatartás vagy a gépgyártás volt előbb?

– A megfelelő takarmány előállítása volt a Strautmann család kiindulási ötlete, még a ’60-as évek elején, ami egy rendfelszedő kocsi tervezésével és gyártásával indult a környékbeli marhatenyésztők számára. Nagy lépésnek számított 1988-ban, mikor bemutatták a spirális szeletelőrotorral felszerelt Super Vitesse rendfelszedő kocsijukat is, amiből mára 6-féle modellcsaláddal vannak jelen a piacon. Azóta pedig eltelt 66 év, már a negyedik generáció vezeti a vállalkozást, a gyártócsarnokok kinőtték a németországi Bad Laer régiót (sőt, az országot is), elindult világkörüli hódító útjára a Strautmann-gépgyártás, de egyvalami nem változott: a fókusz a szarvasmarha-tenyésztés kiszolgálása maradt; viszont kizárólag gépész oldalról.

Keverőcsiga
A homogén takarmány előállításának egyik kulcsa a saját fejlesztésű IMS keverőcsiga

A szarvasmarha-tenyésztés sarkalatos pontja a takarmányozás, ezt ezek szerint a gépészek is tudják. Mi a legnagyobb kihívás a technológiában?

– A homogén takarmány biztosítása. Magasabb tejhozamot ugyanis akkor tudunk elérni, ha a takarmányunk homogén, és az állat már nem válogat tovább. Ráadásul gépesítéskor figyelembe kell venni a már meglévő tartástechnológia feltételeit ugyanúgy, mint az állatlétszámot. A vertikális keverőcsigás vontatott Verti-Mix takarmánykeverő- és kiosztókocsikkal 1994-ben, míg az első önjáró takarmánykeverővel 1996-ban debütált a Strautmann.

A vertikális keverőcsigák beépítésével (a hagyományos horizontáliskeverőcsigás rendszerrel szemben) nem roncsolódik a takarmány, maximálisan megőrzi a struktúráját, a gép nem tömöríti a keverés során, így ideálisan laza keveréket hoz létre. Majd a gyorsan elkészült nagy mennyiségű takarmánykeveréket többféleképpen lehet kiosztani, ráadásul a gépek vonóerőigénye is alacsonyabb. A Strautmann saját fejlesztése az új IMS keverőcsiga is, amely elődjéhez képest 8%-kal kisebb hajtási energiát igényel, és egyedi késállítási lehetőséget biztosít minden takarmányféleséghez.

A saját fejlesztésű IMS keverőcsigánk rugalmas késbeállítása az összes takarmánykomponenshez alkalmazkodik. A lépcsős kialakítású csigalevelek pedig ellenáramoltatják és forgatják a takarmányt, ez biztosítja a homogén keveréket energia- takarékos, rövid keverési idővel. A 20 mm vastag, nagy teherbírású keverőcsigától így akár 50%-kal hosszabb élettartamot várnak a tervezők. Mivel így tökéletesen homogén TMR készül, a gyors keveredés mellett a működtetés kis idő- és energiaszükségletű, ami további időt és pénzt takarít meg. A késekhez pedig „INNODUR” rozsdamentes acél kopóelem, élvédő és mágneses fémszeparátor is rendelhető, a standard késkészlet mellé pedig igény esetén bálabontót is adunk.

Verti-Mix 125
A magyar piacon a kisebb tartályt is keresik

Ahány hely, annyi szokás, de a szarvasmarhatelepek pláne különbözőek, nincs két azonos technológia. Mennyire kell itt specialistának lenni?

– Minden termelőt ismerünk, a megrendelést részletes helyszínbejárás, technológiai elemzés előzi meg annak érdekében, hogy minden opció pontosan kihasználható legyen. 1 m3 űrtartalom napi egyszeri etetéssel számolva 6-8 tehén takarmány-előállítására képes – miközben napi kétszeri etetéssel, oldalfaltoldással vagy nagyobb tartályméret választásával az állatlétszám növekedéséhez is gyorsan lehet alkalmazkodni. A 7,5–45 m3-es kiosztókocsik kiszóródásgátló kerettel ellátott, kúp formájú tartályai 17 fokos tartályszöggel rendelkeznek, melyek kétféle (180 és 360 mm) magasságú oldalfalbővítéssel is kiegészíthetők, hisz a Strautmann-gépek tervezésekor a gazdaságok fejlesztésére, növekedésére is gondolnak. A szabadalmaztatott oldalfal-magasítással a teljesítmény természetesen megnövekszik, de már eredetileg olyan keverőcsigát építenek be minden kocsiba, hogy a lehetséges maximális teljesítményt is bírja.

A tejhozam maximalizálásában a takarmány-összetételnek jut a legnagyobb szerep. A keverési arányok pontos betartását a PTM mérlegrendszer beépítésével segítjük, itt is több változatból lehet rendelni. Emellett a kiosztókocsik vezérlése is többféle felszereltségben rendelhető, az egyszerű hidraulikus, illetve bowdenes változattól egészen az E-Control-ig. Emellett a PTM mérlegrendszeren kívül más mérlegrendszerrel is elérhetőek a kiosztókocsik. A már meglévő etetési módszerhez alkalmazkodva a Verti-Mix kocsik oldalsó és hátsó kidobónyílással, hidraulikusan felhajtható vagy egy irányba kitolható kiosztószalagokkal is rendelhetőek, sőt, állítható szórásirányú szalmakifúvó toronnyal is, amellyel akár 18–20 méteres szélességben tud a kezelő almozni. Ha a karámkialakítás megkívánja, almozóhengerrel is felszerelhetjük a kiosztószalagokat, a Verti-Mix 1251-es típusú, nemrégiben debütált kiosztókocsink mechanikus meghajtású szalmafúvóval van felszerelve, amely almozás során akár az említett távolságra is képes az alomanyagot kijuttatni az istállóban.

Alkatrésznek valók
Magyar részegységgel járják világszerte az állattartó telepeket a Strautmann kiosztókocsik

Számtalan variáció, opcionális lehetőség, telephez, szinte állományhoz igazítva – ezt már látjuk. Hol van benne a magyar hozzáadott érték?

– A Strautmann a rendfelszedő kocsik, illetve takarmánykeverő-kiosztók mellett különféle mezőgazdasági pótkocsikat, silószállító kocsikat és szervestrágya-szórókat is kínál a gazdálkodóknak. Ezeket is értékesítjük idehaza, de a gyártásból is valóban kivesszük a részünket: 2015 óta a mátranováki és mátraterenyei üzemükben lakatosipari, hegesztett alkatrészek készülnek, többek között az alvázak is a magyar gyártásból kerülnek a fent említett takarmánykiosztókba.

Sándor Ildikó