A napokban megérkezett a várva várt csapadék, de azt látjuk, hogy ha ez így megy tovább, nagy bajok lesznek. Tenni kell azért, hogy a talaj nedvességtartalma megmaradjon. A művelés megváltoztatásával, sokkal több szármaradvány felszínen hagyásával védeni tudjuk a talajt: alacsonyabban tartjuk a hőmérsékletét, csökkentjük a kipárolgást. A talajborítás nem akadályozhatja a vetési munkákat sem, csak megfelelő gép kell hozzá.
Fontos a szármaradvány hagyása!
A mulccsal borított felszín előnye, hogy tovább hűvös marad és a lehullott csapadék sem folyik el. Ne feledjük: még a síkságon is vannak mikrodomborzatok! A szármaradvánnyal borított felszínen jóval később következik be a víz felszíni elfolyása, a nedves szalma pedig még sokáig nyirkosan és hűvösen tartja az egész környezetét. Azonban a nagyobb tömegű szármaradvány felszínen tartása, vagy a felszín közeli rétegekbe való bedolgozása feladja a leckét a hagyományos vetőgépeknek, mivel így nehezebb elérni a magok jó talajkontaktusát.
Egy jó vetőgép kezelni tudja a talajborítást
Erre ad megoldást a már-már feledésbe merült Horsch Sprinter vetőgép. A vetőgép legfontosabb része a csoroszlyája. A speciális Duett csoroszlya úgy dolgozik, ahogy azt a mulcsos technológia megköveteli. Az orrbetét lazít, és két oldalra elvezeti a szármaradványt. A csoroszlya alján levő csúszótalp visszatömörít, és erre a részre kerülnek a vetőmagok, egy ikersávba. A csoroszlyatest mellett elhaladó föld és szalma elegye szeparálódik, a vetőmagra az aprómorzsás talaj kerül, és erre felül jönnek majd a nagyobb rögök és a szalma.
Tápanyagot is adjunk a mag alá!
A csoroszlya orrbetétének nyomában a vetési sík alá lehet kijuttatni a műtrágyát, ami segíti a növényeket a fiatalkori fejlődésben, amikor a szalma lebomlása leköti a nitrogént. A mag alá kihelyezett foszfor meghúzza a növények gyökereit, és mélyreható architektúrát képez. A Sprinter vetőgépen a tartály 40-60 arányban van osztva, az egyikben vetőmag, a másikban műtrágya lehet, vagy csak vetőmag, ekkor egy külön tartályból (pl. Partner FT vagy HT) történik a műtrágya kiszolgálása.
A csoroszlya mögött haladó gumikerék a vetett sávokat lehengerli. A mélységtartás a mellső és hátulsó gumikerekes hengeren történik. A 250 kg-os csoroszlyabiztosítás garantálja, hogy a csoroszlya még kemény talajokon is bent marad a talajban. A csoroszlyák mögött egy gereblyesort találunk, ami a felszínt egyengeti, a szalmát teríti, és segít a magtakarásban.
No-tillre váltva
Aki kacérkodik a no-till-lel, a Sprinteren a Duett csoroszlyát a keskeny ThinEdge csoroszlyára cserélve egy keskeny sávba vethet. A vetőmag és a műtrágya egy barázdába kerül. A kapa orrbetéte itt is félretolja a szármaradványt, így a vetőmag és a talaj kontaktusa biztosított. A kapás csoroszlya a legnehezebb körülmények között is utat csinál magának, és a magot biztonságosan a talajba juttatja.
A technológiaváltás szükségességének felismerése mellett fontos lenne azt is belátni, hogy a természetnek fára is szüksége van. Milyen jó lenne, ha minden termelő évente minden parcellája mellé elültetne legalább egy csemetét!
Szász Zoltán
+36-30/743-0302
