…hirdeti magáról büszkén az OJSC „Minsk Tractor Works” holding, amelynek minszki traktorgyára mindmáig nemcsak kontinensünk, hanem a világ legnagyobb ilyen létesítménye. Az 1946-ban alapított traktorművekben ma több mint tizenhétezren dolgoznak. A fehérorosz gyár – illetve ma már konzorcium – gyártja a FÁK országaiban eladott traktorok közel felét.
A Minszki Traktorgyár (orosz rövidítése „MTZ”) nálunk ma már Belarus néven futó traktorai a világ sok országába jutnak el. A legnagyobb importőrök között Magyarország előkelő helyen szerepel, Németországgal, Egyiptommal, az USA-val, Franciaországgal, Görögországgal és Pakisztánnal együtt. A gyárat 1995-ben hagyta el a 3 milliomodik traktor, ebből 500 ezer darab exportra készült. Nálunk minden 3. traktor MTZ
A magyar földeket ma is negyvenezer MTZ-traktor járja, darabszámban maguk mögé utasítva minden más márkát. Most összesen 120 ezer darab körüli traktor lehet üzemben itthon. Az állomány folyamatosan fiatalodik. A 2017. január és szeptember közötti időszakban 38 milliárd forint értékben összesen 1928 kerekes traktor talált gazdára hazánkban. Ennek közel a felét tették ki darabszámban a minszki gyártmányok. Vezérképviseletük, a Belarus Traktor Külkereskedelmi és Képviseleti Kft. az végéig 998 Belarus-traktort adott el. Ez azonban nem minden, hiszen a liberalizált piacnak köszönhetően van konkurenciájuk is, és azok eladásai most még nem ismertek. Éves szinten a Magyarországra importált traktorok közel 60%-a MTZ gyártmányú.
Kicsik-nagyok egyaránt
A nálunk forgalmazott traktorok mind EU-kivitelben készülnek és típusbizonyítvánnyal rendelkeznek.
BELARUS-622.5: kistraktor 66 LE teljesítményű japán, az EU 3B kipufogógáz-tisztasági szabványának megfelelő „Yanmar” motorral. Ez a rugalmasan alakítható – és kérhető! – motor bizonyos, kényesebb feladatokhoz akár EU 5 környezetvédelmi besorolással is elérhető. Véget ért a hosszas prototípus-szakasz: a BELARUS-622.5 nemcsak műszaki képességeiben, hanem új, modern kialakításában is sokat változott. BELARUS-4522: az utóbbi 1-2 év legalább 10 új fejlesztése közül erre. a 2016-ban a moszkvai AgroSalon-ban bemutatkozott nagytraktorra irányul leginkább a nemzetközi figyelem. Ezt a modellt az európai traktorpiacon jelentkező jelenlegi kereslet és a várható trendek alapulvételével alakították ki. Nem ragaszkodtak saját motorjaikhoz sem: erőforrása már a 466 LE teljesítményű, hathengeres Caterpillar C13 ACERTTM dízelmotor. A fehérorosz traktor automata FullPowerShift sebességváltóval, a precíz művelést is garantáló robotizált vezérlésével és Trimble autopilotjával nagy sikert aratott a gazdálkodók körében. Egy ilyen erős traktor biztos befutó a piacon. Most már csak az a kérdés: mikor lesz kapható? Remélhetjük, hogy az idei AGROmashEXPO kiállításon is szereplő nehéz univerzális traktor – versenyképes áron – nemsokára a hazai piacot is színesíti?
Sándor Ildikó